Mijn Series +

Hamilton - Seizoen 1 (2020)

Alternatieve titel: Agent Hamilton

Zweden / Duitsland / Litouwen
Thriller

ontwikkeld door Jakob Oftebro, Petter Rosenlund en Erik Leijonborg
met Jakob Oftebro, Nina Zanjani en Krister Henriksson

Na een reeks bombardementen en cyberaanvallen in Stockholm worstelt de Zweedse geheime dienst SÄPO met het vinden van de organisatie die verantwoordelijk is voor de aanval. Carl Hamilton, een voormalige Navy SEAL, is net terug in zijn thuisland en wordt gevraagd om zich aan te sluiten bij een elite black-ops-divisie van SÄPO. Tegelijkertijd wordt hij door agent Kristin Ek geïdentificeerd als een mogelijke verdachte.

1. Aflevering 1
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
  9. Aflevering 9
  10. Aflevering 10

Hamilton is volgens mij een wat serieuzere Zweedse tegenhanger van James Bond. Van het personage zijn al eerder films en series gemaakt. Er bestaat een Zweedse/Italiaanse productie "Vendetta" uit 95 waarin hij het tegen de Cosa Nostra opneemt

avatar van FAC73
Is deze serie een volledig afgerond verhaal?

Agent Hamilton, wie kent hem niet? Ik niet. Deze Zweedse James Bond rent, vliegt, racet en zwemt wat af in 10 onderhoudende afleveringen. De serie speelt zich af in verschillende landen, maar lange vluchten gaan hier in een paar seconden. Heeft even moeite om op gang te komen (en ik om het verhaal te volgen), maar ontpopt zich na aflevering 2 als een redelijk spannende actiethriller. Het verhaal (cybercrime, terrorisme) is soms wat ongeloofwaardig, maar dat hoort een beetje bij bij spionage series met agenten met dubbele agenda's. Net een tandje minder dan Jack Ryan, onze Amazon Prime-Bond. Dit is degelijke Zweedse kwaliteit. Het is een afgerond verhaal, met ruimte voor een vervolg.