Mijn Series +

Haunted - Seizoen 1 (2018)

Horror / Reality

Gewone mensen vertellen vrienden en familie angstaanjagende waargebeurde verhalen uit hun verleden, vergezeld van ijzingwekkende nagespeelde reconstructies. Centraal staan een vader die sadistische dingen doet, een jongen die achtervolgt wordt door een geest, een jongedame wordt geplaagd door bovennatuurlijke fenomenen, een jongetje die met geesten speelt, een jaloerse geest en occulte zaken.

1. The Woman in White
  2. The Slaughterhouse
  3. Demon in the Dark
  4. Children of the Well
  5. Alien Infenction
  6. Stolen Gravestone
Best positief verrast.

Reality interviews gecombineerd met een reconstructie van de feiten, doorgaans ben ik absoluut geen fan van dergelijk format. Steeds opnieuw resulteert het in zenuwachtige montages met eindeloze herhalingen vol goedkope shots en verschrikkelijk slechte acteerprestaties.

Niet in Haunted. De reconstructies zijn filmisch bijzonder kwalitatief en doen vermoeden dat hier een degelijk budget voor vrij gemaakt werd. Het resultaat mist zijn effect niet. De griezelmomenten werken effectief en de spanning is, tot mijn grote verbazing, regelmatig voelbaar. Ik kon ook geen C-acteurs bespeuren. Zelfs de interviews werden niet al te melig of overheersend. Al hadden deze intermezzo's van mij niet persé gehoeven, aangezien ze ook niet altijd verhelderend zijn op bepaalde vlakken. Wat meer uitleg of diepgang omtrent de aflevering The Slaughterhouse had absoluut welkom geweest.

Binnen dit specifieke genre toch één van de beste realisaties die ik ooit gezien heb.

Maurice44
Zeer creepy en waargebeurde verhalen maakt het nog angstiger .

avatar van The Oceanic Six
Esteban schreef:

Dan is je score aan de lage kant...

Maar hoe moet ik deze serie zien? Is dit allemaal nep of zijn dit verhalen die mensen echt mee hebben gemaakt en nu in serie-format verfilmd zijn? Er zijn best veel van die tv-series tegenwoordig over paranormale zaken.

Ben er op zich wel in geïnteresseerd.

avatar van Esteban
Niet zozeer aan de lage kant, gewoon voldoende voor wat het is. Het genre op zich is namelijk zelden kwalitatief, meestal hooguit gemiddeld en vaak duidelijk low-budget. 'Haunted' is vooral op filmisch vlak gewoon veel beter dan wat we doorgaans zien, maar daarom nog geen uitstekende show.

Het concept is gekend. Een persoon verteld het volgens hem / haar waargebeurde verhaal voor de camera, acteurs vertolken hun verhaal in de reconstructie.

avatar van Esteban
Op 11 oktober verschijnt Seizoen 2 op Netflix.

avatar van Bubblez
Ik zag per ongeluk eerst seizoen 2, daarna 1. Het viel me direct op dat de meeste afleveringen van dit seizoen niet af zijn, ze eindigen met een soort van cliffhanger.. Wat dat betreft vond ik seizoen 2 interessanter.
Stuk voor stuk zijn de afleveringen wel echt sfeervol en passend, dat kan ik van seizoen 2 niet zeggen.
Ik heb er wel van genoten, gimme more!