Het stilleggen van de populaire talentenjacht The Voice of Hollandgaat RTL niet in de koude kleren zitten. De televisiestudio zal de afwezigheid van advertentieopbrengsten namelijk goed in de portemonnee voelen. Volgens registratiebureau Adfact loopt de zender maar liefst 57 miljoen euro.
Vorige week werd bekend RTL haar populaire talentenjacht The Voice of Holland voor onbepaalde tijd schrapt uit de programmering. Dit vanwege alle beschuldigingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag aan het adres van diverse sleutelfiguren. Hoewel het stilleggen van de show uiteraard een onvermijdelijk besluit is geweest en de gevolgen voor de slachtoffers eens stuk zwaarder wegen dan de bankrekening van RTL, zal de afwezigheid van het programma voor de zender als een gemis voelen. Adfact rekende uit hoeveel geld het mediabedrijf misloopt, nu ook advertentiepartijen de geldkraan hebben dichtgedraaid.
Miljoenen per aflevering
Uit onderzoek van het registratiebureau is gebleken dat de talentenshow The Voice of Holland op zichzelf gemiddeld 1,7 miljoen euro per aflevering genereert. Reken je vervolgens door naar een heel seizoen, dat normaal gesproken zo'n tien afleveringen telt, kom je al gauw uit op 17 miljoen euro. Door de jaren heen heeft RTL het programma echter uitgebouwd met twee varianten, namelijk The Voice Senioren The Voice Kids, waarvan laatstgenoemde nog meer oplevert dan de originele. Bij The Voice Senior spreken we van een ook niet te verwaarlozen 9 miljoen dollar per seizoen, terwijl de kindereditie ruim 19 miljoen dollar aan advertentieinkomsten ophaalt. Met het voor onbepaalde tijd opschorten van ook deze formats, komt het totaal op bijna 57 miljoen euro.
Hoewel het niet uitzenden van de drie The Voice-edities mogelijk slechts tijdelijk voor problemen lijdt, moet RTL ook rekening houden met de lange termijn. Belangrijke partners als Renault Nederland, T-Mobile, Lidl en Isla pastilles maakten eerder bekend niet langer met The Voice geassocieerd te willen worden. Zij verbraken stuk voor stuk hun samenwerking.
Reacties (1)