Mijn Series +

The Stand - Seizoen 1 (2020-2021)

Alternatieve titel: De Beproeving

Drama / Horror

ontwikkeld door Josh Boone en Benjamin Cavell
met Whoopi Goldberg, Alexander Skarsgård en James Marsden

Een apocalyptische wereld is geteisterd door een massale uitbraak van een door de overheid gecreëerd virus genaamd "Captain Tripps". Binnen enkele weken is 99% van de bevolking uitgeroeid. Het lot van de mensheid rust op de zwakke schouders van de 108-jarige Mother Abagail en een handvol overlevenden. Hun ergste nachtmerries worden belichaamd in een man met een dodelijke glimlach en onuitsprekelijke krachten: Randall Flagg alias The Dark Man.

1. The End
  6. The Vigil
  7. The Walk
  8. The Stand
  9. Coda: Frannie in the Well
  • volgende aflevering: donderdag 21 januari (aflevering 6)

avatar van DionneDarko
Heel erg veel zin in!

avatar van eppo349
DionneDarko schreef:
Heel erg veel zin in!

Yep. Hopelijk het verhaal afgerond in 1 seizoen.

avatar van DionneDarko
Daar hoop ik idd ook op eppo349. Zou moeten kunnen lijkt me.

avatar van kleintje 2
Hemeltje wat teleurstellend. Het beste verhaal wat hij ooit heeft geschreven en bij de eerste minuut gaat het al fout. Dit is een zware teleurstelling, die het verhaal geen eer aandoet en de 1990 mini-serie (die ik toen wel kon waarderen) nog niet eens haalt. En ik zal eens even aankaarten waarom:

Aflevering 1:
Ten eerste is de grootste fout die ze hadden kunnen maken al geschied. De onchronologische opbouw is het ergste wat ze dit verhaal aan hadden kunnen doen. Je leeft hierdoor niet het verhaal, je volgt het niet van begin tot eind en daarbij komen de karakters en emoties al niet goed naar voren of tot hun recht.
De focus had moeten liggen op de pandemie en de desastreuze gevolgen daarvan, maar nu kun je niet specifiek zeggen waar ze op hebben gefocust. Het springt van het een naar het ander en je leeft het gewoon niet. Het wordt hierdoor saai en (nog erger) compleet onvoorspelbaar.

De opmaak is dan wel netje, maar erg vergelijkbaar met eerdere King remakes, waardoor dit ook er niet echt uitspringt. De visuele opmaak van de lijken en de ziekte zijn nog redelijk maar niet totaal misselijkmakend zoals je misschien verwacht. Het wordt teveel op een afstand gehouden en je voelt de intensiteit en serieusheid van de situatie gewoon niet.

De muziek is ook zeer vergelijkbaar met eerdere King remakes, zeer thriller achtig en weinig emotie. Dit was in de mini-serie (1990) juist echt post-apocalypse country style, wat het geheel eruit liet springen. Nu is het eentonig en saai.

Je zou denken dat ze tegenwoordig wel leren hoe je, wanneer je iets voor een tweede maal doet, het ook beter kunt maken. Maar ze hebben teveel een nieuwe insteek geprobeerd en bij de eerste minuut boort die insteek de gehele serie al de grond in. De casting is geweldig en het acteerwerk verveeld niet, maar al het andere is gewoon ondermaats voor een verhaal dat zo goed in elkaar hoort te zitten.

Voor de eerste aflevering geef ik slechts een 5,7.

avatar van kleintje 2
En we zijn al bij aflevering twee. Nog steeds voelt het minderwaardig aan het grandioze verhaal dat het probeert te vertellen, want dat zit vooralsnog redelijk goed in elkaar. En hoewel deze aflevering enigzins beter aanvoelde, bleef het bij eenzelfde niveau. Ik zal daarom maar even aankaarten waarom:

Aflevering 2:
Aangezien ze de grootste fout in de eerste aflevering al hebben gemaakt - het verhaal in een on chronologische volgorde vertellen - kunnen ze er niet meer omheen en zal bij elke volgende aflevering dit litteken zichtbaar naar voren komen. Het is daarom nog steeds een een irritatie, hoewel het in deze aflevering minder vervelend aanvoelt aangezien we nu verder in het verhaal zitten.

The Stand lijdt nog steeds aan de bijwerkingen van de eerste aflevering en houdt de tweede aflevering op hetzelfde niveau. De niet-chronologische opzet doet nog steeds zijn briljant sterke verhaal onrecht, en houdt het op een verwarrende afstand. En aangezien alle andere elementen van goede kwaliteit zijn, is de verspilling van het grote potentieel gewoon een schande.

Voor de tweede aflevering kan ik dan ook niet meer geven dan een zeer magere 5,7/10.