Mijn Series +

Metal Evolution - Seizoen 1 (2011-2014)

1 stem

Muziek / Documentaire

ontwikkeld door Sam Dunn en Scot McFadyen
met Sam Dunn, Scott Ian en Bruce Dickinson

Metal Evolution presenteert twaalf afleveringen gebaseerd op de veelbesproken Metal History "stamboom" die oorspronkelijk te zien was in "Metal: A Headbanger's Journey". Deze genealogie uit 24 subgenres onthult het enorme complexe nageslacht van heavy metal, van Early Metal en Shock Rock tot Thrash, van Progressive Metal tot Grunge en Nu Metal. Met behulp van de kaart als zijn routekaart, zal onze gastheer, metalhead, en tevens antropoloog Sam Dunn, de wereld doorkruisen op zoek naar de essentie van Metal, van bars en steegjes tot de grootste openluchtfestivals.

1. Pre-Metal
  10. Power Metal
  11. Progressive Metal
  12. Extreme Metal
jakkepoes
Prachtige serie over het ontstaan en de ontwikkeling van de Heavy Metal muziek en scene. De meeste iconen komen langs. Aflevering 5 over de jaren 80 Glam periode vond ik het leukst omdat MTV er toen veel aandacht aan besteedde. Tegenwoordig is MTV meer met andere zaken bezig helaas. Op youtube is het één en ander te vinden en ondergetekende heeft ze allemaal in bezit dus voor de liefhebber kan ik wat regelen met Wetransfer bijvoorbeeld.

avatar van Kos
Kos
Hm, leuk. Die docu vond ik ook wel tof, evenals het bijpassende album.

avatar van ZAP!
Extreme metal? Nooit van gehoord... de bands die ze daar noemen vallen onder death metal en zulks. En grunge is natuurlijk niet metal. Glam metal bestaat ook niet, da's gewoon glamrock. En dan mis ik nog speed metal...

avatar van legian
Als metalhead en rock liefhebber heb ik me hier erg mee vermaakt. Het is leuk om door de geschiedenis van het genre te gaan en om te zien hoeveel verschillende stijlen er uiteindelijk uit voortvloeien. Helaas is drie kwartier te kort om echt diep op de genres in te gaan en gaan ze regelmatig in sneltrein vaart erdoorheen. De serie focust zich erg op de bekende en grotere genres. Ook als dat betekend om Glam rock ruimte te geven. Dat Grunge en Nu-metal erin zitten is dan ook logisch aangezien die echt groot zijn geweest voor een periode. Alleen de laatste drie afleveringen gaan in op wat minder grootse sub-genres.

Als groot liefhebber van de progressive rock/metal viel het me vooral in die aflevering erg op dat ze enkele artiesten helemaal niet benoemen. Ansich logisch gezien de beperkte tijd en het feit dat ze zoveel mogelijk willen benoemen. Daar ligt voor mij het grootste probleem met de serie, ze hadden makkelijk de afleveringen langer kunnen maken om wat meer de diepte in te gaan. Het lijkt er nu regelmatig op dat ze zo veel mogelijk bands willen benoemen en interviewen. Met als resultaat dat het allemaal wat oppervlakkig blijft.

Ook gaat de serie erg in op de hokjes terwijl veel bands, vooral binnen de progressieve hoek veel meer over de verschillende sub-genres gaan. Zo miste ik bijvoorbeeld Opeth die in de helft van al hun bokjes geplaatst kan worden. Het is logisch voor de mensen die minder bekend zijn met metal. Maar het werkt wel erg naar het stereotype. Terwijl veel bands zich hebben doorontwikkeld en invloeden vanuit verschillende genres gebruiken.

Tegelijkertijd mist de serie ook nog wel wat genres. Te denken aan Doom metal en Kawaii metal (geen favoriet maar wel interessant). Ook Post-metal en al helemaal Metalcore bieden interessante opties. Er had zeker meer uit gehaald kunnen worden. Maar voor mijn gevoel zijn de makers meer fan van de oudere stijlen dan de vele door ontwikkelingen. Iets wat ook uit hun andere docu's blijkt.

Maargoed ik heb me er prima mee vermaakt, er is veel heerlijke muziek te horen en hier en daar krijg je een interessante inkijk in die wereld. En het is een goede reden geweest om wat bands eens op te zoeken en een kans te geven.

PS: ZAP! Extreme metal wordt gebruikt als verzamelnaam voor onder andere Death-metal en grindcore. Het is ook geen genre zo ver ik weet.

avatar van ZAP!
legian schreef:
Weer wat geleerd. En ik op mijn beurt moet bekennen dat er toch zoiets is als glam metal... ook wel hair metal genoemd.