• 8.227.780 stemmen

Oogappels - Seizoen 2 (2020)

Show titel: Oogappels

IMDb beoordeling: 8,0 (439)

Seizoenen: 3 seizoenen

Afleveringen: 10

Met: Bracha van Doesburgh en Malou Gorter

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Oogappels

Sociale media, prestatiedruk, drugs, merkkleding, seks: de maatschappelijke druk op ouders om de opvoeding van hun pubers méér dan goed te doen, is voor heel veel mensen herkenbaar. In ‘Oogappels’ volgen we vier verschillende gezinnen in een middelgrote Nederlandse stad. Hun kinderen zitten op dezelfde middelbare school. De ouders hebben allen zo hun eigen manier van opvoeden. Maar voor hen allemaal geldt dat ze de lat voor zichzelf én hun oogappels heel hoog leggen: het leven moet vooral perfect zijn!

Afleveringen Seizoen 2 (2020)

1. 1. En Ze Leefden Nog Lang en Gelukkig

Terwijl Erik en Merel hun best doen om hun huwelijk te redden, hebben Marcel en Carola een hele leuke avond in de kroeg. Fabie wijst haar ex-man definitief de deur en Chris maakt zich zorgen over Lieke, die een taalcursus doet in Parijs. Merel gaat eindelijk de as van haar moeder ophalen bij het crematorium.

2. 2. Prinsjes en Prinsesjes

Dina maakt zich zorgen over Max, die erg moet wennen aan de middelbare school. Fabie schrijft een boekverslag voor Mees, omdat ze bang is dat hij anders een onvoldoende krijgt en Chris weet Tim over te halen met hem naar Parijs te rijden, om te kijken hoe het met Lieke gaat. Hansje besluit vegetariër te worden.

3. 3. Seksuele Opvoeding voor Beginners

Merel worstelt met de overgang en met haar moeder, die te pas en te onpas opduikt om kritiek te leveren. Max wordt gescout op het voetbalveld en Carola valt als een blok voor verpleger Frank. Nadat Max zijn ouders in bed heeft betrapt, proberen Dina en Tim met hem over seks te praten. Merel en Erik maken zich zorgen over Lieke, die in bed blijft liggen en nergens zin in heeft.

4. 4. Erbij of Niet Erbij, Da's de Vraag

Pip sluit vriendschap met Nina en laat, zonder toestemming van Fabie, een tattoo zetten. Lieke is nog steeds somber en depressief. Merel en Tim weten niet wat ze ermee aan moeten en vragen advies aan Miranda. Hansje geeft een feest, dat uit de hand dreigt te lopen als een van de gasten een fles sterke drank meeneemt en Carola maakt een afspraakje met Frank.

5. 5. Ga Je Schamen!

De spanning tussen Merel en Erik loopt weer op en Erik krijgt steeds meer last van zijn dwangneuroses. Als Hansje een maatschappelijke stage doet bij de voedselbank komt ze tot een pijnlijke ontdekking. Carola voelt zich vreselijk schuldig en biecht aan Marcel op dat ze is vreemdgegaan. Merel heeft er last van dat ze haar zwemplek moet delen en Tim voelt zich steeds ongelukkiger op zijn werk.

6. 6. Het Groene Monster

Marcel is boos over Carola's overspel. Fabie probeert een project op te zetten om het aanbod in de schoolkantine gezonder te maken en Lieke bezoekt een therapeut om haar te helpen van haar depressie af te komen. Tim houdt voor Dina verborgen dat hij in een opwelling ontslag heeft genomen en Erik krijgt een baan aangeboden bij een Chinees bedrijf. Chris sluit een voorzichtige vriendschap met Kasper.

7. 7. Horen, Zien en Zwijgen

Fabie is in alle staten alleen Pip wordt betrapt bij het stelen. Dina maakt zich zorgen over de thuissituatie van Nina. Hansje geeft Max bijles, waar-door het beter met hem gaat op school. Merel pakt haar relatie met Ruud weer op, maar als ze erachter komt dat Erik met Miranda praat over zijn dwangneuroses is ze jaloers. Danny en Kim maken het uit.

8. 8. Tussen Droom en Daad

Max heeft een kennismakingsdag bij PEC Zwolle. Als Tim eindelijk aan Dina opbiecht dat hij al een paar weken geleden ontslag heeft genomen is ze woedend. Omdat Erik weer gaat werken, moeten Lieke, Hansje, Chris en Merel mee gaan helpen in het huishouden. De spanning tussen Marcel en Carola is nog altijd om te snijden en daar heeft Danny last van. Lieke knapt op van haar werk bij Tarik in de moestuin en ziet Mingus terug.

9. 9. Schuld en Boete

Carola maakt zich zorgen over Marcel die is vertrokken en niets van zich laat horen. Max heeft het zwaar, nu hij elke dag heen en weer moet reizen naar Zwolle om te trainen en ook nog huiswerk moet maken. Pip biecht aan Dina op dat ze zich zorgen maakt over Nina. Door een gesprek met Lieke realiseert Merel zich ineens wat ze met de as van haar moeder moet doen. Als Kasper dronken langskomt bij Chris, gaat het helemaal mis.

10. 10. Helemaal Perfect

Fabie organiseert het twintigjarig huwelijksfeest van Carola en Marcel, maar is ondertussen totaal van de kaart door haar onverwachte zwangerschap. Lodewijk heeft zijn intrek genomen bij Merel en Erik, nu Claire heeft aan-gekondigd van hem te willen scheiden. Chris krabbelt langzaam overeind en Nina en Pip sluiten weer vriendschap. Tim en Dina leveren Max met pijn in hun hart af bij zijn pleegouders en Erik neemt een belangrijke beslissing.

avatar van jester

jester

Ik heb beide seizoenen redelijk kort achter elkaar gezien, en met veel plezier. Ik was alleen wat op het verkeerde been gezet door de titel: het doet vermoeden of het in de eerste plaats over de kinderen (oogappels) gaat, maar dat is niet zo. Het gaat minstens zo veel over de ouders, en hun problemen, al dan niet met hun kinderen. Wat dat betreft doet de serie me denken aan de Zweedse serie Bonusfamiljen, al vind ik Oogappels misschien nog wel beter. Goede tot zeer goede acteerprestaties, op een uitzondering na, maar speciale vermelding voor Ramsey Nasr: prachtige rol!

Op naar seizoen 3.

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Oogappels vorig seizoen gezien en vind er helemaal niets aan: van die stereotypen en dan nog heel oppervlakkig.

Nasr was wel overtuigend, goede acteur dus, maar die Merel moet echt naar de psychiater, als het echt zou zijn, zo'n type dat bij iedereen het bloed onder de nagels haalt en het toch alleen maar heel goed bedoelt...Snik...

Dit jaar vind ik het zonde van mijn tijd deze serie...