Mijn Series +

Belga Sport - Seizoen 10 (2018)

Belgiƫ
Documentaire

ontwikkeld door Luc Kempen, Jan Antonissen, Alain Vandriessche en Niko Lainé
met de stem van Carlos De Veene, Roland Liboton en Tia Hellebaut

Belga Sport is een Vlaamse documentaire televisiereeks die kantelmomenten in de Belgische sportgeschiedenis uitbeent. Aan de hand van archiefbeelden en interviews met betrokkenen en kroongetuigen houdt Belga Sport historische sportgebeurtenissen tegen het licht om zo in de ziel van de Belgische sportlui te kijken en hen te geven waar ze, na alle geleverde inspanningen, recht op hebben: eeuwige roem en glorie!

1. KRC Genk – Het Decennium van de Feniks
  2. Tia Hellebaut – De Grote Sprong Voorwaarts
  3. Raymond Goethals – De Laatste Truc van den Tuveneir
  4. Seán Kelly - De Laatste Flandrien
  5. Roland Liboton - Alles Gewonnen en Toch Te Weinig
avatar van Dorstigjimmyke
Dit seizoen ga ik toch eens volledig bekijken. De aflevering van Raymond Goethals en KRC Genk heb ik al gezien. Zeker de aflevering van mijn geliefde club KRC Genk was voor mij de moeite waard. De ups en downs om toch tot die successen te komen.

avatar van JorisTVmeter
Vanaf maandag 2 september om 21.20 u. op Canvas en VRT NU.

avatar van Pinguin#13
Heb ook de KRC-aflevering gezien. Mooi om te zien wat voetbal ook kan zijn. Volwassen mannen die - nu ja, nu ook weer niet zó veel geld verdiend hebben - die toch vooral die emotionele kern onthouden hebben én kunnen overbrengen. Prachtig. Zeker ook dat prachtige Vlaams van Strupar en Bucan… Sport op zijn mooist.

Heb nu ook al een halve aflevering Tia gezien, onze op één na strafste atlete aller tijden. Wat een kanjer… schitterende serie. Super-tv. Niet meer, maar zeker niet minder.

avatar van AOVV
Vijf uitstekende, interessante episodes. Belga Sport blijft een goeie docureeks met leuke anekdotes, grondige research en een heerlijk droge vertelstem.

4 sterren

avatar van Pinguin#13
Tia Hellebaut: ere wie ere toekomt. Mooi portret van een rasechte, onversneden kampioene. Koel en cool, maar uiterst sportief competitiebeest die op de momenten wanneer het erop aan kwam de concurrentie aftroefde. En bij alles haar bescheiden (typisch Belgische) zelf bleef.
Want dat was vaak de (terechte) kritiek op getalenteerde Belgen: hun ambities niet durven uitspreken, vaak falen en achteraf murmelen 'dat ze toch hun best gedaan hadden, maar het zat tegen'. Tia is de grote uitzondering hierop en uit deze uitzending bleek nog maar eens: een échte kampioene, die naar mijn gevoel nog altijd wat ondergewaardeerd wordt. Maar daar ligt zij niet wakker van. Zo is ze nu eenmaal. Topvrouw.

avatar van Pinguin#13
De laatste truc van den tuveneir. Instant feel-good-tv.
Man, man, man. Wat een prachtige volksfiguur toch die Raymond. Je moet alm lachen als je zijn gezicht ziet. Het maffe is: hij had zelf meestal die allesrelativerende grijns op zijn gezicht.
Grappig ook hoe de ondertiteling bij zijn interview met Karel Huybrechts 'kerel' schreef terwijl 'keirel' wel degelijk zijn uitspraak van diens naam 'Karel' was. Zo mogelijk nóg mooier dan die heerlijk sappige commentaren van hem, hoe Papin vertelt hoe het 'à pisser dans la culotte' was hoe hij alle bnamen van de Russische tegenstander van die avond verhaspelde, zodat zelfs Tapie zijn lach niet kon inhouden. En terwijl hij het vertelde blonken de oogjes weer en moest hij bijna weer in zijn broek pissen van het lachen.
Persoonlijk onthou ik vooral zijn eeuwige 'Van Batsen' (sic). Heeeeerlijk.
Maar ondertussen wel alle pionnen op de goede plek zetten en zo zelfs bijna Nederland uit het WK van '74 gehouden, ware daar niet de dwaling van het Russische arbitragetrio. (en gelukkig voor het voetbal en de geschiedenis moet ik zeggen, want Cruyff en Nederland waren weergaloos op dat WK).
Heerlijk episode, mede dankzij de prachtige vertellers Papin en Boli.