Series / Genres / Detectives

Mijn favoriete series zijn toch wel Midsommer Murders, Morse, Murder, she wrote, kortom series waar je als kijker een beetje zelf kunt meedenken of puzzelen, maar in het algemeen vind ik detectiveseries toch wel het leukst om te zien. Als er maar niet te veel expliciet geweld/sadisme in voorkomt.
En het moet een vleugje humor hebben.

Aanvulling:
Monk: is leuk vanwege de vele angsten en tics van de hoofdpersoon (is bang voor melk, voor honden, katten, huishoudtrapjes, afval, stank, bacillen, vrouwen, mannen, kinderen, kortom hij is overal bang voor), maar als speurder is hij bijna ongeevenaard.
Sherlock: tuurlijk, deze 21-eeuwse versie van onze Victoriaanse bloedhond mag niet ontbreken.
Alles klopt hier (nou ja, bijna dan)
Shakespeare and Hathaway: Leuke en grappige serie, hoewel als detective niet echt bijzonder.
De charme zit hem meer dat het zich afspeelt in de geboorteplaats van Shakespeare en dat de man hier Hathaway heet en de vrouw Shakespeare.
(Shakespeare was namelijk getrouwd met Anne Hathaway). Nog een leuk detail: de plaatselijke politiecheffin heet Marlowe, naar een tijdgenoot van Shakespeare.

Wat zijn jullie favoriete detectives? Hopelijk komt er meer dan die droge lijstjes, maar voldoende informatie om het leuk te houden.

avatar van arevee
Oh leuk, ook één van mijn favoriete genres.

Absolute favoriet: Lewis, speelt zich af in Oxford en omgeving wat echt een fantastisch mooie en interessante omgeving is om je serie te laten afspelen vind ik. Wordt ook optimaal gebruik van gemaakt. Briljant samenspel tussen de wat oudere hoofdinspecteur Lewis, die regelmatig wat meer van de oude stempel is, minder hoogopgeleid is en wat meer op "gut feeling" durft af te gaan aan de ene kant, en de jonge ambitieuze, hyperintelligente inspecteur Hathaway die meer opleiding gehad heeft, bepaalde zaken kan en durft te linken die andere niet opvallen en regelmatig in conflict ligt met zichzelf (en in mindere mate zijn overste). Lewis is een serie met tonnen sfeer, ingenieuze scripts die ervoor zorgen dat je zelden (ik toch en ik heb wel wat detective ervaring op vlak van series) zeker bent van de eind momenten tot het einde en fantastische locaties. Absolute aanrader vind ik en niet eens zo enorm bekend. Staat op nummer drie in mijn top tien all time. 5*

Twin Peaks, geen klassieke detective maar er wordt uiteraard wel een moord opgelost, volledig David Lynch stijl waar je wel voor of tegen bent maar uniek is het naar mijn idee zeker. Onwaarschijnlijk sfeervolle serie die al begint met de wereldbekende intro muziek. Personages zijn in zijn geheel zelden zo sterk uitgewerkt vind ik, en dan heb ik het niet over enkel de paar hoofdpersonages. Nauwelijks op fouten te betrappen, zeker in het eerste seizoen. Serie die destijds blijkbaar een hele generatie gekluisterd liet aan de buis. Ik was toen nog niet aanwezig op deze planeet maar later mijn schade ingehaald en nog geen seconde spijt van gehad. Een detective serie nodig met een hoek af die wel degelijk bloedserieus blijft tegelijkertijd? Dit. Mijn nummer één serie, all time. 5*

Innan Vi Dör, meer politie serie dan echt de klassieke Sherlock achtige pure detective maar desalniettemin heel sterk. Infiltratie binnen de georganiseerde misdaad is zelden zo geloofwaardig gebracht. De Mimica's als familie (kan fout geschreven zijn) vergeet ik nooit meer, van een kwaadaardigheid die ik zelden gezien heb. Lang in mijn top tien gestaan en misschien moet ik er zelfs wel gewoon terug inpleuren. 5*

Trapped, volgens mij te zien op netflix en van het beste dat alle Noordse crimi te bieden heeft. Donkere en grijze serie, niet altijd even opbeurend maar sterk gespeeld, sterk geschreven en sterk gefilmd. 4,5

The Alienist, heeft wel wat weg van Sherlock, met een briljante geest die door de politie als hulp wordt ingeroepen (of vaak gewoon door andere figuren) om misdaden/moorden mee te helpen oplossen. Behoorlijk stevig qua beelden vaak en vooral een charismatische hoofdpersoon die de serie omhoogtilt naar een nog hoger niveau dan dat de serie anders zou hebben 4*

Cardinal, originele serie die alleen al opvalt door het feit dat er Frans en Engels durft te worden afgewisseld. Setting het Franstalige stuk van Canada waar de winters al eens zwaar durven zijn, dag en nacht quasi even donker en de moordenaars met veel. Gebaseerd op boeken (die ik nog niet gelezen heb) en dat merk je wel, verhaal/verhalen zijn gewoon af. Lise Delorme is een fantastisch leuk en mooi personage. Zeker goed. 4*

Endavour, heeft wel wat weg van Lewis (logisch ook Morse, Lewis en Endavour hangen samen, sequel en prequel etc) in zekere zin, zeer Brits, eerder droog en stijf. Maar oh zo degelijk gemaakt. Goed zonder meer in zowat alle facetten. 4*

Flikken, puur objectief qua kwaliteit iets minder denk ik. Maar ik vind het voor iets van Belgische makelij nog altijd wel goed. Spannend, vol actie en met voldoende vaart om de afleveringen makkelijk en geboeid door te komen. 4*

La Forêt, donkere maar sfeervolle brok intensiteit. 4*

Morse, het origineel waar Endavour en Lewis nadien op voort borduren. Uiteraard ietwat verouderd ten opzichte van de huidige standaard op sommige vlakken. Maar toch oer en oerdegelijk. Hoofdpersonage Morse is iemand die je onmiddelijk in je hart sluit, hoe onhebbelijk hij ook vaak kan zijn.

Law & Order, grotendeels Morse achtig, ietwat verouderd maar desalniettemin enorm genietbaar. 4*

Luther, bij het herlezen van mijn stemmen van 4* naar 4,5* verhoogd, Idris Elba is on-waar-schijn-lijk. Behoorlijk brute en harde serie ook, gaat weinig of niks verbloemd worden of uit de weg gegaan, letterlijk en figuurlijk. Bepaalde verhaallijnen met een bepaalde vrouw gaan mij tot het einde van mijn dagen bijblijven denk ik. 4,5*

Maigret, slechts twee afleveringen en niet iedereen is te spreken over Atkinson als Maigret maar ik heb de serie een keer of drie gezien en ik was iedere keer weer mee hoor. Listen in intriges aanwezig ten volle. 4*

Midsomer Murders, behoorlijk klassiek en al bij al ook eerder brave serie. Met een oerdegelijk Brits detectiveduo dat moorden moet oplossen in Engelse plattelandsdorpjes vol kastelen, lokale pubs en gigantische weilanden. Leuk vertier, nergens echt briljant maar toch zeer genietbaar 3,5 a 4*.

Case, tweede ijslandse serie zowaar en tweede keer, grauw, grijs, donker en toch zeer leuk om naar te kijken, meeleven is hier de normaalste zaak ter wereld. 4*

Taggart, klassieker dan klassiek maar wel zeer ingenieus gemaakt. 4*

A Touch Of Frost, Frost is net als Morse iemand die je gewoon 100% zeker in je hart sluit, ondanks dat het eigenlijk een arrogante, eigenwijze oude zeurpiet is die de regels creatief interpreteert en buikgevoel laat primeren op al de rest. Wonderbaarlijke rol van David Jason

Vera, ik heb een zwak voor Vera in deze serie, 1m50 groot schat ik, niet meer van de jongste, behoorlijk nors en niet meteen iemand die je als collega zou willen maar dat maakt ze goed door een zekere charme die ze toch ontegensprekelijk heeft. Relatief brave serie.

Wire In The Blood, weer brits, weer degelijk, weer met een half genie dat de politie assisteert, bij momenten redelijk pittige zaken te zien. 4*

Hinterland, alleen al opvallend omdat er echt Welsh in gepraat wordt, een taal die niet zo gek vaak meer gesproken wordt en voor iedereen buiten Wales volledig Chinees is. Landschappen worden hier prima gebruikt en er is een zeer leuke wisselwerking tussen de acteurs. 4*

Ziezo dat was alles detective achtig met 4* of meer denk ik bij mij . Ik ga zelf eens kijken of ik Shakespeare and Hathaway te pruimen vind .

avatar van arevee
Zie trouwens nu pas dat ik er genoemd heb die je zelf ook al genoemd had, als je midsommer murders en morse goed vind zou ik zeker Endavour en vooral Lewis aanraden! Ook Frost komt wel redelijk overeen met die series .

Arevee, dank je voor je reactie.
Lewis ken ik uiteraard, ik heb ook alle boeken van Morse (in de Nederlandse vertaling want mijn Engels is nou niet weer zo goed dat ik al die intellectuele verwijzingen meteen begrijp, zelfs in mijn moedertaal zijn sommige stukken moeilijk te verhapstukken.)
Endavour heb ik wel eens gezien en (schaam, schaam, schaam), ik vergeet altijd wanneer dat uitgezonden wordt).
Maar ik vind de omgeving (oxford en die prachtige gebouwen waar je als student de belangrijkste jaren van je leven doorbrengt), fantastisch om te zien. Ik vind die architectuur een bijzondere meerwaarde geven aan de serie.

Twin Peaks ken ik slechts van naam, best mogelijk dat ik destijds een aflevering heb gezien maar vond het toen niet zo boeiend. Maar ik wist wel dat heel Nederland voor de buis zat als deze serie werd uitgezonden.
David Lynch, die heeft toch ook Mulholland Drive geregisseerd? Ook zo onbegrijpelijk en verwarrend.
Ik ben niet zo weg van films of series waarbij je ogenschijnlijk pillen moet slikken of iets ander psychedelisch moet roken om de strekking van een verhaal te begrijpen, maar door jou zal ik het nog een kans geven.

Luther ken ik, maar hou ik niet van. Net wat je zegt, is bruut en gewelddadig.
Het gaat mij nl. niet om het geweld of de modus operandi, maar meer om wie het gedaan heeft en waarom.

Al die andere series die je noemt ken ik niet, maar ik ga ze wel zoeken.

Maigret met Rowan vond ik geweldig. Zag ook nergens Mr. Bean terug. Heerlijk duister en mysterieuze sfeer. Slechts twee afleveringen? Volgens mij meer hoor. Maar dat zoeken we op.

Midsommer murders is toch wel een van mijn favoriete series. Dat lieflijke landelijke en laconieke.
En toch al die smerige adders onder dat mooie groene gras.
Wel een beetje raar dat hier onze helden altijd ongewapend zijn en regelmatig geconfronteerd worden met gewapende criminelen en dan toch door hun overwicht de zaak winnen.

avatar van arevee
Ja ik zeg het er meteen dan wel maar bij, ondanks dat Twin Peaks naar de normen van David Lynch (die inderdaad ook Mulholland Drive geregisseerd heeft) behoorlijk normaal is, is het ook wel zeker niet te vergelijken met de echt klassieke detective series. Het moet je zeker liggen en ik begrijp het ook prima als mensen zeggen dat het hen niet of minder ligt. Een beetje een love it or hate it geval denk ik.

Bij Maigret ging ik te snel inderdaad, van de versie die ik bedoel (die met Atkinson) zijn er twee seizoenen van elk twee afleveringen en dus vier afleveringen in totaal .

Midsommer Murders ook vaak gezien op vrijdagavonden die ik thuis doorbracht, was één van de series die door iedereen in ons gezin zonder morren werd meegekeken (natuurlijk vanaf een zekere leeftijd), dus dat alleen al geeft toch aan dat de serie kwaliteiten heeft .

Columbo.

Heerlijke, smoezelige kerel die ze wel degelijk alle vijf op een rijtje heeft.

avatar van arevee
Voor de Endeavour liefhebbers momenteel iedere vrijdag op één, nieuw seizoen, wel maar aflevering of vier.

avatar van arevee
White House Farm, serie nieuw van dit jaar na 4 v/d 6 afleveringen wat mij betreft ook een aanrader in het detective genre, sfeerbeeld van de jaren 80 lijkt mij (voor zover ik dat kan inschatten natuurlijk geboren zijnde in de jaren 90) zeer goed nagebootst, denk aan behangpapier, kostuums, bakkebaarden, auto's, ...(fantastische Ford heeft de hoofdinspecteur wat mij betreft). En het verhaal zit goed in mekaar ook, gebaseerd ook op echt gebeurde feiten en boeken die over die feiten geschreven zijn. Eén van de hoofdpersonages is echt zo'n kwal dat het mij onmogelijk lijkt om er sympathie voor te voelen om maar te zeggen dat het acteerwerk ook prima is.

Voor liefhebbers van detectives dus wat mij betreft zeker een aanrader.