• 11.472 nieuwsartikelen
  • 9.040.844 stemmen

De Zaak Menten (2016)

Drama / Thriller | Miniserie

Alternatieve titel: The Body Collector

IMDb beoordeling: 7,6 (778)

Genre: Drama / Thriller

Afleveringen: 3

Speelduur: 2 uur en 18 minuten

Ontwikkeld door: Ronald Versteeg

Met: Guy Clemens, Aus Greidanus en Noortje Herlaar

Oorsprong: Nederland

Datum van release: woensdag 23 november 2016

Eerst uitgezonden op: NPO 2 (Nederland)

Plot De Zaak Menten

Hoofdredacteur Hans Knoop van het weekblad Accent krijgt in de jaren zeventig een telefoontje met een zeer specifieke vraag. Hoe kan het dat kunsthandelaar Pieter Menten nog vrij rondloopt? Deze blijkt tijdens de Tweede Wereldoorlog in Polen als SS'er gruwelijke daden op zijn geweten te hebben. Als Knoop hierover een artikel publiceert, gaat de Zaak-Menten aan het rollen met grote gevolgen voor zowel Menten als Knoop.

Afleveringen

1. Aflevering 1

23 november 2016 (46 minuten)

Hans Knoop, hoofdredacteur van het aan De Telegraaf gekoppelde weekblad Accent, wordt door collega Henriette Boas gewezen op een paginagroot interview in De Telegraaf met multimiljonair en kunstverzamelaar Pieter Menten. Boas beweert dat Menten zijn rijkdom te danken heeft aan ernstige misdaden die hij zou hebben gepleegd in de Tweede Wereldoorlog. Wanneer De Telegraaf geen aanleiding ziet de zaak verder te onderzoeken, besluit Knoop zelf verhaal te halen bij Menten.

2. Aflevering 2

30 november 2016 (46 minuten)

Na de eerste publicatie in Accent over Mentens oorlogsverleden, verklaart Menten Hans Knoop de oorlog. Hij dient een schadeclaim in bij De Telegraaf en bedreigt Knoop persoonlijk. De overheid pikt de zaak maar moeizaam op en dus besluit Knoop op eigen houtje, met behulp van TROS Aktua, op zoek te gaan naar overlevenden.

3. Aflevering 3

7 december 2016 (46 minuten)

De verdwijning van Menten leidt tot het langste nachtelijke debat in de Tweede Kamer ooit. Uiteindelijk is het alsnog Knoop die Menten opspoort en getuige is van zijn arrestatie. Daarmee lijkt de zaak Menten nog niet afgerond. Menten heeft de rechtszaal immers vaker als overwinnaar verlaten. Bovendien lijkt hij De Telegraaf op zijn hand te hebben en dat dwingt Knoop tot een vergaande stap.

Alle Acteurs en Actrices

stinissen (crew series)

Geweldige miniserie.

scorsese

• 11910 berichten

Goeie mini-serie waarin een journalist onderzoek doet naar het schimmige verleden van een rijke kunsthandelaar. Droog verteld, maar dat is wel de juiste benadering voor dit waargebeurde verhaal over een oorlogscrimineel. Onderhoudend en boeiend. Prima aankleding en goed acteerwerk. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van behangdelul

behangdelul

Uitstekende miniserie die van begin tot einde boeit.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

De afgelopen weken er doorgedraaid tijdens de pauzes op het werk, en hoewel een totaal onbekende serie en geschiedenis blijkt dit een meer dan degelijke en goede serie.

De serie vertelt het verhaal rond miljonair Pieter Menten die door journalist Knoop aan de tand gevoeld wordt over een aantal geruchten en eventuele oorlogsverleden vanaf waar het balletje gaat rollen omtrent onderzoeken, krantenartikelen en vergaande beschuldigingen waarop een ware strijd rond barst tussen vriendjespolitiek, groot geld en degelijke journalistiek. Het verhaal ronde beschuldigde blijkt complex en de beste man blijkt best uitgenast met pogingen Knoop voor zich te winnen.

Het geheel vervolgt zich met een licht mysterieuze toon, een aantal flashbacks van het leven in Polen, liegt de waarheid er op een gegeven moment niet om, zijn Knoop's avonturen zoals in dat Russische hotel kostelijk en doen de oude beelden het altijd goed in dit geval de beelden van het kabinet die de zaak bespreekt. Het tijdsbeeld is fraai, de cast prima met Greidanus, Noortje Herlaar altijd de moeite waard om te kijken, en wordt de spanning richting het einde toch uitstekend opgebouwd.

Overduidelijk is dit echt een prima serie te noemen die geen moment verveeld en een zaak uit de oorlog van de vergetelheid redt. Voor dag feit alleen al hulde.

avatar van Antonev

Antonev

Degelijke mini serie van eigen bodem, over een van de meest spraakmakende rechtszaken van de jaren 70/80'. Centraal hierin staat de ontmaskering van kunsthandelaar Pieter Menten als oorlogsmisdadiger.

Het verhaal is bijzonder boeiend en de makers en acteurs weten dat prima naar het witte doek te vertalen. Greidanus en Clemens weten met knap acteerwerk beiden te overtuigen in hun rol van Knoop en Menten.

De Zaak Menten was bijzonder op een heleboel gebieden. Menten had immers zijn misdaden gepleegd in Polen en niet in Nederland. Daarnaast zou de waarheidsvinding bijzonder lastig zijn, aangezien Polen op dat moment deel uitmaakte van de Sovjet-Unie. Het was een bijzonder gebeuren dat Knoop überhaupt toegelaten werd en zijn eigen onderzoek mocht uitvoeren.

Wat in die tijd ook niet meehielp was dat Nederland in die tijd zijn eigen oorlogsverleden nog van zich af probeerde te schudden. Veel politici zaten er echt niet op te wachten om weer een beerput open te trekken waarmee de autoriteiten in een slecht daglicht zouden komen te staan. Schimmige dealtjes tussen Justitie en invloedrijke, 'foute' Nederlanders waren dan ook niet ongewoon. Het is natuurlijk ongekend dat er niets gebeurde met al het bewijs dat al kort na de oorlog werd verzameld en ingeleverd bij de overheid.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Best wel een goeie serie. Ik kan me het proces nog wel herinneren maar ik was er destijds niet zo mee bezig, of had er geen interesse in. De serie vond ik vanaf het begin meteen goed en nodigde uit om de volgende delen te blijven kijken. Het is maar een korte miniserie, en heb het ook in één keer uitgekeken.