• 8.985.445 stemmen

De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld - Seizoen 4 (2019)

Show titel: De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld

Met: Chris Zegers (stemrol), Tygo Gernandt en Susan Visser

Datum van release: zondag 14 april 2019

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

Plot De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld

In het programma gaan koppels van twee bekende Nederlanders zich wagen aan levensgevaarlijke modderwegen, langs diepe afgronden en ravijnen, extreme bergpassen en angstaanjagende jungleroutes. Terwijl de nauwelijks begaanbare wegen om uiterste concentratie en ongekende rijkunsten vragen ontstaan er pittige confrontaties en diepgaande gesprekken waarbij de emoties soms hoog oplopen. Met een vierwielaangedreven voertuig trotseren ze de gevaarlijkste wegen ter wereld.

Afleveringen Seizoen 4 (2019)

1. 1. Zuid-Afrika en Lesotho

14 april 2019 (50 minuten)

Acteur Tygo Gernandt en verhalenverteller Akwasi trekken met hun 4x4 door de ruige Drakensbergen van Zuid-Afrika en Lesotho. Hun tocht door de 'Barrier of Spears' laat zien waarom de voorouders van de huidige bevolking dit onherbergzame 'Kingdom of the Skies' tot hun leefgebied maakten.

2. 2. Turkije

21 april 2019 (51 minuten)

Oud-profvoetbalster Anouk Hoogendijk en model Loiza Lamers trekken door het ruige binnenland van Turkije. Zij staan voor de opdracht om vanaf de Cilicische laagvlakte het Taurusgebergte te doorkruisen, met als einddoel het sprookjesachtige Cappadocie. Een route die bewijst waarom deze regio al bij de oude Grieken, Perzen en Romeinen berucht was. Om de eindstreep te bereiken wringt het duo zich door nauwe kloven, zijn de vrouwen overgeleverd aan de weergoden en scheren zij langs diepe ravijnen. In de auto vertelt Anouk over haar ervaring met Meningokokken en is Loiza open over hoe zij werd gepest toen uitkwam dat ze niet verder door het leven wilde als jongen.

3. 3. Jordanië

28 april 2019 (50 minuten)

Actrice Susan Visser en Chef'Special's leadzanger Joshua Nolet stuiteren over de wegen van Jordanië. Ze beginnen hun reis in de zuidelijk gelegen havenstad Aqaba. Vanaf daar volgen ze de duizenden jaar oude sporen van handelskaravanen, Romeinen, Arabieren en kruisvaarders, naar de historische stad en archeologische schat Jerash in het noorden. Het gebied waar het duo doorheen toert wordt ook wel de weg van de profeten en het kruispunt van de Oude Wereld genoemd. Een adembenemende route met diepe dalen en hoge pieken, dwars door filmische maanlandschappen. Onderweg vertelt Susan over de vroege dood van haar grote liefde en hoe dat haar heeft beïnvloed. Joshua bespreekt de aanloop naar de dood van zijn vader en het geven van vluchtelingenhulp op Lesbos, wat een diepe indruk op hem heeft gemaakt.

4. 4. Bosnië

5 mei 2019 (50 minuten)

Souldiva Shirma Rouse en fitgirl Fajah Lourens trotseren de wegen van het nog altijd complexe Balkanland Bosnië en Herzegovina. Een overweldigende tocht over ijzingwekkende bergpaden. De voormalig Joegoslavische deelrepubliek riep in 1992 de onafhankelijkheid uit, waarna er tot en met 1995 een gewelddadige burgeroorlog woedde. De route die wordt gereden, begint in de gehavende hoofdstad Sarajevo en volgt de zuidelijke frontlinie van het gewapende conflict. Een tocht die uiteindelijk moet leiden tot de voormalige en zwaarbevochten moslimenclave Goražde. Lukt het Fajah en Shirma om deze tocht vol steile paden, donkere wouden en gure vluchtroutes te bedwingen? Onderweg zijn we getuige van een mooi gesprek over vrouwelijkheid en discriminatie.

5. 5. Oeganda

12 mei 2019 (50 minuten)

Vlogster Monica Geuze en kickbokslegende Remy Bonjasky doorkruisen Oeganda, oftewel 'de Parel van Afrika'. Samen trotseren zij de dieprode junglewegen van dit vruchtbare land. Tijdens hun avontuur ervaart het reisduo de unieke flora en fauna, maar ook het bewogen verleden en harde heden van het land. Onderweg vertelt Monica over het effect dat de scheiding van haar ouders op haar had en wat de geboorte van haar dochter voor haar heeft betekend. Ook de ouders van Remy bleven niet bij elkaar, maar zij deelden hier niets over met hem, omdat hij zich daar als kind niet mee mocht bemoeien.

6. 6. Brazilië

19 mei 2019 (50 minuten)

Schrijver Raymond van de Klundert, alias Kluun, stapt in de wagen met rapper Youssef Gnaoui, alias Sef. Samen slingeren zij over de groene wegen van de twee meest zuidelijk gelegen staten van Brazilië: Rio Grande do Sul en Santa Catarina. Ze vertrekken vanuit Porto Alegre, de hoofdstad van Rio Grande do Sul en hopen te finishen op de stranden van Florianópolis. Ze trekken door de regio waar zich vanaf de tweede helft van de achttiende eeuw vele Europese immigranten vestigden. Duizenden Portugezen, Italianen, Polen en Duitsers trokken hier de wildernis in en lieten er hun sporen na. Lukt het Sef en Kluun om de junglepaden, rivierpassages en haarspeldbochten te bedwingen? En bereikt dit duo ongeschonden de hagelwitte stranden aan de eindstreep? Onderweg bespreekt Sef trots zijn zoontje en zijn afkomst en vertelt Kluun hoe hij werd beschuldigd van een vooropgezet commercieel plan voor het schrijven en uitbrengen van zijn...

7. 7. Armenië

26 mei 2019 (50 minuten)

Presentatrice Dieuwertje Blok en DJ Tony Junior trekken door het rauwe en koude Armenië. Ze ervaren het destructieve verleden van het land dat al eeuwen te maken heeft met verdeling en vernietiging. Desondanks hebben Armeniërs hun nationale, religieuze en culturele identiteit kunnen behouden en ontwikkelen. Het duo rijdt een route langs de stille getuigen van een tumultueus verleden, maar ervaart ook de diepgewortelde Armeense trots. Onderweg vertelt Dieuwertje over de onzekerheid die gepaard ging met haar bekendheid toen ze jong was en dat zij nauwelijks de straat op durfde. Tony legt uit dat hij maar een jaar op de middelbare school heeft gezeten, omdat hij alleen maar met zijn muziek bezig wilde zijn.

8. 8. Roemenië

2 juni 2019 (50 minuten)

Dertig jaar na de revolutie in Roemenië peilen oud-politicus Fred Teeven en YouTuber Kalvijn de gevolgen van de val van dictator Ceausescu. Dwars door het hart van de Roemeense regio Transsylvanië, meanderen zij rond de toppen van de Zuidelijke Karpaten en ervaren zij de positieve en negatieve veranderingen in het land.

De eerste aflevering was geniaal met Tygo Gernandt en Akwassi.

Afl. 5 was best leuk.

Ik vind die Monica Geuze maar een simpel figuur zeg. Knap koppie, verder weinig. Vond het juist geen denderende aflevering. Die dialogen over poepen en scheten vond ik ook wel veelzeggend.

Vorige afleveringen waren leuker.

Over sommige dialogen heb je helemaal gelijk (al kon ik er soms wel om gniffelen), maar verder viel ze me reuze mee - voor zover ik verwachtingen had, want ik weet nog steeds waarom ze nou bekend is (ja, ze is een vlogger, maar verder? hoef ik ook niet te weten). Het leek ook wel goed te klikken tussen die twee. Spontane lui die ook best serieus konden babbelen. En een interessante route.

Vorige afl.'en niet gezien trouwens.

Begrijp werkelijk niet waarom mensen gaan kijken naar een stel nutteloze BN'ers in een auto.

Haha, dabomb. Ik vond de interactie leuk om te observeren, plus leuke plaatjes van Oeganda en af en toe werd er ook nog wat serieus gemeld / verteld. Maar ik ga het je niet aanraden hoor!

kos schreef:

Ik kijk voor de roadtrip door een mooi land. Die BN-ers kunnen me ook gestolen worden, al is het meegenomen als ze wat leuks te melden hebben. Maar ik hoor eigenlijk na elke reis dat ze elkaar geweldig vonden. Er zal er ook eens eentje kritisch durven te zijn.

Als ik die bokser was had ik die Monica Geuze een treurig social media kutje genoemd. Echt de meest nutteloze mensen die er zijn, van die ''influencers''. Krijg al jeuk van het woord.

Er zijn veel te veel programma's waarin BNers leuke dingen doen en reisjes maken zoals dit, De Mol, Robinson etc.

Ik snap werkelijk niet waarom iemand daar naar kijkt. Als je het nou zelf kan doen ok maar het boeit toch niet wat 1 of andere omhooggevallen tv presentator doet?

Ik kijk geen enkele vorm van reality-tv, dus ik volg jouw programma's niet. Maar De gevaarlijkste wegen is een puur reisprogramma. Beetje niveau 3 op Reis. Vermakelijk, niet hoogstaand.

dabomb. Heb dit 'mee' gekeken, ben er zelf geen fan van verder. Maar ik heb al uitgelegd wat ik er leuk aan vond, dus... De Mol en Robinson kijk ik niet en eens dat er teveel van dit soort programma's zijn.

Af. 6 was met een dj en Dieuwertje Blok btw, in Armenië. Tja, goeddeels kijkbaar.

kos schreef:

Jij je zin: zap!

ZAP! schreef:

Pardon, toch 7.

Ik vond die Dieuwertje echt vreselijk. Zo'n pedante muts die overal een beetje op neer kijkt. Zo komt ze over. En ze is sowieso al vervelend met haar zwarte pieten geneuzel, maar dat terzijde.

Vond het land Armenië ook weinig aansprekend in de aflevering van gister. Niks gezien waaruit blijkt dat ik daar zelf zou willen rond toeren.

ZAP! schreef:

Jij je zin: zap!

Uitstekend nieuws.

Ze mogen wel eens interessantere gasten zoeken zeg. Eerst al die Monica Geuze en afgelopen weekend alweer zo'n vlogger, blogger of whatever hij was.