• 8.978.936 stemmen

Dead to Me - Seizoen 1 (2019)

Show titel: Dead to Me

Ontwikkeld door: Liz Feldman

Met: Christina Applegate, Linda Cardellini en James Marsden

Datum van release: vrijdag 3 mei 2019

Plot Dead to Me

Na de droevige en gewelddadige dood van haar man Jeff, is Jen verbittert en boos op de wereld. Wanneer Jen Judy ontmoet die ook een weduwe is, maar niet zo gespannen als Jen, bloeit er al snel een sterke en krachtige vriendschap op tussen hen. Maar als Jen de vriendschap van Judy toestaat om een integraal onderdeel van haar leven te worden, buiten het medeweten van Jen, verbergt Judy een duister en schokkend geheim.

Afleveringen Seizoen 1 (2019)

1. 1. Pilot

3 mei 2019 (33 minuten)

Overweldigd door verdriet en woede na de onverwachte dood van haar man ontmoet de cynische makelaar Jen de sentimentele Judy in een supportgroep.

2. 2. Maybe I'm Crazy

3 mei 2019 (29 minuten)

Jen windt zich steeds meer op over het vastgelopen onderzoek naar de dood van haar man en raakt verder verwikkeld in het rommelige privéleven van Judy.

3. 3. It's All My Fault

3 mei 2019 (32 minuten)

Op wat de 50e verjaardag van haar man zou zijn geweest, krijgt Jen ruzie met haar veroordelende schoonmoeder over hoe ze deze dag het beste kunnen vieren.

4. 4. I Can't Go Back

3 mei 2019 (27 minuten)

Als Jen ontdekt dat haar overleden man een vreselijk geheim had, schakelt ze Judy in om meer informatie te verzamelen.

5. 5. I've Gotta Get Away

3 mei 2019 (31 minuten)

Een rouwretraite in Palm Springs biedt Jen een kans om haar leven op te pakken en zich te laten gaan onder het toeziend oog van Judy, die al snel haar voorbeeld volgt.

6. 6. Oh My God

3 mei 2019 (30 minuten)

Jen beseft dat haar zoons niet zo goed omgaan met de dood van hun vader als ze dacht. Judy sluit zich aan bij Nick terwijl hij de aanrijding onderzoekt.

7. 7. I Can Handle It

3 mei 2019 (28 minuten)

Door een doorbraak in de zaak en een enorme zakelijke tegenslag is Jen helemaal van de kaart. Judy en Steve handelen een onafgedane kwestie af.

8. 8. Try to Stop Me

3 mei 2019 (26 minuten)

Jen neemt een roekeloze beslissing nadat Nick potentiële verdachten heeft geschrapt van de lijst. Judy krijgt weer vertrouwen in haar relatie met Steve.

9. 9. I Have to Be Honest

3 mei 2019 (29 minuten)

Het persoonlijke en zakelijke leven van Jen staat op losse schroeven. Ze onthult haar donkerste geheim aan Judy, die ook iets aan haar opbiecht.

10. 10. You Have to Go

3 mei 2019 (30 minuten)

Gewapend met de waarheid over de dood van haar man eist Jen gerechtigheid. Ondertussen staat Steve voor allerlei problemen omdat Judy de boel probeert goed te maken.

Ik lees overal dat dit helemaal geweldig is (the next best thing), dus binnenkort maar eens mee beginnen.

avatar van remorz

remorz

• 1926 berichten

Heerlijk.

De toon moet even aarden. Bij het gebruikte cynisme ligt altijd op de loer dat het wat flauwig vervalt of te gemaakt over begint te komen. Hier doet het dat niet en dat is heel verfrissend.

Sterker: gaandeweg wordt dat consistent effectieve cynisme aangevuld met oprecht drama enerzijds en steeds schrijnendere luchtigheid anderzijds - in feite de componenten van cynisme. De serie neemt daarmee het karakter van de hoofdpersoon steeds meer over. Soundtrack versterkt die gespletenheid (niet subtiel maar wel effectief).

Met heel veel respect voor Applegate. Wie niet meteen overtuigd is, kan nog altijd verrast worden in en naar de ontknoping toe: ze krijgt een paar pittige scenes maar blijft indrukwekkend spel leveren.

De rest ook wel, maar uiteindelijk weet zij de rest te ontstijgen met een personage dat even levensecht is als totaal verschillend van wat ik tot nu toe van haar heb gezien (wat eigenlijk neerkomt op Married w/Children, Friends en die Babysitter-film).

Plot krijgt een paar opzichtige zetjes (Nick, het zwangerschapverhaal), maar alles wordt netjes verwerkt en blijft geloofwaardig. Personages als Lorna en Abe (bijrollen) komen ook helemaal tot leven. Mischien dat de kinderen en de ongeïnteresseerde inspecteur wat plat blijven, maar voor de rest zijn de karakters (en dialogen) erg goed geschreven.

Moet dus een paar afleveringen zijn weg vinden deze serie, maar na afloop is bij mij alle twijfel weg. Ik vond dit heel sterk.

Aangename verrassing. Ik las op een gegeven moment overal dat dit de 'next best thing' was rondom het einde van Game of Thrones, en ik heb de gok toch maar eens gewaagd. Christina Applegate is mooi mijn favoriete actrice, maar wat zet zij hier een goede rol neer! Ze weet perfect de balans tussen komedie en drama te vinden. Dat balans weten de schrijvers ook te vinden, want de hele serie switcht heel natuurlijk tussen deze twee genres. Linda Cardellini vind ik dan over het algemeen wat leuker door haar rol in Freaks and Geeks, maar zij zet hier juist een vrij irritant personage neer.

avatar van renzoroy_mm

verlengd voor een 2e seizoen

Ik vreesde dat het een flauwe komedie zou worden, maar niets is minder waar. De nadruk ligt veel meer op de drama en dat is een goede keuze geweest. Het geheel is helaas erg voorspelbaar waardoor het voor mij geen échte topper is, maar het heerlijke cynisme van Applegate en de bijna dommige naïviteit van Cardellini maken eigenlijk alles goed.

Voor mijn gevoel had dit beter een mini-serie kunnen zijn, maar goed; ik ben toch wel benieuwd naar seizoen 2.

Christina Applegate, die mij aangenaam wist te verrassen, kende ik eerlijk gezegd enkel van ietwat absurd komische rollen als in Married With Children of de Anchorman films. Haar vertolking was spot-on en werkte erg goed in combinatie met Linda Cardellini, dé revelatie van Freaks and Geeks. Ook hier is zij, ondanks het minder voor de hand liggende personage, weer aardig op dreef. Al heeft dit karakter een heel andere vibe dan haar eerder genoemde werk. Eveneens fijn, de onderlinge chemistry. Cardellini en James Marsden hebben een paar mooie momenten waar de vonken er van af springen. En waar het er bij het casten van kinderen wel eens op of onder kan zijn, was het hier helemaal raak met Luke Roessler als de kleine Henry. Veelbelovend kindacteur.

Maar er is ook de keerzijde. Hoewel ik mij absoluut niet verveeld heb en het (meestal) wel de hele speelduur bleef boeien, vond ik het scenario extreem voorspelbaar in de kleine én grote lijnen. Op geen enkel moment kon het verhaal verrassen, allemaal nogal volgens het boekje geschreven en in elkaar gestoken. Ook vond ik het evenwicht drama / komedie niet altijd even uitgebalanceerd. De serie was het sterkt wanneer het serieuzer werd, de komische kant ging soms iets teveel richting flauwigheden als de gemiddelde feelgood-series op Vitaya of VijfTV. Maar dat nam gelukkig nooit of te nimmer de bovenhand. Het is vooral de cast die Dead to Me maakt, de rest is eerder vrij doordeweeks.

Een overtuigende 3 leek mij voldoende. Ah kom, een halfje extra voor de leading ladies dan maar?

Een tweede seizoen, na de finale die je van mijlenver zag aankomen, hoefde van mij ook niet persé.

PS: Vanwaar die hoge IMDB-score komt is voor mij dan weer een raadsel.

avatar van Daan258

Daan258

Leuke korte serie die snel wegkijkt.

Er zit een goede mix van comedy en drama in, beide weet dit het allebei goed te doen.

Christina Applegate en Linda Cardellini weten een leuk duo samen neer te zetten. Seizoen 2 zal ik ook zeker wel kijken. Een goed tussendoortje.

avatar van Casus Belli

Casus Belli

Veel komedie bespeur ik hier niet in, maar misschien passeert die mijn bemerkingsgave daarvan ongemerkt. De serie is zeer onderhoudend en de leading ladies acteren bijzonder goed. Applegate bewijst dat ze heel wat meer in haar mars heeft dan de rol van domme bimbo. Zo piepjong is ze ook niet meer, maar in een van de afleveringen is er een dansscene waarbij ze echt de pannen van het dak speelt of danst zo u wil.

Een klassieke who done it is dit niet want je krijgt al van in het begin te zien wie de aanstoker van alle ellende is. Naar mijn gevoel is dit dus geen voorspelbare serie en verrast ze toch meermaals.

De sidestories met de kinderen vind ik een pak minder. Dat die een rol spelen in een gezin dat verscheurd is, lijkt logisch, maar persoonlijk interesseren die verhaallijnen me tot nog toe niet.

avatar van Fervet opus

Fervet opus

Wat mij betreft een geslaagde mix van komedie en drama, zoals je maar zelden tegenkomt. Met een flinke portie cynisme. Ik begon zonder enige voorkennis aan deze serie, en het was een zeer aangename verassing. Gezegd dient nog te worden dat Christina Apllegate absoluut de show draagt, zowel voor als achter de camera's: ze is nl ook 1 vd producers.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Leuk eerste seizoen. De serie heeft een beetje het zelfde sfeertje als de serie Desperate Housewives. Goede dramaserie met af en toe een vleugje humor. Ben benieuwd naar seizoen 2. Voor dit seizoen 4 sterren.

Behoorlijk sterk. Het moet even op gang komen en je vraagt je af waar ze heen willen met het verhaal, maar is al snel behoorlijk boeiend. Ik ben opgegroeid met Christina Applegate als de asociale, domme Kelly Bundy. Ik kwam haar nog wel eens tegen in films als Anchorman, maar zo groot als destijds is ze nooit meer geworden. Wel vind ik haar een prima actrice, haar gevoel voor humor is ieder geval top en ook in Dead to me laat ze zien dat ze nog steeds lekker scherp en vinnig is. Echt komedie wil ik het niet noemen, het is meer een mix tussen drama en zwartgallige humor. De beste momenten van Dead to me zijn denk ik wel wanneer het serieus is, al bevalt het luchtige sfeertje me ook goed. De chemie tussen Jen en Judy is erg goed en ook diverse bijrollen zijn leuk, zoals de bemoeizuchtige schoonmoeder of de kinderen van Jen. Daarnaast vind ik de serie ook wel sfeervol, met een fijne soundtrack en een aanwezige spanningsboog, met bijvoorbeeld het geheim van Judy of de cliffhanger van dit seizoen. Ik ga de komende dagen mooi verder met seizoen 2 en ben ook blij dat er nog een derde seizoen aan zit te komen.

avatar van Suitehome

Suitehome

Aardige dramady met goede hoofdrolspelers (Christina Applegate - Married With Children - en Linda Cardellini - Bloodline), een vlot scenario en een enkele rake grap. Met korte afleveringen van een half uur kijkt Dead To Me makkelijk weg. Ondanks de grote thema's die worden aangestipt, blijft Dead To Me verbazingwekkend oppervlakkig.