Mijn Series +

Hollywood (2020)

Miniserie, 347 minuten

ontwikkeld door Ian Brennan en Ryan Murphy
met David Corenswet, Darren Criss en Jeremy Pope

'Hollywood' volgt een groep aspirant-acteurs en filmmakers in Hollywood na de Tweede Wereldoorlog terwijl ze proberen het te maken in Tinseltown - ongeacht er voor nodig is. Elk personage biedt een unieke blik achter het vergulde gordijn van de Gouden Eeuw van Hollywood, waarbij de oneerlijke systemen en vooroordelen over ras, geslacht en seksualiteit, die tot op de dag van vandaag voortduren, worden belicht. Hollywood onthult en onderzoekt de decennia-oude machtsdynamiek en hoe het entertainmentlandschap eruit zou kunnen zien als ze waren ontmanteld.

1. Hooray for Hollywood
  2. Hooray for Hollywood: Part 2
  3. Outlaws
  4. (Screen) Tests
  5. Jump
  6. Meg
  7. A Hollywood Ending

avatar van Bubblez
Hollywood is een mix van fictieve en bestaande personen en gebeurtenissen met hier en daar wat ongeloofwaardigheid.
Het Hollywood-sfeertje klopt helemaal, iets wat ik in Murphy's Feud (2017) ook graag mocht zien. Een wereld waar niet iedereen zomaar wordt toegelaten, en waar aan de lopende band een hele berg doofpot-situaties plaatsvinden. Zeker geen leuk wereldje: veel seksbeluste, dominante types die met de scepter zwaaien en daar tegenover de beginnende acteurs die álles doen voor hun grote kans.

Ik heb me wel vermaakt met deze miniserie. De totstandkoming van de film Meg bracht me regelmatig terug naar seizoen 1 van de (in mijn ogen) fantastische serie Smash (2012), over het theater-proces over de teloorgang van Marilyn Monroe.

Toen ik zelf in Hollywood was werd het verhaal van Peg verteld op weg naar het bekende Hollywood-symbool. Een legendarisch verhaal dat maar wat graag verteld wordt. Leuk dat haar relaas als spil wordt gebruikt in deze serie.

Ik vond Rock Hudson wel neergezet als een enorm naïeve nitwit. Tot grote ergernis zelfs. Ik vraag me af of deze portrettering van hem gewaardeerd wordt door zijn nabestaanden... Ik vond het in ieder geval een onwaarschijnlijke karakterschets en ook het slechtst geacteerd.

Opvallend in de eerste twee afleveringen vond ik de hoeveelheid aan gay seks en de overload aan homokarakters. Daaruit haal je direct dat het een Ryan Murphy-product is.

De laatste aflevering was er wat mij betreft eentje te veel. Ik wilde graag nog wat ellende zien, out with a bang. Helaas eindigde het flink zoet en met een Hollywood glansje, en duidelijk als een wishful thinking van de makers. Maar voor een dergelijk verloop was het destijds véél te vroeg.

Mooie rol voor Jim Parsons!

Deze miniserie is ook te vinden op Moviemeter.

avatar van Morning-after-pi
Veel te veel pathos naar het einde toe, met als gevolg dat geen enkele scène nog echt pakkend is.

Goeie mini-serie over de filmindustrie in Hollywood na de Tweede Wereldoorlog. De andere kant van het studio-systeem wordt hier prima neergezet. Het drama is wat dik aangezet en sommige ontwikkelingen hebben een behoorlijk soap-gehalte (het eindigt ook allemaal net wat te positief, zoals de titel van de laatste aflevering eigenlijk al doet vermoeden). Maar als geheel kijkt het wel gemakkelijk weg. Zeker ook vanwege de uitstekende aankleding.