Mijn Series +

Jonestown: Terror in the Jungle (2018)

Misdaad / Documentaire
Miniserie, 168 minuten

ontwikkeld door Paul Haddad, Tim W. Kelly , Stephen David , Jennifer Davisson , Leonardo DiCaprio en Jeff Guinn
met Jason John Cicalese, Matt Zako, en Jack Schrader

Vierdelige documentaire over de gedwongen collectieve zelfmoord in Jonestown, Guyana, onder leiding van de religieuze sekteleider Jim Jones. Na een nogal eigenaardige jeugd start de sadistische predikant Jim Jones de Peoples Temple, een op marxistische principes gebaseerde religieuze sekte in Indianapolis. Leden worden er simpelweg opgesloten en Jones' machtshonger wordt alleen maar groter. De pers legt de donkere kant van Jones bloot en veroorzaakt een massale exodus naar Jonestown. Zijn volgelingen beseffen al snel dat het niet de utopie is die hun leider beloofde.

1. Making of a Madman
  2. On the Run
  3. Under Siege
  4. Death In The Promised Land
Al vaker hier wat over gezien maar het blijft verbluffend de eerste twee afl waren top te zien op canvas.

avatar van AOVV
Ik heb deze geprogrammeerd op de digicorder. Lijkt me zeker een interessante docureeks!

avatar van Dorstigjimmyke
stinissen schreef:

Verdorie! Ik dacht dat dit al een wat oudere documentaire was die ik ooit had gezien, maar blijkbaar is dit nieuw materiaal.

Dorstigjimmyke schreef:

Nee hoor is een nieuwe documentaire.

avatar van AOVV
Deze week maar 'ns gekeken, en het is behoorlijk aangrijpend. Het verhaal wordt ook goed gebracht; archiefbeelden worden afgewisseld met stukjes uit interviews met overlevende protagonisten.

Aan het eind van de laatste aflevering legt één van die overlevenden, Leslie Wagner-Wilson, een treffende parallel tussen toen en de hedendaagse maatschappij. Ik durf het zelfs schrijnend te noemen..

Zeker een aanrader, maar het is wel heftig!

4 sterren

avatar van brawljeff
Zeer bijzonder verhaal over sekteleider Jim Jones en zijn Jonestown gemeenschap. De serie biedt een goed beeld van zowel de opkomst als de ondergang van de sekte. Qua productie vond ik deze ducumentaire echter wat minder. Te bombastisch opgezet, vooral de muziek.