• 8.985.316 stemmen

Airwolf - Seizoen 1 (1984)

Show titel: Airwolf

Ontwikkeld door: Donald P. Bellisario

Met: Jan-Michael Vincent, Ernest Borgnine en Alex Cord

Datum van release: zondag 22 januari 1984

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

Plot Airwolf

Stringfellow Hawke is een einzelgänger en woont hoog in de bergen, slechts vergezeld door zijn Bluetick Coonhound "Tet". Hij leeft teruggetrokken en slijt zijn dagen met het genieten van zijn verzameling dure schilderijen en het bespelen van zijn Stradivarius cello. Zijn enige echte vriend en mentor is de oude en altijd vrolijke Dominic Santini. Voorheen was Hawke testpiloot van Airwolf, een geavanceerde supersonische helikopter met stealth-eigenschappen en een uitgebreid arsenaal. Hawke wordt opgeroepen door een man met de codenaam "Archangel" met de missie om Airwolf terug te stelen van haar doorgedraaide maker, doctor Charles Henry Moffett, die haar heeft meegenomen naar Libië.

Afleveringen Seizoen 1 (1984)

1. 1. Shadow of the Hawke (1)

22 januari 1984 (43 minuten)

Tijdens een demonstratie van een nieuw prototype superhelikopter genaamd 'Airwolf' steelt Dr. Charles Moffet het toestel. Daarbij vermoordt hij alle toeschouwers, op één na, Michael Coldsmith Briggs III. Briggs, codenaam 'Archangel' is leidinggevende van een geheime organisatie genaamd 'The Firm'. Deze organisatie huurt Stringfellow Hawke in om het toestel terug te vinden.

2. 2. Shadow of the Hawke (2)

22 januari 1984 (43 minuten)

Hawke en zijn goede vriend Santini gaan naar Libië om Airwolf terug te halen. Tijdens deze missie vernietigd Dr. Moffet met Airwolf een Amerikaans marineschip. Hawke's vriendin Gabriëlle gaat ondertussen undercover, maar word echter ontdekt, gemarteld en voor dood achter gelaten in de woestijn. Lukt het Hawke om Airwolf en Gabriëlle terug te halen en Dr. Moffet te stoppen?

3. 3. Daddy's Gone a Hunt'n

28 januari 1984 (43 minuten)

Hawke en Santini moeten een verrader stoppen die een geavanceerd militair jachtvliegtuig aan de Russen probeert te leveren in ruil voor zijn zoon die geboren was in Vietnam. De missie neemt een rare wending wanneer Hawke erachter komt dat hij ook een relatie had met de moeder van de jongen rond de tijd dat hij geboren werd.

4. 4. Bite of the Jackal

4 februari 1984 (43 minuten)

Een ambitieus directielid van The Firm probeert de baan van Archangel over te nemen. Een bom word in een helikopter van Santini geplaatst waardoor hij een noodlanding moet maken. Hawke en Archangel gaan op zoek naar Santini en Airwolf vliegt in een hinderlaag en word neergeschoten. Met een groep lokale bewoners repareren ze Airwolf.

5. 5. Proof through the Night

11 februari 1984 (43 minuten)

An Russische mol ontdekt dat onderzoekers in de Sovjet Unie een dodelijk serum hebben gemaakt dat iedereen direct dood die ermee in aanraking komt. Hij steelt een buisje en neemt contact op met Archangel om hem en zijn familie op te halen en naar Amerika te brengen. Airwolf kan echter niet zoveel mensen meenemen tenzij de helikopter compleet gestript word. Hierdoor is Airwolf echter zeer kwetsbaar.

6. 6. One Way Express

18 februari 1984 (43 minuten)

Een filmproducent huurt Santini in voor een gevaarlijke stunt waarbij een helikopter op een rijdende vrachtwagen moet landen. Het blijkt echter dat alles een dekmantel is van een diefstal van een grote hoeveelheid goud.

7. 7. Echos from the Past

3 maart 1984 (43 minuten)

Hawke ontmoet een huurling die claimt informatie te hebben omtrent zijn vermiste broer. Wanneer Hawke met hem meegaat raakt hij echter buiten bewustzijn en word wakker in een ziekenhuis. De medische personeel claimt dat hij meer als een jaar in coma gelegen heeft en zijn twee vrienden Archangel en Santini omgekomen zijn tijdens het binnenvallen van een krijgsgevangenenkamp. Ze hebben echter wel Hawke's broer Saint John weten te bevrijden. Hawke denkt dat zijn 'missie' over is en geeft hen de locatie van Airwolf.

8. 8. Fight Like a Dove

10 maart 1984 (43 minuten)

Een Israëlische oorlogsmisdadiger onderzoeker word in Frankrijk vermoord door een vermoedelijke Nazi genaamd Hans Daubert. Zijn dochter zoekt wraak en vraagt de hulp van Hawke en Santini en hun Airwolf. Archangel komt echter in een lastig pakket wanneer blijkt dat deze Daubert een wapenhandelaar die bevoorraad word door The Firm.

9. 9. Mad over Miami

24 maart 1984 (43 minuten)

Santini maakt zonder toestemming een vlucht naar Cuba om twee politieke gevangen te redden. Wanneer hij terug vliegt naar Amerika stort hij neer op Cubaans grondgebied. Hawke gaat, tezamen met Airwolf, op een reddingsmissie.

10. 10. And They Are Us

31 maart 1984 (43 minuten)

Noord- en Zuid-Limbawe hebben een conflict omtrent olie. Een generaal plant een coupé in Zuid-Limbawe en valt Noord-Limbawe aan. Hawke en Santini worden er op uitgestuurd om de leider van Noord-Limbawe, Seku Logana, te helpen. Aan de kant van Zuid-Limbawe blijkt een oude Vietnam vriend van Hawke actief te zijn, Marty Vidor. Hij weet vermoedelijk meer over de locatie waar Hawke's vermiste broer zit.

11. 11. Mind of the Machine

7 april 1984 (43 minuten)

Dr. Robert Winchester is een briljante onderzoeker, test piloot, en één van de ontwikkelaars van Airwolf. Hij vraagt Hawke om enkele vluchten uit te voeren in een simulator om daarmee andere piloten te trainen met Airwolf te vliegen. Hawke vind dat de simulator niet echt realistisch voelt en Archangel laat Airwolf aansluiten op de simulatie computers. Hierdoor krijgen de Russen bijna Airwolf in hun handen.

12. 12. To Snare a Wolf

14 april 1984 (43 minuten)

Archangel waarschuwt Hawke voor een ijverige regeringsmedewerker genaamd D.G. Bogard die Airwolf in handen wil krijgen. Hawke en Santini zoeken een nieuwe geheime lokatie om Airwolf te verbergen echter weet Bogard ze te volgen naar de nieuwe locatie. Tegelijkertijd word Santini gestalkt door een pilote die hem ervan probeert te overtuigen dat ze geweldig zou zijn voor zijn bedrijf.

Stringcello Hawke dus.

Want cello spelen kentie wel die Jan, Michael of Vincent.

Leuk dat ze dit eindelijk weer eens uitzenden. Altijd wel stilletjes op gehoopt na het jeugdige sentiment ooit gevestigd. Iets als Knightrider of The A-Team hebben we genoeg voorbij zien komen door de jaren heen maar dit heeft toch behoorlijk lang op zich laten wachten om een of andere reden, minstens net zo classic. Ik ben dan ook zeker verheugd om de komende tijd zo nu en dan een afleverinkje mee te pakken, daar waar deze eerste zeker naar meer smaakte.

Toontje_mm

Het startend tweeluik waar ze de Airwolf terugkaaien van slick viezerik Moffet in ieder geval zeer het aanzien waard.

Ja, leuke serie omgeven door dat typische jaren tachtig knullige wat zoals bekend niet geheel zonder charme is en de beelden van een verdraaid sexy helikopter hard in aktie doen ‘t ‘m ook nog steeds wel.

Toontje_mm

Je moest goed opletten deze derde aflevering.

Wilde je ook nog eens weten waar het nou eigenlijk over ging.

Waardoor het mij eigenlijk een beetje is ontgaan.

Waar het nou eigenlijk over ging.

Tegen het eind een erg aparte actiesequentie waar alle gebruikelijke geluiden plaats moesten maken voor voornamelijk de iconische theme.

En Iconisch istie.

Dat sowieso.

Maar kon me niet herinneren dat ik het ooit eerder op die manier had gezien, en vond het ook niet direct heel treffend uit de verf komen.

Wel tof het zachtjes intimiderend aanvliegen van een of ander gastje met in zijn knuisten een uitzinnig spuwende buksknuppel anderzijds benoembaar als zijn stikgevaarlijk ratelende apparatus, waarna je vervolgens onaangedaan wegsjeest met je harde straaljager helikopter functie.

Ja dat was wel nice.

Maar afgezien daarvan toch niet zo heel denderend.

Deze derde aflevering.

Maar ongetwijfeld beter, een van de volgende keren.

En ook deze week weer:

Fletse schurk netjes gestrekt.

Zijn onbeduidende chopper tegenover forser geschut trefzeker getjopt.

Blijft wel vermakelijk tot dusver.

Hoeft voor mij ook weer niet elke dag, maar zo eentje per week.

Goed te doen.

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

Dit eerste seizoen biedt uitstekende jaren 80 actie vermaak. Onder begeleiding van de prachtige muziek van Sylvester Levay voert "The Lady" missies uit van Nationaal en internationaal belang.

wat resulteert in een groot aantal mooi geschoten aerial combats.

Een ander groot pluspunt is de chemie tussen hoofdpersonages, die al bijna net zo aanstekelijk als het intro deuntje.

alle aflevering zijn eigenlijk wel goed maar de laatste 3 springen er wat mij betreft echt boven uit.

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

Alle seizoenen van Airwolf in bezit. Lekker af en toe eentje kijken. Nostalgie

avatar van Scarafax

Scarafax

Die hele uit die berg... machtig mooie intro... heerlijk om weg te kijken.

avatar van Phantasm

Phantasm

Erg leuke aktie serie die lekker wegkijkt.