Mijn Series +

Special - Seizoen 1 (2019)

ontwikkeld door Ryan O'Connell
met Ryan O'Connell, Jessica Hecht en Punam Patel

Ryan, een homo met een milde hersenverlamming, besluit als slachtoffer van een ongeluk om zich een andere identiteit aan te meten en eindelijk zelf zijn leven te bepalen. Na jaren van doodlopende stages, in zijn pyjama te hebben gewerkt als een blogger en voornamelijk via tekst te communiceren, bedenkt Ryan uiteindelijk hoe hij zijn leven van somber naar chic kan transformeren. Hij neemt voor het eerst een echte baan, begint zich te oriënteren in het daten en verlaat het appartement waar hij met zijn moeder woont.

1. Cerebral LOLzy
  6. Straight Potential
  7. Blind Deaf Date
  8. Gay Gardens
avatar van Esteban
Had ik al een tijdje in 't oog. Dat de episodes slechts (ongeveer) 15 minuten zijn kan zowel een min- als pluspunt zijn. We'll see. De combinatie van beide onderwerpen spreekt mij wel aan.

avatar van Pepino
Hmm, klinkt leuk. Ga ik ook eens een kans geven

Kramer
Het grootste probleem van ‘Special’ is echter de diepgewortelde Amerikaansheid ervan. Op papier mogen sommige scènes dan als edgy worden ervaren – expliciete homoseks met een prostituee kom je toch niet dagelijks tegen op Netflix – in de praktijk druipt de braafheid ervan af.
Voor Humo schreef ik een recensie over Special, die lees je hier.

avatar van Esteban
Bij het quoteren van Special, voelde ik me haast schuldig dat ik er geen 3,5 of méér voor over had. Meer nog, naar aanleiding van de vele lovende reacties krijg ik zelfs het gevoel dat ik mij tegenover lotgenoten van O'Connell moet verantwoorden voor het feit dat ik het niet allemaal fantastisch vond. Ryan heeft namelijk wel een verhaal te vertellen, zo blijkt uit de talloze interviews die hij nu plots mag geven. Alleen komt dat niet helemaal tot zijn recht in de serie zelf.

Eerst en vooral, ik onderschat de aandoening op zich, alsook de psychische en mentale gevolgen ervan, absoluut niet. In geen geval. En ik mag toch wel met zekerheid stellen dat ik mij er een heel goed beeld kan van vormen. Toch heb ik na het zien van de 6 (ultrakorte) afleveringen niet het gevoel dat Ryan veel moeilijkheden ervaart. Wat zien we? Hij heeft moeite met gesloten enveloppen, dichtgeplakte dozen en veters. En hij valt een keer of twee. Maar van de innerlijke strijd merken we weinig. Akkoord, het is hier en daar wel oppervlakkig aanwezig, maar echt diep gaat het wat dat aspect betreft nooit. Alles blijft opvallend luchtig en voorzichtig. Wat meer offbeat had gerust gemogen en had ik eigenlijk ook verwacht. Vrij onrealistisch ook, dit is toch meer de feel-good versie van het werkelijke verhaal, durf ik te vermoeden.

Zoals Ryan zélf aangeeft, heeft hij "slechts" een milde vorm van zijn aandoening en valt hij daardoor voortdurend tussen twee stoelen. Niet "beperkt" genoeg om bij die groep te horen, niet "normaal" (wat is normaal?) genoeg om daar bij te horen. De waarheid is dat dit nog klopt ook. Het valt allemaal best wel mee voor Ryan. Een straffe uitspraak? Not done? Mogelijk. Maar dat is de indruk die de serie nalaat. Dat Ryan, alvast naar mijn gevoel, soms heel lelijke karaktertrekken heeft, maakt dat hij mijn sympathie soms wel eens verloor. Op sociale media blijkt dat iedereen als een blok voor zijn karakter valt, maar wie aandachtig leest, ziet dat het vaak om een vorm van (misplaatst) medelijden aankomt. Dat is niet wat Ryan O'Connell voor ogen had, denk ik.

En ik begrijp het wel, geloof me, representation is everything. Een homoseksueel iemand mét een beperking? Dat hebben we naar mijn weten nog niet gezien in deze mate. Dat een immens grote groep zich nu voor het eerst vertegenwoordigd voelt, is nog het meest positieve aan deze reeks. Een plezant tussendoortje, zonder meer.