Streamingdienst Quibi lanceerde vorige maand, maar werd wereldwijd niet ontvangen zoals gehoopt. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de huidige coronacrisis, waardoor de essentie van het platform niet tot zijn recht kan komen. Het is dan ook nog maar de vraag of Quibi deze periode zal overleven.
De essentie van de streamingdienst is om tussendoor snel een korte serie te kunnen kijken, of om een film in delen te zien. Quibi is speciaal ontwikkeld voor mensen die veel onderweg zijn zodat ze, als ze bijvoorbeeld op de bus staan te wachten, een stukje vermaak bij zich hebben. Uiteraard reist men over het algemeen nauwelijks met het openbaar vervoer in deze bizarre tijden, waardoor de essentie van het platform (deels) wegvalt.
Hapklare streamingdienst
Er zijn speciale films en series gemaakt voor Quibi, waar uiteraard veel geld in geïnvesteerd is. Het bedrijf was door alle investeringen voorbereid op een verlies van 550 miljoen dollar, maar de zaken staan er niet al te best voor op het moment, waardoor dit verlies misschien op een veel hoger bedrag zal eindigen, zo weet Vertigo. Het is nu een maand sinds de lancering van de streamingdienst en de app is in die tijd slechts 3,1 miljoen keer gedownload. Om dat in perspectief te zetten: de Disney+-app werd 3,2 miljoen keer gedownload op de eerste dag.
Ondanks dit alles blijft Jeffrey Katzenberg, de CEO van Quibi, positief en gelooft hij dat de streamingdienst alsnog 400 miljoen dollar kan verdienen in 2020. 250 miljoen dollar zou dan afkomstig zijn uit abonnementen. Wie de app heeft gedownload mag gebruikmaken van een gratis proefperiode van negentig dagen. Daarna kost een abonnement 4,99 dollar met advertenties of 7,99 dollar zonder. Het is natuurlijk nog onzeker hoeveel mensen daadwerkelijk willen betalen voor de streamingdienst als hun gratis proefperiode afloopt. Katzenberg heeft inmiddels 750 miljoen dollar ontvangen van investeerders om het hoofd boven water te houden. De CEO hoopt dat het bedrijf de crisis overleeft en uiteindelijk goed tot zijn recht kan komen bij het juiste publiek.
Komt het door de coronacrisis of is er gewoon weinig animo? Ik zie er het nut persoonlijk niet van in. Met Netflix kun je ook gewoon prima verder kijken waar je gebleven...Daar hoef ik echt geen extra streamingdienst voor aan te schaffen. Lijkt me sowieso al een markt waar het moeilijk tussen te komen is met aanbieders als Netflix en Disney...
Juist in deze tijd zou je je slag moeten slaan als streamingsdienst. Lijkt me ook een kwestie van marketing, want de meeste mensen kennen dit platform niet eens.
Reacties (3)