Mijn Series +

Ratched - Seizoen 1 (2020)

Drama / Thriller

ontwikkeld door Ryan Murphy en Evan Romansky
met Sarah Paulson, Jon Jon Briones en Judy Davis

Ratched is een prequel-serie voor One Flew over the Cuckoo's Nest en vertelt het verhaal van Mildred Ratched die in 1947 aankomt in Noord-Californië. Ze zoekt naar werk bij een bekend psychiatrisch ziekenhuis waar er net vreemde experimenten zijn begonnen op het menselijke brein. Ze begint als een veelbelovende zuster maar verandert langzaam in een monster voor haar patiënten.

1. Pilot
  6. Mildred and Edmund
  7. The Bucket List
  8. Got No Strings

avatar van Esteban
Sarah Paulson is altijd goed. Vaak steengoed zelfs. En deze serie wil ik absoluut zien, geen seconde twijfel. Maar toch ... In de trailer doet deze zuster mij geen enkele keer aan de de versie van Louise Fletcher uit One Flew Over the Cuckoo's Nest denken. In tegendeel zelfs. En de hele feel neigt toch eerder naar AHS dan naar de sfeer van de film. Benieuwd.

avatar van nightbreed
En? En? Is het wat?

avatar van DjFrankie
Van de maker van A/H/S kan bijna niet tegenvallen

avatar van theo79
De eerste aflevering heb ik net gekeken. Het begin van de aflevering vond ik behoorlijk sterk, maar daarna vond ik het ietsje minder worden. Ik durf dan ook nog niet te zeggen of ik het wat ga vinden.

Net aflevering 5 gezien, en ik moet zeggen, het wordt beter en beter. Het is eerder zwarte horror, een aanrader als je deze stijl leuk vind!

avatar van Epitaph
Beste helemaal los te zien van de film, Sarah Poulsen is nu al net zo oud als Louise Fletcher in de 'Cuckoo's Nest.
Het ziet er allemaal wel geweldig uit.
Afl.2 - Icepick, is afgelopen en afl.3 begint met een scene met Sharon Stone.

avatar van UmbraVitae
LOVE it, sowieso grote fan van AHS en ook deze serie is subliem, ik ben verzot op dit genre, dit is drama-thriller met wat horror aspecten, zoals het hoort. Ach eigenlijk is dit een genre op zichzelf, dat verdienen zulke series wel. En pluspunt dat dit op Netflix is, krijg je er nog eens fantastisch beeld en geluid bij. Schrijf hier later msschn nog wel wat over. Dikke aanrader voor elk zelfrespecterend film/serieliefhebber.

avatar van DjFrankie
Nu 4 afl gezien. Lijkt veel op A/H/S. Zit fijn in elkaar in een creepy sfeertje. Nu de andere helft nog.

avatar van theo79
Inmiddels 5 afleveringen gezien. Het is een ietwat apparte serie. Het ziet er ook allemaal erg goed uit, en er heerst constant een heerlijk appart sfeertje.

avatar van 3 2 1 cut
Hmmm, ik heb lichte bedenkingen. Verpleegster Mildred "Big Nurse" Ratched was natuurlijk een belangrijk personage in OFOTCN. Een topfilm die zoveel in zich had en ook serieuze zaken behandelde zoals bv kritiek op electroshock behandelingen en lobotomie.

En dan komt Netflix met dit: stijlvol kleurgebruik in alle scènes waar de onkreukbare smetteloosheid van de jaren 50 (of begin jaren 60, mij nog niet helemaal duidelijk) wordt neergezet. Licht cynische humor met een wrang bijsmaakje. Alles ziet en proeft als een ongelikte popsicle uit een reclameblaadje. Het glazuur staat nog net niet op barsten.

Sarah Paulson doet enorm haar best maar je hoeft maar 1 blik van Louise Fletcher (de originele Nurse Ratched) te zien en Paulson kan, onder de echt koele blik van Fletcher, stilletjes maar zeker afdruipen.

Ook de cases zijn een ietwat kinderlijke verhalen. Geen echt serieuze kritiek zoals in de film uit 1975 waar je hart gewoon brak bij de electroshock behandelingen en de gebroken Nicholson na zijn lobotomie.

Deze serie lijkt, tot nu toe, meer een parodie, een reclame, een mooi om het mooi zijn, kreukloos. Misschien ook ergens zielloos.

Maar ik heb nog niet alles gezien, geef ik toe. Het is een eerste indruk.

avatar van Bubblez
3 2 1 cut schreef:
de onkreukbare smetteloosheid van de jaren 50 (of begin jaren 60, mij nog niet helemaal duidelijk).

Exacte jaartal staat in de omschrijving

avatar van 3 2 1 cut
Bubblez schreef:

Exacte jaartal staat in de omschrijving

ik kijk altijd naar een serie.. maar dank je !