• 8.985.880 stemmen

Haunted - Seizoen 1 (2018)

Show titel: Haunted

Ontwikkeld door: Jordan Roberts, James DeMonaco, Brett-Patrick Jenkins, Sebastien Lemercier, Howard Owens, Ben Silverman en Laurie Girion

Datum van release: vrijdag 19 oktober 2018

Plot Haunted

Gewone mensen vertellen vrienden en familie angstaanjagende waargebeurde verhalen uit hun verleden, vergezeld van ijzingwekkende nagespeelde reconstructies. Centraal staan een vader die sadistische dingen doet, een jongen die achtervolgt wordt door een geest, een jongedame wordt geplaagd door bovennatuurlijke fenomenen, een jongetje die met geesten speelt, een jaloerse geest en occulte zaken.

Afleveringen Seizoen 1 (2018)

1. 1. The Woman in White

19 oktober 2018 (31 minuten)

Twee zussen groeien bang en alleen op in een echt horrorhuis, waar hun sadistische vader vreselijke dingen doet.

2. 2. The Slaughterhouse

19 oktober 2018 (25 minuten)

Nadat een jongen met zijn familie naar een nieuw appartement verhuist, wordt hij achtervolgd door visioenen van een spookachtige vrouw die in zijn kast hangt.

3. 3. Demon in the Dark

19 oktober 2018 (20 minuten)

Een jonge vrouw wordt haar hele leven geplaagd door bovennatuurlijke waarnemingen en levendige flashbacks over medische procedures.

4. 4. Children of the Well

19 oktober 2018 (23 minuten)

Via een bouwvallige oude waterbron in de kelder legt een jongetje contact met de geesten van drie dode kinderen, die hem vragen om beneden met hen te komen spelen.

5. 5. Alien Infenction

19 oktober 2018 (23 minuten)

Een beschermende geest wordt bezitterig als het jonge meisje dat zijn grafsteen erfde de liefde van haar leven ontmoet en gaat trouwen.

6. 6. Stolen Gravestone

19 oktober 2018 (25 minuten)

Een jong meisje is ervan overtuigd dat er een duister kwaad leeft in de kelder van haar oma. De kelder waar een gestoord familielid zich ooit met occulte zaken inliet.

Best positief verrast.

Reality interviews gecombineerd met een reconstructie van de feiten, doorgaans ben ik absoluut geen fan van dergelijk format. Steeds opnieuw resulteert het in zenuwachtige montages met eindeloze herhalingen vol goedkope shots en verschrikkelijk slechte acteerprestaties.

Niet in Haunted. De reconstructies zijn filmisch bijzonder kwalitatief en doen vermoeden dat hier een degelijk budget voor vrij gemaakt werd. Het resultaat mist zijn effect niet. De griezelmomenten werken effectief en de spanning is, tot mijn grote verbazing, regelmatig voelbaar. Ik kon ook geen C-acteurs bespeuren. Zelfs de interviews werden niet al te melig of overheersend. Al hadden deze intermezzo's van mij niet persé gehoeven, aangezien ze ook niet altijd verhelderend zijn op bepaalde vlakken. Wat meer uitleg of diepgang omtrent de aflevering The Slaughterhouse had absoluut welkom geweest.

Binnen dit specifieke genre toch één van de beste realisaties die ik ooit gezien heb.

Maurice44

Zeer creepy en waargebeurde verhalen maakt het nog angstiger .

Spacejet schreef:

Dan is je score aan de lage kant...

Maar hoe moet ik deze serie zien? Is dit allemaal nep of zijn dit verhalen die mensen echt mee hebben gemaakt en nu in serie-format verfilmd zijn? Er zijn best veel van die tv-series tegenwoordig over paranormale zaken.

Ben er op zich wel in geïnteresseerd.

Niet zozeer aan de lage kant, gewoon voldoende voor wat het is. Het genre op zich is namelijk zelden kwalitatief, meestal hooguit gemiddeld en vaak duidelijk low-budget. 'Haunted' is vooral op filmisch vlak gewoon veel beter dan wat we doorgaans zien, maar daarom nog geen uitstekende show.

Het concept is gekend. Een persoon verteld het volgens hem / haar waargebeurde verhaal voor de camera, acteurs vertolken hun verhaal in de reconstructie.

Op 11 oktober verschijnt Seizoen 2 op Netflix.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1904 berichten

Ik zag per ongeluk eerst seizoen 2, daarna 1. Het viel me direct op dat de meeste afleveringen van dit seizoen niet af zijn, ze eindigen met een soort van cliffhanger.. Wat dat betreft vond ik seizoen 2 interessanter.

Stuk voor stuk zijn de afleveringen wel echt sfeervol en passend, dat kan ik van seizoen 2 niet zeggen.

Ik heb er wel van genoten, gimme more!