Mijn Series +

Quiz (2020)

Verenigd Koninkrijk
Miniserie, 146 minuten

ontwikkeld door Stephen Frears, James Graham, Andy Harries, William Village en Dan Winch
met Matthew Macfadyen, Michael Sheen en Sian Clifford

Charles Ingram, een Britse majoor, veroorzaakt in 2001 een groot schandaal. Hij wordt betrapt op valsspelen bij de £ 1.000.000 vraag in de spelshow Who Wants To Be A Millionaire? Ingram, zijn vrouw Diana en een medeplichtige, Tecwen Whittock die in het publiek zat, werden hiervoor later opgepakt en berecht.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3

To-the-point Brits drama van the famous Stephen Frears over de door ITV bedachte en uitgezonden spelshow Who Wants To Be A Millionaire? In Nederland bekend als Lotto Weekend Millionaires. In drie afleveringen wordt een mooi beeld geschetst van (vermeende) diefstal van 1 miljoen pond door prijswinnaar Majoor Charles Ingram. De eerste twee afleveringen bouwen de spanning op, de slotaflevering speelt zich deels in de rechtbank af. Met goede acteurs (Michael Sheen als Robert ten Brink) in een vlot scenario. Wellicht wat fragmentarisch soms, er had best een aflevering bij gekund, maar tijdsbeeld en sfeer zijn treffend. Voor dit waargebeurde verhaal is er natuurlijk maar één echte miljoen pond-vraag: heeft onze majoor de boel nu bedonderd of niet?