• 8.985.949 stemmen

Seinfeld - Seizoen 9 (1997-1998)

Show titel: Seinfeld

Ontwikkeld door: Jerry Seinfeld en Larry David

Met: Jerry Seinfeld, Jason Alexander en Michael Richards

Datum van release: donderdag 25 september 1997

Eerst uitgezonden op: NBC (Verenigde Staten)

Plot Seinfeld

Jerry Seinfeld is een succesvolle stand-up comedian. Dit komt vooral omdat de mensen om hem heen een eindeloze bron van inspiratie voor hem zijn. Zijn beste vriend is George, een loser die graag het succes van Jerry zou hebben, maar niet bereid is hier iets voor te doen. Jerry's buurman Kramer stormt vaak zijn appartement binnen om zich met Jerry z'n zaken te bemoeien. Samen met Jerry's ex Elaine vormen ze een vriendengroep.

Afleveringen Seizoen 9 (1997-1998)

1. 1. The Butter Shave

25 september 1997 (22 minuten)

George krijgt een nieuwe baan als hij ten onrechte wordt aangezien voor gehandicapte, en Jerry vermoedt dat Bania misbruikt van hem maakt. Kramers nieuwste scheermethode mislukt en Elaine maakt het tijdens een trans-Atlantische vlucht uit met haar vriend.

2. 2. The Voice

2 oktober 1997 (22 minuten)

Jerry dreigt een vriendin kwijt te raken door een grap. George blijft werken hoewel hij is gevraagd te vertrekken. Elaine vindt het moeilijk om een relatie te verbreken en Kramer neemt een assistent in dienst.

3. 3. The Serenity Now

9 oktober 1997 (22 minuten)

Jerry's vriendin daagt hem uit om kwaad te worden, George probeert computers te verkopen met zijn vader en Elaine probeert Lippman en zijn tienerzoon van zich af te slaan.

4. 4. The Blood

16 oktober 1997 (22 minuten)

Kramer begint zijn eigen bloedbank en George probeert seks, eten en televisie te combineren.

5. 5. The Junk Mail

30 oktober 1997 (22 minuten)

Kramers pogingen om een einde te maken aan junk mail brengen Newman in de problemen. Jerry probeert te voorkomen dat hij een oude vriend kwetst, terwijl George vermoedt dat zijn ouders hem proberen te ontlopen en Elaine valt voor een tv-persoonlijkheid.

6. 6. The Merv Griffin Show

6 november 1997 (22 minuten)

Kramer zet een afgedankte talkshowset neer in zijn appartement. Jerry wil met het vintage-speelgoed van een vriendin spelen. En Elaine heeft te maken met de intriges van een medewerker.

7. 7. The Slicer

13 november 1997 (22 minuten)

Jerry gaat daten met een dermatoloog om George te helpen een nieuwe werkgever om de tuin te leiden en Kramer raakt geobsedeerd door een nieuwe vleessnijder.

8. 8. The Betrayal

20 november 1997 (22 minuten)

Elaine neemt Jerry en George mee naar India om de bruiloft van een rivale in de war te schoppen. Kramer krijgt te maken met een boosaardige verjaardagswens.

9. 9. The Apology

11 december 1997 (22 minuten)

Terwijl George excuses eist, maakt Jerry zich zorgen om de voortdurende naaktheid van zijn vriendin.

10. 10. The Strike

18 december 1997 (22 minuten)

Elaine schrijft per ongeluk een vals telefoonnummer achter op een bon voor een gratis sandwich. De vader van George blaast een feestdag nieuw leven in die hij heeft bedacht ter vervanging van kerst.

11. 11. The Dealership

8 januari 1998 (22 minuten)

De vriend van Elaine belooft Jerry een goede deal bij de aankoop van een nieuwe auto.

12. 12. The Reverse Peephole

15 januari 1998 (22 minuten)

Elaine gooit per ongeluk de bontjas van een vriendin weg. Jerry en George hebben een meningsverschil over de noodzaak van het hebben van een portemonnee.

13. 13. The Cartoon

29 januari 1998 (22 minuten)

Jerry's harde kritiek op een actrice brengt haar carrière in een stroomversnelling. Een enigmatische strip inspireert Elaine.

14. 14. The Strong Box

5 februari 1998 (22 minuten)

Kramer verstopt de sleutels van zijn nieuwe brandkast in Jerry's appartement. George en Elaine zoeken allebei naar een manier om van hun relatie af te komen.

15. 15. The Wizard

26 februari 1998 (22 minuten)

Kramer verhuist naar Florida. Jerry koopt een elektronische agenda voor zijn vader. George doet alsof hij een zomerhuisje heeft om de ouders van zijn ex-verloofde te ontlopen.

16. 16. The Burning

19 maart 1998 (22 minuten)

Elaine ontdekt dat haar vriend zeer religieus is en Jerry vraagt zich af of zijn nieuwe vriendin wel helemaal eerlijk tegen hem is geweest.

17. 17. The Bookstore

9 april 1998 (22 minuten)

Jerry geeft zijn oom Leo aan wegens winkeldiefstal en George wordt gedwongen om een duur boek te kopen omdat hij is betrapt terwijl hij het zat te lezen op de wc van de boekwinkel.

18. 18. The Frogger

23 april 1998 (22 minuten)

George probeert zijn hoge score op een gokautomaat te behouden en de aanwezigheid van een seriemoordenaar dwingt Jerry tot een relatie die hij niet wil.

19. 19. The Maid

30 april 1998 (22 minuten)

Sinds Jerry het bed deelt met zijn werkster, doet ze haar werk steeds slechter. George besluit dat hij een bijnaam wil.

20. 20. The Puerto Rican Day

7 mei 1998 (22 minuten)

Jerry en zijn vrienden proberen te ontsnappen uit een verkeersopstopping die wordt veroorzaakt door Puerto Rican Day.

21. 21. The Clip Show, Part 1

14 mei 1998 (22 minuten)

"Seinfeld"-special waarin wordt teruggeblikt op de negen hysterische productiejaren.

22. 22. The Clip Show, Part 2

23. 23. The Finale, Part 1

14 mei 1998 (22 minuten)

In deze laatste aflevering van de serie worden Jerry, George, Elaine en Kramer gearresteerd voor hun onverschilligheid tegenover een slachtoffer van autodiefstal.

24. 24. The Finale, Part 2

avatar van Leno_mm

Leno_mm

Geweldige serie waarbij ze op het hoogtepunt wilde stoppen, ik denk dat dat aardig is gelukt. Het is niet het beste seizoen, maar je kunt niet zeggen dat het aan het inkakken was. De finale wordt veelal gezien als mislukt, maar is heerlijk gedurft en net anders en past wat mij betreft uitstekend bij deze serie.

De vrij absurde humor is niet voor iedereen, maar origineel is het zeker, knap ook hoe de cast op mekaar ingespeeld was.

Alleen al de aflevering The Reverse Peephole rechtvaardigt dit seizoen overigens!

Best jammer dat ik nu alweer door de gehele serie heen ben. Ik heb niet veel sitcoms waar ik zo 5, 6 afleveringen achter elkaar op kan zetten, maar Seinfeld is er een van. Een serie die van seizoen 1 tot het einde leuk, scherp en oprecht grappig bleef. Wel vind ik dat de piek van de serie halverwege lag en dat de laatste twee seizoenen soms wat rommeliger zijn. Het zal geen toeval zijn dat Larry David hier niet meer bij betrokken was. Maar ook de laatste seizoenen zijn nog steeds bijzonder geestig. De cast is gewoon op topniveau gebleven en nergens valt te zien dat ze er klaar mee waren. Seinfeld is dan ook gestopt toen ze nog echt er toe deden, ook al hadden ze zo nog jaren door kunnen gaan. De reden dat ik de serie zo waardeer is omdat ze echt wat anders hebben gedaan. Geen kleffe emoties die tig sitcoms al tonen, geen lange relaties, geen baby’s, geen lange doorlopende verhaallijnen, geen al te sympathieke karakters die goed voor iedereen zijn. Nee, Jerry, George, Kramer en Elaine doen vooral wat het beste voor zichzelf is. En dat punt komt dan ook terug in een ijzersterke finale.

Maar tot die finale zitten er nog echt zat leuke afleveringen in. George doet zich voor als gehandicapte, George’s vader met de Serenity Now brul, de bruiloft in India, Jerry die een werkster heeft die hij lijkt te betalen voor seks en uiteraard dus de grote finale waarin de vier een dikke man uitlachen die voor hun neus werd overvallen, waarna ze gearresteerd worden voor een nieuwe wet die het strafbaar maakt dat ze niet hebben ingegrepen. Om aan te tonen hoe slecht deze vier zijn halen ze bijna iedereen erbij die ooit last hebben gehad van de groep. Ik heb gewoon erg hard weer om de finale moeten lachen. Schitterend hoe ze zoveel oude namen nog op lieten draven. Het omaatje waar Jerry een brood van heeft gestolen, de vrouw met de zogenaamde nep-borsten, bubble-boy, de Soup-Nazi (sowieso de tofste bijrol uit de hele serie), de het land uitgezette Babu en noem ze maar op. Dat is pas op een waardige manier een finale maken met de volledige historie van de show erin. Ik snap er dan ook niks van dat mensen dit niet een briljante finale vonden. Wat ik zo online lees is dat mensen dit te grootschalig vonden voor een serie die ging over kleine randzaken, maar ik vind het wel ballen hebben dat ze juist zo zijn geëindigd. Ook lachen dat de laatste dialoog in de cel precies in de eerste aflevering van deze serie zat. Zo is de cirkel rond.

Nu ga ik nog even weer de bonusdisc bekijken en het prachtige ‘’The Coffee Table Book’’ van ruim 200 pagina’s die in mijn dvd-box zit lezen. En over een jaartje of 10 ga ik gewoon weer opnieuw alle afleveringen bekijken. Binnenkort Larry David zijn Curb your enthusiasm maar eens een herkansing geven, was ik jaren terug niet zo weg van.

Overigens nog wel een extra berichtje gewijd aan de vele, vele hilarische bijrollen. Newman (echt subliem!), Uncle Leo, de ouders van George, de ouders van Jerry, de gekke flatbewoners van de ouders van Jerry, Mr Steinbrenner (als hij in hoog tempo begint te ratelen), Mr Peterman (met zijn gekke anekdotes over zijn reizen), Puddy, Susan (vooral hoe ze uit de serie is geschreven hahaha). Maar ook fictieve personages als Bob Sacamano, die je gewoon nooit hebt gezien maar waar regelmatig verhalen over werden verteld door Kramer. Prachtig. Het komt zelden voor dat zo'n beetje elke terugkerende bijrol leuk was.

Een lijstje met beste afleveringen maken is bijna onmogelijk. Ik denk persoonlijk dat ik The Outing het grappigst vond, als Jerry en George aan worden gezien voor een homokoppel. The Soup Nazi is denk ik de leukste eenmalige (nouja, met de finale twee-malige) gastrol, maar buiten de scènes in zijn zaak is de aflevering niet helemaal briljant. Maar er waren maar heel weinig afleveringen die ik gemiddeld vond, laat staan matig of slecht. Ze zijn er wel, maar ik denk nog geen 10 op de hele reeks.