• 8.985.489 stemmen

Ontwikkeld door: Nina Grosse

Met: Iris Berben, Peter Kurth en Moritz Bleibtreu

Oorsprong: Duitsland

Datum van release: zaterdag 20 oktober 2018

Eerst uitgezonden op: ZDF (Duitsland)

Plot Die Protokollantin

Freya Becker, notuliste bij de Berlijnse politie, leeft teruggetrokken en onopvallend. Het verlies van haar dochter Marie, die 11 jaar geleden spoorloos verdween, heeft ze nooit verwerkt. Als Freya met de zaak Thilo Menken en het verdwenen meisje Sandra wordt geconfronteerd, en kort daarop ook nog de vermoedelijke moordenaar van Marie wordt vrijgelaten, besluit ze de zaak tot op de bodem uit te zoeken.

1. 1. Andere Gesetze

20 oktober 2018 (57 minuten)

Freya Becker is notuliste bij de afdeling Moordzaken van de politie van Berlijn. De vele verhoren van moordenaars, verkrachters en kindermisbruikers laten haar niet los. Als de van kindermisbruik verdachte Thilo Menken wordt vrijgesproken, is haar ontsteltenis groot. Ze is overtuigd van zijn schuld en neemt een drastisch besluit in haar zoektocht naar gerechtigheid.

2. 2. Ein Neuer Chef

27 oktober 2018 (59 minuten)

Kort nadat hij is vrijgesproken van kindermisbruik, verdwijnt Thilo Menken spoorloos. Een geweldsmisdrijf kan niet worden uitgesloten, dus wordt er een officieel politieonderzoek ingesteld. Commissaris Anna Liebig maakt een overzicht van alle onopgeloste moordzaken van haar afdeling. Als Freya voor de begrafenis van haar moeder terugkeert naar haar geboortedorp, worden er oude wonden opengehaald.

3. 3. Das Haus im Wald

3 november 2018 (57 minuten)

Het onderzoek naar de verdwijning van Thilo Menken krijgt een onverwachte wending, waarop Freya wel moet reageren. Anne Liebig pluist alle onopgeloste moordzaken uit en doet daarbij een verrassende ontdekking. De toenadering tussen Silowski en Freya lijkt een complicerende factor. Jo ontmoet een jonge vrouw die hem doet denken aan Freya's dochter.

4. 4. Schuld und Sühne

10 november 2018 (59 minuten)

Het onderzoek naar de vermiste, minderjarige Sandra lijkt een onverwachte wending te nemen, waardoor Freya in gewetensnood komt. Murat Nadarevic komt na elf jaar vrij uit de gevangenis en Freya en Damir willen met hem praten. Jo zet zijn huwelijk op het spel en het speurwerk van Anne Liebig in de zaak Thilo Menken brengt Freya in het nauw.

5. 5. Die Lichtung

17 november 2018 (58 minuten)

Sabine Menken biecht haar betrokkenheid bij de verdwijning van de minderjarige Sandra op. Het speurwerk van Anna Liebig brengt Freya steeds verder in het nauw. Freya moet beslissen wat voor haar zwaarder weegt: haar rechtvaardigheidsgevoel of haar verlangen naar een normaal leven. Een confrontatie met Murat werpt een nieuw licht op de verdwijning van Freya's dochter Marie, elf jaar geleden.

Freya Becker

Yanik Akbay

Sabine Menken

avatar van Suitehome

Suitehome

Degelijk Duits drama over een moeder die blijft zoeken naar haar verdwenen dochter. Ohne Ecken und Kanten, soms een beetje traag maar wel weer goed geacteerd: Peter Kurth (Tatort, Babylon Berlin) steelt met zijn omvangrijke gestalte en markante kop de show. Minpunt vind ik dat het allemaal keurig binnen de lijntjes blijft; alle karakters zijn braaf en voorspelbaar, en wanneer ze dat niet zijn, zijn ze niet meer dan ondeugend. Behalve de dwaze moeder dan.

Vond dit behoorlijk goed. Eerste aflevering moet ik nog es inhalen (hopelijk komt de serie nog es op dvd uit), maar de rest wat erg goed. Goed uitgewerkt verhaal, sterke personages en prima geacteerd, en idd wat aan de bedaarde kant allemaal, maar dat vond ik juist een pluspunt; niks geen overdreven gedoe op welk vlak dan ook.

Vier sterren.

Vond de serie ook niet slecht, maar wie heeft nu Marie vermoordt?

Uitstekende vijfdelige duitse miniserie, vooral goed uitgewerkt qua personages en spannend opgebouwd. De hoofdrol van Iris Berben is (opzettelijk) nogal kil en afstandelijk, maar bepaalde andere personages zijn zo innemend dat dit geen probleem vormt. Goed gemaakt en fraai in beeld gebracht, met een script dat bovengemiddeld boeiend is. Jammer van het onbestendige einde, dat geen sluitend antwoord geeft op de belangrijkste vraag die de serie oproept.