• 8.985.793 stemmen

Dexter's Laboratory - Seizoen 1 (1995-1997)

Alternatieve titel: Dexters Laboratorium, Dexter's Lab

Ontwikkeld door: Genndy Tartakovsky

Met: Christine Cavanaugh (stemrol), Allison Moore (stemrol) en Kath Soucie (stemrol)

Datum van release: zondag 26 februari 1995

Eerst uitgezonden op: Cartoon Network (Verenigde Staten)

Plot Dexter's Laboratory

Dexter heeft een buitengewone geest en heeft in het geheim een high-tech en uitgebreid laboratorium in zijn kamer gebouwd waar NASA alleen maar van kan dromen. Dexter probeert zijn lab voor iedereen geheim te houden, en heeft de zaak goed beveiligd. Zijn zus Dee Dee weet echter iedere keer zijn beveiligingen te omzeilen en chaos te veroorzaken.

Afleveringen Seizoen 1 (1995-1997)

1. 1. Dexter's Laboratory

26 februari 1995 (07 minuten)

Dexter en Dee Dee testen Dexter's laatste uitvinding: een apparaat dat mensen in dieren verandert, wat gekke resultaten oplevert.

2. 2. The Big Sister

10 maart 1996 (07 minuten)

Als Dee Dee een experimenteel koekje opeet, wordt ze een reus die van de stad haar poppenhuis maakt. Als ze de hele stad vernietigt, is het aan Dexter zijn Robo-Dexo-pak aan te trekken en haar weer terug te halen.

3. 3. Deedeemensional/Dial M for Monkey: Magmanamus/Maternal Combat

28 april 1996 (22 minuten)

Als Dexter het slachtoffer wordt van een van zijn uitvindingen, gaat Dee Dee een uur terug in de tijd om zijn verleden ik te waarschuwen over de consequenties van uitvinding, maar de Dexter uit het verleden is moeilijk te overtuigen. / Aap moet de stad beschermen tegen een gigantisch lavamonster, Magmanamus, die de stad vernielt omdat hij door de herrie die door de inwoners gemaakt wordt niet kan slapen. / Als zijn moeder ziek wordt maakt Dexter een Mam-Droide die haar werk moet doen. Dee Dee krijgt echter de afstandsbediening te pakken.

4. 4. Dexter Dodgeball/Dial M for Monkey: Rasslor/Dexter's Assistant

5 mei 1996 (22 minuten)

Dexter wordt gedwongen trefbal te spelen met zijn leraar, maar omdat hij constant verliest, bouwt hij een robot exo-skelet om zichzelf te beschermen. / Intergalactisch worstelkampioen Rasslor daagt alle superhelden van de aarde uit, inclusief Aap, waarbij de toekomst van de aarde op het spel staat. / Omdat hij dringend een assistent nodig heeft voor de wetenschapsbeurs, voert Dexter een hersenoperatie uit op Dee Dee om haar slim genoeg te maken voor die rol. Helaas blijkt Dee Dee nu intelligenter dan Dexter zelf.

5. 5. Dexter's Rival/Dial M for Monkey: Simion/Old Man Dexter

12 mei 1996 (22 minuten)

Een nieuwe student genaamd Mandark Astronomonov begint op Dexters school en blijkt al snel academisch beter te zijn dan Dexter. Hij dwingt Dexter zelfs zijn laboratorium te sluiten zodat zijn laboratorium, dat veel groter is, meer kracht krijgt. Dexter slaat met Dee Dee de handen ineen om wraak te nemen. / Aap ontmoet een intelligente antropomorfische chimpansee genaamd Simion, die van plan is wraak te nemen op de mensheid omdat die hem in zijn huidige staat heeft gebracht. / Nadat Dexter vanwege zijn leeftijd niet naar de Late Vroege Film mag kijken, besluit hij zijn leeftijd te accelereren om de film te kunnen zien. Maar Dee Dee rommelt met het proces zodat hij een man van 95 wordt.

6. 6. Double Trouble/Dial M for Monkey: Barbequor/Dexter's Laboratory

19 mei 1996 (22 minuten)

Dee Dee en haar vriendinnen Lee Lee en Mee Mee komen Dexters laboratorium binnen en zetten de zaak op stelten, wat Dexter dwingt zich te klonen om hen tegen te houden. Helaas beginnen de meisjes zich meerdere keren te klonen, wat nog meer ellende veroorzaakt. / Aaps verjaardagsfeestje wordt onderbroken door de intergalactische slechterik Barbequor, die van plan is de aarde op te eten.

7. 7. Jurassic Pooch/Dial M for Monkey: Orgon Grindor/Dimwit Dexter

26 mei 1996 (22 minuten)

Dexter gebruikt het hart en het brein van zijn hond om het missende DNA van een dinosaurus aan te vullen. Zijn nieuw gekloonde dinosaurus gedraagt zich als een hond, en Dee Dee behandelt hem als een groot huisdier. / Tijdens een afspraakje met Agent Honeydew raakt Aap gehypnotiseerd door de muziek van een buitenaards wezen genaamd Organ Grindor, die hem dan opdracht geeft het goud uit Fort Knox te stelen. / Dexter stort in omdat hij overwerkt is en begint zich als een idioot te gedragen, waardoor hij door Dee Dee en de hele buurt voor gek wordt gezet.

8. 8. Dee Dee's Room/Dial M for Monkey: Huntor/The Big Sister

2 juni 1996 (22 minuten)

Nadat Dexter ontdekt heeft dat zijn laatste uitvinding door Dee Dee gestolen is, gaat hij naar haar kamer om 'm te zoeken. / Aap ontmoet een buitenaardse jager genaamd Huntor en moet de strijd met hem aanbinden voordat Agent Honeydew en Commandant Chief gedood worden.

9. 9. Star Spangled Sidekicks/The Justice Friends: TV Super Pals/Game Over

20 november 1996 (22 minuten)

Dexter en Dee Dee doen mee met een try-out om majoor Glory's volgende hulpje te worden. Als Dee Dee wint realiseert Dexter zich dat mooie kostuums niet het enige criterium zijn om superheld te worden. / Met slechts één televisietoestel in hun appartement kunnen majoor Glory, Krunk en Valhallen maar niet besluiten wat ze zullen kijken. / Papa koopt een videospel voor Dexter en Dee Dee, maar het spel zuigt Dexter naar binnen als hij de cartridge in plugt, en het is aan Dee Dee om hem er weer uit te halen.

10. 10. Babysitter Blues/The Justice Friends: Valhallen's Room/Dream Machine

27 november 1996 (22 minuten)

Dexter is verliefd op zijn babysitter Lisa. Als hij ontdekt dat ze een vriendje heeft, saboteert hij hun relatie en accelereert zijn leeftijd met tien jaar om haar hart te winnen, om vervolgen knock-out geslagen te worden door haar vriend. / Valhallen verliest zijn toverbijl en begint een nerd te worden, wat majoor Glory en Krunk ertoe dwingt naar zijn kamer te gaan om 'm te zoeken. / Als Dexters nachtmerries blijven terug komen en problematisch worden, vindt hij een machine uit die hem mooie dromen moet geven, zolang Dee Dee die kan bedienen als ze wakker is. Helaas valt ze in slaap.

11. 11. Dollhouse Drama/The Justice Friends: Krunk's Date/The Big Cheese

4 december 1996 (22 minuten)

Achterdochtig omdat Dee Dee die dag niet één keer geprobeerd heeft om zijn lab binnen te komen, krimpt Dexter zichzelf om in haar kamer te gaan bespioneren. / Terwijl de Rechtsvrienden tegen Comrade Red en zijn bende vechten, wordt Krunk verliefd op zijn equivalent in hun bende: She-Thing. / Dexter vindt een apparaat uit dat hem in staat stelt zijn Franse proefwerk te leren terwijl hij slaapt, maar het programma slaat vast waardoor het constant één enkele zin herhaalt: omelette du fromage, wat nog fout is ook.

12. 12. Way of the Dee Dee/The Justice Friends: Say Uncle Sam/Tribe Called Girl

11 december 1996 (22 minuten)

Dee Dee leert Dexter hoe hij haar manier van leven moet leven in plaats van eenzaam en alleen op de wetenschap gefocust te zijn, maar krijgt daar spijt van als Dexter nog zorgelozer wordt dan zij. / Majoor Glory dwingt Krunk en Valhallen ertoe hun appartement op te ruimen omdat zijn ome Sam op bezoek komt. / Om meer over meisjes te weten te komen, camoufleert Dexter zichzelf en gaat Dee Dee's kamer binnen, die een slaapfeestje heeft met haar vriendinnen. Hij wordt echter betrapt en wordt gedwongen mee te doen met hun activiteiten.

13. 13. Spacecase/The Justice Friends: Ratman/Dexter's Debt

18 december 1996 (22 minuten)

Om ervoor te zorgen dat hij niet door buitenaardse wezens meegenomen wordt voor experimenten, stuurt Dexter Dee Dee met hen mee onder het mom dat ze haar meenemen naar Snoepland. Hij krijgt echter gelijk spijt als hij zich realiseert hoeveel hij om haar geeft. / Als ze proberen het loodgieterswerk van hun appartement te maken, gaan Krunk en Valhallen naar de kelder waar ze Ratman ontmoeten. / Dexters lab wordt bedreigd, tenzij hij zijn schuld van $ 200.000.000,- aan NASA betaalt. Als Dee Dee hetzelfde bedrag in de loterij wint, besluit hij het geld van haar te stelen.

14. 14. Dexter's Rival/The Justice Friends: Bee Where?/Mandarker

25 december 1996 (22 minuten)

Majoor Glory, Krunk en Valhallen proberen een bij weg te krijgen uit hun appartement. / Nadat Dexter en Dee Dee zijn lab vernietigd hebben, wendt Mandark zich tot magie om Dexter te verslaan tijdens de wetenschapsbeurs.

15. 15. Inflata Dee Dee/The Justice Friends: Can't Nap/Monstory

1 januari 1997 (30 minuten)

Dee Dee blaast Dexters hydro-plasmatische pak op en vliegt de lucht in; Dexter moet proberen haar weer naar beneden te krijgen. / Nadat White Tiger Valhallen heeft geholpen een superschurk te verslaan, nodigt hij hem uit te komen logeren in hun appartement, waarbij hij vergeet dat majoor Glory allergisch is voor katten. / Niet geïnteresseerd in Dee Dee's lange verhaal geeft Dexter haar een zwijgdrankje om haar stil te krijgen. Tot zijn schrik ontdekt hij dat het drankje haar in een gigantisch monster verandert, dat nog steeds haar verhaal kwijt wil.

avatar van PeterW

PeterW

It's a great day for science.

What do you want, woman?

avatar van mrdig

mrdig

Omelette du fromage!!!!

'The Big Cheese' episode is the best ever haha

avatar van renzoroy_mm

1 van de beste animatie series ooit Ik ben 32 en nog steeds kan ik hier hard om lachen, net zoals Johnny Bravo en Animaniacs

Alleen jammer dat dial m for monkey en justice friends er tussen zitten.. die vond ik nooit zo..

Dexter's Laboratory is toch wel een soort cultureel cartoon-erfgoed. Je moet eens tegen twintigers of begin dertigers ''omelette du fromage'' zeggen. Wedden dat dan het grootste deel ''Dexter!'' roept

Dit is denk ik wel de allerleukste Cartoon Network serie van eind jaren 90, begin jaren 00. Cow and Chicken, Johnny Bravo, Iam Weasel, Courage, The Powerpuff Girls etc, allemaal erg tof, maar bij Dexters Lab voel ik de meeste nostalgie. Nerdje Dexter, hyperactieve, irritante Dee Dee en zijn 2 gekke ouders, samen met een geheim lab en een hele fijne tekenstijl. De ideale cartoon. Het tempo ligt hoog, de grappen zijn vaak geslaagd en het is vrij verslavend om te kijken. Paar jaar terug nog eens seizoen 1 en 2 bekeken. De Monkey cartoons zijn overigens niet leuk, de Justice Friends soms. Had er van mij allemaal niet in hoeven te zitten, maar de afleveringen over Dexter en familie maken het goed. Het was grappig, ik herkende het grootste deel van de afleveringen en oneliners gewoon nog erg goed tijdens het kijken. Mijn Cartoon Network verslaving was destijds groot

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Mza

Waarom kijk je in hemelsnaam 4 seizoenen Dexter's Lab en 6 seizoenen Powerpuff Girls als je al vanaf 't eerste seizoen 1* aan 't uitdelen was?

jacobine_rodijk schreef:

De (klein-) kinderen?

jacobine_rodijk schreef:

Mza

Ook mijn vraag ja. Kan me nauwelijks voorstellen dat je dan blijft kijken als je het zo extreem slecht vind.

En al mijn series staan zo zwaar onvoldoende qua stemgemiddelde

The Oceanic Six schreef:

En al mijn series staan zo zwaar onvoldoende qua stemgemiddelde

Ik heb de seizoenen denk ik al 100 maal gezien en is elke woensdag en vrijdag verplichte kost voor mijn kleinkinderen, en opa moet en zal meekijken....

Dan heeft mijn neefje wel geluk, want ik geniet meestal meer van zijn tekenfilms dan hij.