Mijn Series +

Der Gleiche Himmel (2017)

Alternatieve titel: The Same Sky

Duitsland
Drama / Thriller
Miniserie, 276 minuten

ontwikkeld door Benjamin Benedict, Ferdinand Dohna, Nico Hofmann, Dirk Schuerhoff, Tracey Scoffield en Sebastian Werninger
met Tom Schilling, Sofia Helin en Friederike Becht

Oost-Duitsland, 1974. Lars Weber zal binnenkort zijn loyaliteit aan zijn land moeten bewijzen. De vijfentwintigjarige Lars weet dat elke stap voorwaarts in de DDR gevolgen met zich meebrengt. Voor Lars betekent dit dat hij naar West-Berlijn wordt gestuurd als agent. Zijn taak is om vrouwen die er werkzaam zijn op gevoelige posities in het Westen te verleiden. Een van hen is Lauren Faber, een hooggeplaatste Britse officier van de inlichtingendienst en tevens een eenzame alleenstaande moeder van een rebelse tiener.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
avatar van AOVV
Interessante minireeks, die zich afspeelt in het na WO II verdeelde Duitsland, in 1974. West-Duitsland werd verslagen door Oost-Duitsland op het WK, maar Beckenbauer en co. wisten uiteindelijk toch de wereldtitel te grijpen. Watergate zorgde ervoor dat Nixon moest aftreden. En ondertussen waren er in de DDR burgers genoeg die een vlucht naar het Westen wel zagen zitten.

Deze reeks geeft een realistisch beeld van de verhoudingen tussen het socialisme van de DDR en de kapitalistische consumptiemodel van de BRD destijds, en biedt een inkijk in enkele persoonlijke situaties aan beide zijden. Dat alleen maakt het al interessant om naar te kijken, maar de verhaallijnen zijn ook gewoon goed, de acteerprestaties geloofwaardig en de soms wat grauwe sfeer is ook prima.

Wat wel een beetje jammer is: Sofia Helin, bekend van Bron, speelt eigenlijk enkel in de eerste twee episodes een hoofdrol, terwijl ze wel steeds in de begingeneriek wordt vermeld, en ook zo ongeveer in elk artikel over de reeks. Maar verder enkel positieve geluiden hier!

3,5 sterren