• 8.708.361 stemmen

The Persuaders! - Seizoen 1 (1971-1972)

Alternatieve titels: De Versierders, De Speelvogels

Afleveringen: 24

Speelduur: 20 uur

Ontwikkeld door: Robert S. Baker

Met: Tony Curtis, Roger Moore en Laurence Naismith

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Datum van release: vrijdag 17 september 1971

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Persuaders!

De Engelse Lord Brett Sinclair en de Amerikaanse Danny Wilde zijn beiden rijke playboys. Door rechter Fulton worden ze samen gebracht om misdaden te onderzoeken die de politie niet kan oplossen. Ze zijn complete tegenpolen van elkaar, maar worden door de avonturen elkaars beste vrienden en riskeren elk hun leven voor de ander.

Afleveringen Seizoen 1 (1971-1972)

1. 1. Overture

17 september 1971 (50 minuten)

Een gepensioneerde rechter, die spijt heeft van de criminelen die hij heeft laten lopen, brengt Lord Brett Sinclair en Danny Wilde samen om misdaden op te lossen. Hun eerste opdracht is om een erfgename te vinden met een hartvormige moedervlek.

2. 2. The Gold Napoleon

24 september 1971 (50 minuten)

Sinclair en Wilde moeten onderzoeken of de gouden Napoleonmunten authentiek zijn of replica's zoals de dealer claimt.

3. 3. Take Seven

1 oktober 1971 (50 minuten)

Sinclair en Wilde schieten een meid te hulp waarvan haar "lang verloren broer" plotseling ten tonele verschijnt en haar buitenspel zet bij een erfenis.

4. 4. Greensleeves

8 oktober 1971 (50 minuten)

Sinclairs familieherenhuis is, zonder zijn medeweten, gerestaureerd en bewoond door vreemden. Om te ontdekken waarom doet hij zich voor als een acteur die ze inhuren om hem na te doen.

5. 5. Powerswitch

15 oktober 1971 (50 minuten)

Wanneer de rechter Sinclair en Wilde de identiteit van een vrouw, waarvan diens lichaam in de Franse Riviera gevonden werd, laat achterhalen raken ze verstrikt in een internationale aandelenoplichting.

6. 6. The Time and the Place

22 oktober 1971 (50 minuten)

Wilde raakt verstrikt in een politiek spel wanneer hij het lichaam vindt van een dode journalist. Het lichaam verdwijnt echter, alvorens op te duiken bij een auto-ongeluk uren later.

7. 7. Someone Like Me

29 oktober 1971 (50 minuten)

Wanneer Sinclair zeven dagen van zijn geheugen kwijt is, denkt Wilde dat hij zich vreemd gedraagt, maar Sinclair denkt dat iemand zich als hem voordoet.

8. 8. Anyone Can Play

5 november 1971 (50 minuten)

Wilde moet op de vlucht slaan voor buitenlandse agenten wanneer hij veel geld wint in het Brighton-casino, dat een dekmantel blijkt te zijn van een communistische partij dat het casino gebruikt om spionnen te betalen.

9. 9. The Old, the New, and the Deadly

12 november 1971 (50 minuten)

Het lijkt alsof iedereen, inclusief een voormalige nazi, een Duits adelaarsbeeldje in handen probeert te krijgen. En ze denken allemaal dat Wilde deze in bezit heeft.

10. 10. Angie, Angie

19 november 1971 (50 minuten)

Wanneer een vroegere vriend van Wilde uit de Bronx ten tonele verschijnt, blijkt dat hij een huurmoordenaar is die een Amerikaanse vakbondsleider om moet brengen tijdens het Cannes Film Festival.

11. 11. Chain of Events

26 november 1971 (50 minuten)

Terwijl Wilde in een herenhuis van Sinclair verblijft komt hij vast te zitten aan een koffer met een bom erin.

12. 12. That's Me Over There

3 december 1971 (50 minuten)

Om een oorlogsmisdadiger te pakken te krijgen zal Wilde zich voor moeten doen als de ontvoerde Sinclair. Maar hoe verklaart hij een Engelse Lord met een Brooklyn accent?

13. 13. The Long Goodbye

10 december 1971 (50 minuten)

Wanneer Sinclair en Wilde in de Schotse hooglanden het lichaam vinden van een onderzoeker die al meer als 10 jaar vermist werd worden ze overlopen met vrouwen die claimen de dochter te zijn van de onderzoeker. Allen proberen de twee heren een formule te ontfutselen.

14. 14. The Man in the Middle

17 december 1971 (50 minuten)

Wanneer Sinclair een overgelopen Britse spion probeert te vangen door zich voor te doen als hem raakt hij zelf gevangen. Wilde vraagt vervolgens één van Sinclairs familieleden om hem te helpen Sinclair te redden.

15. 15. Element of Risk

24 december 1971 (50 minuten)

Een groep criminelen probeert op het Londense vliegveld een overval te plegen. Doordat één van hen een koffer verliest, dat terechtkomt op Wilde's bagagewagen, wordt Wilde vervolgens gezien als het brein achter de overval.

16. 16. A Home of One's Own

31 december 1971 (50 minuten)

Wilde koopt een klein huisje in Engeland om op te knappen. Tijdens de renovatie komt hij erachter dat zijn buren zich bezig houden met het occulte.

17. 17. Five Miles to Midnight

7 januari 1972 (50 minuten)

Terwijl Sinclair en Wilde samen een reisbureau beginnen komen ze in aanraking met een New Yorkse gangster die Italië uit gesmokkeld wil worden na de moord op een Italiaanse gangster.

18. 18. Nuisance Value

14 januari 1972 (50 minuten)

Wanneer Wilde wordt beschuldigd van het kidnappen van zijn blind date, een rijkeluisdochter, besluiten Wilde en Sinclair het meisje te redden van de echte ontvoerders.

19. 19. The Morning After

21 januari 1972 (50 minuten)

Sinclair wordt wakker en komt erachter dat hij de nacht ervoor getrouwd is.

20. 20. Read and Destroy

28 januari 1972 (50 minuten)

Een spion wil een boek uitbrengen met zijn memoires. Echter staat hier de naam in van elke NATO-, SEATO- en ANZUS-agent.

21. 21. A Death in the Family

4 februari 1972 (50 minuten)

Sinclairs familieleden worden één voor één vermoord. Sinclair en Wilde proberen erachter te komen wie de moordenaar is voordat Sinclair aan de beurt is.

22. 22. The Ozerov Inheritance

11 februari 1972 (50 minuten)

Om familiejuwelen te verkrijgen dient een oude Russische hertogin te bewijzen dat ze getrouwd is in de Russische Koninklijke Familie. Ze beweert dat ze dit kan bewijzen met een dagboek van een oom van Sinclair.

23. 23. To the Death, Baby

18 februari 1972 (50 minuten)

Sinclair en Wilde vallen beiden voor een hertogin wanneer deze de heren vraagt haar te helpen een romance tussen haar en een gigolo te verbreken.

24. 24. Someone Waiting

25 februari 1972 (50 minuten)

Sinclair besluit weer te gaan racen. Echter is er iemand die hem probeert te vermoorden om hem te laten stoppen met racen.

avatar van Scarafax

Scarafax

Geweldige serie. Jammer dat er niet meer seizoenen van verschenen. Maar dit had te maken met de (voor die tijd) extreem hoge kosten en het feit dat Roger Moore had getekend voor James Bond begreep ik.

avatar van nlkink

nlkink

Berend schreef:

Geweldige serie. Jammer dat er niet meer seizoenen van verschenen. Maar dit had te maken met (voor die tijd) extreem hoge kosten en het feit dat Roger Moore had getekend voor James Bond begreep ik.

Dat is maar een deel van het verhaal. Nadat Roger Moore het filmen van Live And Let Die had voltooid had hij heel gemakkelijk aan een nieuw seizoen kunnen beginnen. De Britten hadden echter grote moeite met het onprofessionele gedrag van Tony Curtis. Als deze niet stoned was, dan was hij dronken. En vice versa. Dat de kosten hoog uitvielen had ook te maken met de vele vertragingen tijdens het filmen omdat eerst Curtis opgekalefaterd moest worden. Moore heeft na het eerste seizoen aangegeven dat een tweede er wat hem betreft niet meer in zat.

Overigens leuk om de serie weer eens te bekijken dankzij ONS.

avatar van Stephan

Stephan

Dit is ook de serie waar de Duitse buren trots op zijn. Hun dubbing van deze serie was zo "out of the box", met totaal verzonnen dialogen buiten beeld door de Duitse schrijvers toegevoegd, dat het een enorme hit werd. Grappen als: "nog een zo'n opmerking en ze schrijven ons geen tweede seizoen meer" waren bij regelmaat te horen.