Mijn Series +

Cursed - Seizoen 1 (2020)

Drama / Fantasy

ontwikkeld door Tom Wheeler en Frank Miller
met Katherine Langford, Gustaf Skarsgård en Devon Terrell

Nimue is een tiener met een mysterieus geschenk. Nadat haar moeder is overleden, gaat Nimue samen met een jonge huurling genaamd Arthur op zoek naar de magiër Merlin en een oud zwaard. De toekomstige Vrouwe van het Meer wordt een symbool van moed en rebellie tegen de angstaanjagende Rode Paladijnen en hun medeplichtige Koning Uther.

1. Nimue
  8. The Fey Queen
  9. Poisons
  10. The Sacrifice

avatar van DjFrankie
Benieuwd naar deze serie, vergelijkingen met GoT zag ik ook al voorbij komen.

DjFrankie schreef:
Benieuwd naar deze serie, vergelijkingen met GoT zag ik ook al voorbij komen.

Slecht geacteerd en totaal niet te vergelijken met GOT...zeker niet qua budget!

avatar van DjFrankie
Ronjossch oei dat belooft weinig goeds

avatar van nightbreed
5,2/10 na 2000 stemmen op IMDb. Dat voorspelt ook niet veel goeds.

avatar van Pocalan
Voor IMDB zijn dat ook nog te weinig stemmen om op een realistisch cijfer te komen gek genoeg. Ik vind het (met anderhalve aflevering) tot nu toe een leuke serie in ieder geval. Al kan het natuurlijk nog alle kanten op.

avatar van tattoobob
leuke serie....word steeds toffer,ik moet nog een aflevering.

avatar van Anamorph
Komt wat langzaam op gang, maar is vanaf afl 3 wel vermakelijk.
Het is geen GoT en vergelijking slaat ook eigenlijk nergens op, behalve dan dat het ook fantasy is, maar zo ken ik er nog wel een paar...
...en zó slecht wordt er nou ook weer niet geacteerd.

avatar van tommykonijn
Ik ben hier ook spontaan aan begonnen. Had wel al op diverse plekken gelezen dat dit wel eens de nieuwe Game of Thrones zou kunnen worden, maar dat lijkt vooral gezegd te worden om je naar de serie te lokken. Ik ben het er in ieder geval mee eens dat ik weinig of geen gelijkenissen zie buiten het genre.

De eerste aflevering viel me aanvankelijk nogal tegen. Met name de interactie tussen Nimue en Pym vond ik wat kinderachtig. Alsof twee tieners uit 2020 in een middeleeuwse fantasyserie gedropt werden en ik verwachtte ieder moment dat een van beiden een smartphone tevoorschijn zou... toveren. Gelukkig gaat het richting het einde van de aflevering de goede kant op en ook aflevering 2 vond ik niet onaardig. De locaties zijn overigens echt een lust voor het oog. Dit kan echt nog alle kanten op. Ik laat me graag verrassen.

avatar van theo79
De eerste 2 afleveringen gezien, maar ik denk niet dat ik de motivatie kan verzamelen de derde te gaan kijken. Helaas vind ik het allemaal niet enorm boeiend.

avatar van cmr46
Niks voor mij met al dat rare gedoe en niet boeiend. Dus gestopt.

avatar van Pocalan
Deze serie heeft een aantal afleveringen nodig om beter te worden. In het begin mist het een vonkje, maar naar het einde toe vind ik het wel beter worden. Ik merk dat de meesten op IMDB amper de eerste aflevering(en) afmaken om dan vervolgens een 1 te geven. Dat slaat nergens op. Volgens mij hebben veel ook niet door dat dit gebaseerd is op een 'illustrated novel' met een eigen draai aan de mythe. Waarom zou alles binnen de begaande paden moeten blijven? Een beetje jammer dat alles maar meteen aan de behoefte moet voldoen.

Gestopt met kijken toen ik zag dat 'Arthur' gespeeld wordt door een donkere acteur. Het lijkt nu zeker dat Netflix een extreemlinkse propagandamachine is geworden, ben er helemaal klaar mee. Om misselijk van te worden....

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet racistisch of een voorstander van alleen maar blanke acteurs, maar een beetje historisch besef (in dit geval slaand op de Middeleeuwen) en besef over mythen en legenden is toch wel op z'n plaats.

avatar van Rodneys
Leuke serie voor de fantasy liefhebbers. De vergelijking met GOT is uit de lucht gegrepen. Ga dit ook niet doen, want dan wordt het een domper.
Gewoon lekker kijken en dan gaat deze serie je niet tegenvallen. Ik vermaak me hier in ieder geval prima mee.

avatar van tommykonijn
Een begin maken aan deze serie was een gokje. Ik had zelfs de score niet van tevoren gecheckt, maar ik had wel het een en ander in een blad voorbij zien komen en mijn interesse was gewekt. Jammer dus toen ik erachter kwam dat de serie veelal afgekraakt wordt en dat een tweede seizoen zelfs onzeker is.

Ik gaf zelf hierboven aan ook nog niet meteen in het begin overtuigd te zijn, maar naarmate het seizoen vorderde, slaagde de serie er steeds meer in om mijn aandacht vast te houden. Nu scheelt het misschien dat ik niet al de nodige films en series over King Arthur en Camelot verslonden heb, waardoor ik mij niet zo stoorde aan het feit dat Cursed een eigen draai geeft aan die mythe. Dit is vooral een fantasierijke serie en dat moet wel een beetje je ding zijn als je hieraan wil beginnen. Pas later in het seizoen komt de focus wat meer op politiek te liggen, maar daar slaat de serie (gelukkig) niet in door.

Eén van de sterkste punten vind ik zelfs dat de serie zo overzichtelijk blijft. De focus ligt op diverse (groepen) personages, maar eigenlijk zit daar niks tussen dat oninteressant of irrelevant blijkt. Nimue, Arthur, Merlin, The Weeping Monk... Het zijn eigenlijk stuk voor stuk fijne personages die ook goed neergezet worden. Zelfs een karikaturaal personage als Uther, met betrekkelijk weinig screentime, komt vrij goed uit de verf. Als ik dan al iets moet noemen dat mij tegenviel, dan was het de CGI. Met name enkele wezens zien er écht te matig uit voor een serie uit 2020. Het werkte zelfs afleidend. Wat ik dan wel weer positief vond waren die geanimeerde overgangen tussendoor, die in dezelfde stijl zijn als de eveneens mooie intro.

Ik heb zelfs helemaal niet het gevoel dat de serie nog op gang moet komen in het tweede seizoen; iets dat ik bij veel series wél heb. Er gebeurt genoeg en tegen de tiende aflevering voelt dit als een volwaardige serie. Je waant je daadwerkelijk in een andere wereld en ik vind het knap dat dit nu al bereikt is. Dat de serie meermaals vergeleken wordt met Game of Thrones vind ik onterecht. In het plot zijn er wellicht wat gelijkenissen (geen felbegeerde Iron Throne dit keer maar een magisch zwaard), maar dat heb je al gauw bij dergelijke fantasy series. Qua stijl verschillen de series ook veel te veel. Ik zou dit eerder aanbevelen aan liefhebbers van bijvoorbeeld Once Upon a Time.

Wat mij betreft mag seizoen 2 er zeker komen! Ik denk dat hier nog veel uit gehaald kan worden. Dit eerste seizoen vond ik in ieder geval veelbelovend.

Ruime 3,5*