• 8.985.462 stemmen

Ivalo - Seizoen 1 (2018-2019)

Alternatieve titel: Arctic Circle

Ontwikkeld door: Olli Haikka, Petja Peltomaa, Joona Tena en Jón Atli Jónasson

Met: Iina Kuustonen, Maximilian Brückner en Pihla Viitala

Oorsprong: Finland / Duitsland

Datum van release: vrijdag 21 december 2018

Eerst uitgezonden op: Yle TV1 (Finland)

• myLum (Lumière) Bekijk seizoen 1 via myLum (Lumière)

Plot Ivalo

Politieagent Nina Kautsalo vindt bij een onderzoek naar een seriemoordenaar in een afgelegen blokhut in Fins Lapland twee dode en één nog net niet overleden prostituee. Als in haar bloed een onbekend dodelijk virus wordt aangetroffen, wordt de in Helsinki werkende Duitse viroloog Thomas Lorenz erbij gehaald. Hij moet het virus identificeren en voorkomen dat het zich verspreidt. Het wordt allemaal nog ingewikkelder als de Duitser Marcus Eiben erbij betrokken raakt. Hij is de CEO van een farmaceutisch bedrijf en een bekende van Lorenz.

Afleveringen Seizoen 1 (2018-2019)

1. 1. Cellar

9. 9. Murmansk

10. 10. Venla

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Ik zat er helemaal klaar voor. Timer ingesteld, open haard aan, iets lekkers te drinken en te eten. Kom maar op ! Ik hou van Finland in de winter, het is er magisch ! Vooral daar in deze streek.

Anderhalf uur later zit ik ietwat teleurgesteld op de bank. Traag, soms onduidelijk, een ietwat over het paard getild verhaal, vele ‘blikken’ van de acteurs, wel zeer mooie vrouwen, een klinisch gefilmd landschap en, bij mij, nog vele onduidelijkheden waar het verhaal naar toe wil/zal gaan. Jammer.

Eerste twee afleveringen waren voor mijn erg goed, kijken hoe het verder gaat.

Ik had een reactie geplaatst, maar die lijkt verdwenen!? Weird. Maar ik ben na de eerste afleveringen ook nog niet overtuigd; het voelt als een wat slap aftreksel van Amerikaanse series als Fargo en True Detective. Ik ben wel nieuwsgierig wat ze met het virus gaan doen, want die invalshoek is best geniaal gevonden. Waarom leg ik uit in mijn recensie.

avatar van jakkepoes_mm

jakkepoes_mm

Deze kijk ik wat later en dan in een of twee dagen. Dan beklijft het beter. Lijkt me een interessant verhaal. Het komt vaak wat langzaam op gang maar dat is wel vaker bij Scandinavische series.

Zo. Nina Kautsalo kan wel zingen, zeg!

Na vier episodes blijf ik bij mijn eerdere mening. Ik vind het ook een beetje onevenwichtig hoe in een paar afleveringen Nina Kautsalo ín het politiebureau wordt bedreigd met een jachtgeweer, de dader zichzelf aangeeft en hij vlak daarna wordt bevrijd uit een politiewagen. Terwijl ongeveer tegelijkertijd een Russische pooier ook weet te ontsnappen door een politieagent op z'n neus te rammen. Echt competent zijn die Finnen in de grensstreek niet, en ik weet vrij zeker dat (mocht dit daar allemaal plaatsvinden) de hele wereld erin geïnteresseerd is i.v.m. internationale spanningen. Niet dat Nina Kautsalo met haar sneeuwscootertje alleen op elke melding afgaat.

avatar van Nielojram

Nielojram

Waarom praten ze Engels in de serie als ze Duits zijn?

Omdat ze in Finland zijn? Sowieso wel logisch dat ze in zo'n wetenschappelijke omgeving Engels met elkaar spreken.

Een seksueel overdraagbaar virus als angstscenario waardoor zowel spanningen rond seksuele moraal als de globalisering bij elkaar komen. Qua concept had de Fins-Duitse 'Arctic Circle' goud in handen met een moordmysterie annex virusuitbraak aan de grensstreek tussen de Europese Unie en Rusland. Waar het slechtste van twee werelden buiten de radar kan blijven in het desolate niemandsland, terwijl het niet alleen de barre weersomstandigheden zijn waardoor ze in omringende dorpsgemeenschappen buitenstaanders schuwen en hun vuile was niet buiten hangen. Zo kan een perverse schaduweconomie als de internationale vrouwenhandel bestaan onder het toeziend oog van een heleboel betrokkenen aan beide landsgrenzen. En dat terwijl de jonge politieagente Nina Kautsalo (Lina Kuustonen) niet alleen worstelt met de zorg voor een dochtertje met downsyndroom, maar ook omdat zus Marita (Pihla Viitala) bekendstaat als een vrouw met een losse seksuele moraal. Van het ene op het andere moment raakt Marita geïnfecteerd met het virus en worden haar seksuele keuzes een publieke zaak.

En toch wil 'Arctic Circle' nooit écht beklijven. Al is het elke keer weer heerlijk om de overweldigende sneeuwlandschappen te zien en er op de soundtrack geluiden doorheen zijn gemonteerd om de snijdende kou over te brengen. Sinds het eerste seizoen van 'Fargo' zag ik niet meer zoveel sneeuwscooters en personages die met hun moonboots wegzakken in de sneeuw. Qua setting en thematiek had 'Arctic Circle' echt een betere serie verdiend, maar door een veelheid aan clichématige plotlijntjes komt het allemaal te geforceerd bij elkaar. Het heeft namelijk zo'n thriller-opzet waar het hoofdpersonage een soort bliksemafleider is rond wiens persoon alle narigheid en ellende samenkomt. Niet omdat het nu altijd nodig is voor Nina's psychologische ontwikkeling of de thematiek dient, maar omdat toevalligheden fungeren als een opzet naar actiescènes en obligate cliffhangers. Het gevolg is een ongeloofwaardige, ietwat vergezochte productie die veel goedmaakt met z'n naargeestige sfeer en soms zelfs interessante balletjes opgooit. Als geheel mist het echter de verfijning en het sterke script om het interessante uitgangspunt recht te doen.

avatar van Nielojram

Nielojram

Prima recensie.

Rest mij nog een vraag, wellicht heb ik het gemist, waarom was haar dochter kaal, weet iemand dat?

Bedankt! Ik ben de exacte naam kwijt, maar het hoort bij de genetische afwijking die ze heeft. Het is een soort down-syndroom, geen kinderkanker.

avatar van Phantasm

Phantasm

Redelijke serie, soms wat traag en onduidelijke momenten. De sneeuwlandschappen zien er dan wel weer goed uit.

avatar van lang pee

lang pee

Er zijn veel betere Scandinavische series, de beste komen zelden of nooit uit Finland, ook deze keer niet vind ik. De natuur is het mooiste van de serie maar voor de rest vind ik het maar een rommeltje en helemaal niet overtuigend, en ook het acteren laat te wensen over....

avatar van AniSter

AniSter

• 1969 berichten

Deze serie kun je bekijken met de thermostaat een aantal graden lager dan normaal, wat je een win-win situatie oplevert; alles is warmer dan de locaties in dit eerste seizoen van Ivalo. Prima Scandinavische serie van Finse bodem, misschien net iets minder dan bepaalde Zweedse misdaadseries maar qua plot zeker gelijkwaardig. Onwaarschijnlijkheden, domme pech, toevalligheden, privé-sores en eenmans- en eenvrouwsacties zijn ook in deze serie net zo aanwezig als in de betere Zweedse misdaadseries. Daarbij bleef het toch boeiend, met een dipje rond deel 7, en af en toe zelfs spannend. Het slot was helaas redelijk afgekapt, maar ook dat is een beetje de standaard in dit soort series. Op naar het tweede seizoen.