Mijn Series +

Okkupert - Seizoen 1 (2015)

Alternatieve titel: Occupied

Noorwegen / Zweden
Drama / Thriller

ontwikkeld door Erik Skjoldbjærg, Jo Nesbø en Karianne Lund
met Henrik Mestad, Eldar Skar en Ingeborga Dapkunaite

In de nabije toekomst besluit de Noorse regering, zonder overleg met de omringende landen, al hun olie- en gaswinning stop te zetten om volledig over te stappen op duurzame energie. Daarop valt Rusland, met goedkeuring van de EU, het land binnen om de grondstoffen voor de rest van de wereld beschikbaar te houden. Wat een geweldloze, tijdelijke invasie zou moeten zijn, ontaardt al gauw in onrust en spanningen. Noorse burgers voelen zich in hun vrijheid aangetast en komen in opstand.

1. April
  8. November
  9. December (1)
  10. December (2)
avatar van Arno
Recensie via mijn blog In 100 woorden | El Bromista beoordeelt - in100woorden.wordpress.com

Borgen meets Die Hard. Het Noorse Occupied toont hoe Rusland zijn Noorse buren bezet en zo de vreedzame samenleving aldaar aan het wankelen brengt. Sterk acteerwerk, meeslepende personages en een gitzwarte plot zijn aan de orde van de dag. Occupied toont op enerverende wijze hoe de Noren er alles aan doen om een gewapend conflict te vermijden, zonder de Russen tegen de megalomane schenen te trappen – onbegonnen werk. Dat er in Noorwegen intussen een IS-achtige groepering is opgestaan, helpt de zaken niet vooruit. Het script lijkt bijwijlen onrealistisch, maar auteur Jo Nesbø koos heel bewust voor het meest pessimistische scenario.

avatar van DjFrankie
Prima serie. Volop spanning. Ik heb hiervan genoten.

avatar van ZAP!
Er is potentie in het basisgegeven, maar hoe geloofwaardig is het nu echt? Ja, je kan naar de Krim kijken, maar dat is geen Noorwegen. Als kapstok voor diverse praktijken (zoals idd de inname van de Krim door Rusland) is het wel interessant, maar helaas trof ik hier een flink aantal behoorlijk oninteressante personages; de rebelse journalist, de vreemdgaande restauranthoudster en de meeste security types zijn nogal cliché folks die cliché dingen doen. En dat geldt ook voor de aanvallen en tegenaanvallen.

In het laatste 4 delen krijgt de koppige politicus wat meer aandacht en dat pakt goed uit. Zijn personage is ook stukken interessanter dan de meesten, en Henrik Mestad speelt overtuigend. Verder is het vrouwelijke hoofd van de Noorse geheime dienst interessant, goed spel ook, en dat gaat ook op voor de vrouwelijke advocate.

Verder is het allemaal vrij 'steriel' en clean vormgegeven (strakke gebouwen, weinig kleur, etc.), maar dat werkt ergens wel. Helaas wordt het echt veel te laat interessant qua plot en personages.

2,0*.

avatar van AniSter
Hele goede en spannende serie. Zeer professioneel opgezet en gespeeld. Natuurlijk zó in elkaar gezet dat je iedere volgende aflevering móét zien. En er is een serie 2 én 3. Ik weet dat ik een keer afhaak, want met dit soort plotwendingen kun je eindeloos doorgaan..... totdat het gaat vervelen.
Niettemin voor mij een van mijn topseries.