• 8.985.237 stemmen

Beck - Seizoen 8 (2021-2022)

Show titel: Beck

Ontwikkeld door: Lars Blomgren en Thomas Lydholm

Met: Peter Haber, Kristofer Hivju en Jennie Silfverhjelm

Oorsprong: Zweden

Datum van release: zaterdag 25 december 2021

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

• myLum (Lumière) Bekijk seizoen 8 via myLum (Lumière)

Plot Beck

Inspecteur Martin Beck werkt voor de politie in Stockholm, Zweden. Samen met de excentrieke Gunvald Larsson werken ze aan vele moordzaken. De gemankeerde sociale structuur van de stad speelt daarbij een grote rol. Zo stuiten ze op zaken die met de drugswereld te maken hebben, moeten ze samenwerken met de geheime dienst en stuiten ze op smokkelaars. Maar ook hun eigen privé-levens worden vaak bij hun werk betrokken, waardoor de druk erg hoog wordt.

Afleveringen Seizoen 8 (2021-2022)

1. 1. Ett Nytt Liv

25 december 2021 (1 uur en 28 minuten)

2. 2. Rage Room

21 januari 2022 (1 uur en 29 minuten)

3. 3. 58 Minuter

18 februari 2022 (1 uur en 27 minuten)

4. 4. Den Gråtande Polisen

18 maart 2022 (1 uur en 28 minuten)

Suitehome

Als een goede oude vriend, die je na een tijdje weer terugziet. Zo heb ik S8 van Beck ervaren. Eigenlijk begon mijn liefde voor series überhaupt bij Beck. En Wallander natuurlijk. Gebaseerd op de personages van Sjöwall & Wahlöö biedt Beck met Peter Haber vanaf 1997 serievermaak. En hoe. De maatschappijkritiek mag dan in S8 naar de achtergrond verdwenen zijn, de goede opbouw en intrigerende verhaallijnen zijn dat allerminst. De vier afleveringen in speelfilmformaat zijn spannend, dramatisch en er wordt uitstekend in geacteerd. De melancholie is nooit ver weg; de scenes met buurman Grannen op het balkon zijn fameus. En zoals dat gaat: bij een oude vriendschap horen onvolmaaktheid en mildheid.

In de papieren gids die mij nog altijd onder ogen komt, staat voor komende zaterdag s7 gepland - zal wel een foutje zijn?

Sowieso een sfeervolle detective die ik graag nog es van begin af aan zou willen zien.

ZAP! schreef:

Klopt, staat ook in mijn papieren gids. Heerlijk die nostalgische foutjes. Maar tis echt S8. Zeker gaan kijken! S1 t/m S4 zijn op dit moment nergens te zien, voor zover ik weet.

Suitehome schreef:

Top, dank. Dan gaan we het zeker checken. S1 is op dit moment wel op dvd te vinden, dat sowieso (hopelijk krijgen al die 'zenders' bij elkaar eens het idee om in elk geval alles beschikbaar te maken, niche fans galore.)

Ik ga ook in programmeren, in mijn papieren vara gids staat gewoon seizoen 8

Rotterdam@1

Altijd prettig om naar te kijken en alle boeken van het bekende Zweedse echtpaar als puber al verslonden.

Dit Zweeds uit de serie heeft een mooie zangerigheid (dat kan niet van alle Zweedse tongvallen gezegd worden),

(hoewel er niets boven Noors gaat natuurlijk.)

Het fijne van NPO-Start is dat men het te allen tijde terug kan zien, dus niet gebonden aan de tijdstippen van de zender. Vier sterren.

Ben fan van Beck, maar dit seizoen is hij vrij weinig in beeld. Ook de wissel van Steinar vind ik jammer, hij was een waardigere vervanger van Gunvald. Alexandra Beijer is een mooie verschijning maar moet zich hier nog bewijzen. Een iets minder seizoen voor mij.

En er komt een vervolg afgaande op de laatste scène.

De interacties met de inmiddels stokoude buurman op het balkon blijven echter geweldig.

Vind de nieuwelingen ook niet zo boeiend (maar zeker niet slecht of vervelend), maar Beck is voldoende aanwezig - met weer een deftige cliffhanger voor een al dan niet volgend seizoen. Ik merk wel dat er hier en daar wat dingen anders zijn in eerdere seizoenen, bv. de waarheid omtrent de neksteun - al kan dat specifiek ook liggen aan de buurman die echt van alles bij elkaar kan verzinnen.

Over Steinar ben ik niet helemaal uit. Deze viking vind ik er af en toe wat over, maar regelmatig ook wel interessant als personage.

avatar van AniSter

AniSter

• 1969 berichten

Een prima seizoen ondanks dat Beck een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Wat een beetje richting de laatste twee afleveringen begint te storen is het rugzakje van Alex Beijer. Goed dat de privélevens en voorgeschiedenissen aan bod komen maar dit specifieke gebeuren wordt nu iets te lang doorgetrokken. Ik begrijp dat er alweer opnames plaats vinden voor een nieuw seizoen dus ben benieuwd of dit verder sleept. Al met al blijft het een sterke serie. Ben benieuwd hoe lang Peter Haber dit nog blijft doen. We gaan hem in ieder geval terugzien in het nieuwe seizoen.

Rotterdam@1

Jawel, deze staat goed in de lijst van vanavond. Deel 2 van serie 8 NPO 3, 20.30 uur.

Met die karakteristieke Noor erbij: Kristofer Hivju, die in Deense, Noorse, IJslandse en nu Zweedse series speelt.

Suitehome

Er is verwarring over welk seizoen nu uitgezonden wordt. NPO heeft het over S9, bij Beck - Season 8 - IMDb is dit S8. Mark Moorman had het er in zijn Volkskrant-recensie van dit laatste seizoen ook al over. Ingewikkeld. Waar plaats ik straks mijn recensie van S9 (S8)? Weet iemand een oplossing?

Suitehome schreef:

...Weet iemand een oplossing?

Zie:

Rotterdam@1 schreef:

Je hebt gelijk. De afl. van vorige week klopt exact met de beschrijving, de still die er bij staat bij s8 op Tvdb ook. Waarom de KRO-NCRV van s9 spreekt is mij een raadsel...

S9 zal nog worden toegevoegd. Wat mij nu nog rest te vertellen: ik heb dit seizoen kennelijk eerder gezien en kan me er niets van herinneren (afgaande op afl.1) behalve de bekende koppen... voor mij een teken hoe inwisselbaar Beck geworden is. Tijdverdrijf, niets anders.

ZAP! schreef:

Zie:

Vanwege voetbalwedstrijden de afgelopen weken was er al die tijd geen vervolg van Beck op NPO 3. Na het eerste deel S8 was het dus een tijdje stil en gisteren weer verder met deel 2. Maar via NPO Start is zowel serie 8 als 9 te volgen. Omdat Stockholm erg op Rotterdam lijkt, qua criminaliteit, chaos en architectuur, heb ik er soms ook geen zin in. Maar die oude Beck blijft natuurlijk wel een baken van rust...

Suitehome

Ik zie dat de seizoenen aangepast zijn. De recensies die hier geplaatst zijn moeten dus ook nog verplaatst worden. Volgens mij tot en met die van 21 april 2021 van ZAP!. AniSter? Want die horen dan bij S7.

Suitehome schreef:

Dat zou betekenen dat de 2 afl. die ik nu gezien heb, ik niet eerder gezien heb. Dan ben ik iets geruster wat betreft mijn tanende geheugen.

Qua personages en plots vind ik het zeker nog te doen, maar de 'detective' insteek (een zaak per aflevering die netjes opgelost wordt, wat heen en weer gezwaai qua verdachten) is al vrij lang niet meer zo aan mij besteed - met uitzondering van een paar klassiekers (o.a. Inspector Morse, A Touch of Frost) die er mee weg blijven komen.

Suitehome

De maatschappijkritiek mag dan meer naar de achtergrond verdwenen zijn (maar is er gelukkig nog), thrillerdrama Beck staat als een huis. Hoewel er ook dit seizoen best wat aan te merken is, kent Beck S8 een vlot scenario met aangename en aansprekende karakters. Vier actuele afleveringen op speelfilmlengte, uitstekend acteerwerk en mooie doorlopende verhaallijnen over de privéontwikkelingen van alle karakters. In S8 is de huilende agent de beste aflevering, maar de kwaliteit ontloopt elkaar niet veel.

Beck zelf - gespeeld door Peter Haber, bijna 70 inmiddels - lijkt soms een beetje aan het einde van zijn latijn, en heeft niet meer dan een bijrol. Geen nood echter, kleinzoon Vilhelm (Valter Skarsgård, zoon van Stellan Skarsgård) volgt de Politieacademie en zorgt voor continuïteit. Net als het Britse Cold Feet is Beck een klassieker die in een rustig releasetempo voor altijd door mag gaan.

Tja, het wordt er niet beter op.

Het detective idioom werkt tegenwoordig alleen nog enigszins als een serie weet te scoren qua sfeer, een (tamelijk) deftig uitgewerkt plot en overtuigende acteurs en dat zie ik in Beck s8 toch te weinig. Het is een beetje wij / zij aka goodies vs. baddies met maar weinig nuance. Beck zelf is wat mij betreft wel aan pensioen toe en zonder hem blijft er bitter weinig over. Zelfs de buurman ben ik nu wel klaar mee.

2,0*.