De nieuwe innovatieve Tweede Wereldoorlog-serie The Liberatoris vanaf deze week te zien op Netflix. De Original, die is gebaseerd op het boek The Liberator: One World War II Soldier's 500-Day Odyssey van Alex Kershaw maakt gebruik van een nieuwe techniek genaamd Enhanced Hybrid Animation.
De nieuwe, veelbesproken Netflix Original The Liberator is sinds afgelopen woensdag te bekijken op Netflix. De Original, die is gebaseerd op het boek The Liberator: One World War II Soldier's 500-Day Odyssey van Alex Kershaw gaat over een Amerikaanse legerofficier genaamd Felix Sparks en zijn heldhaftige infanterie-eenheid die maar liefst 500 dagen meevocht in de Tweede Wereldoorlog om Europa van de Duitsers te bevrijden. Het volgt het team vanaf de invasie van Italië tot aan de poorten van concentratiekamp Dachau, met de focus op verbroedering, angst en het verlies van kameraden die ze blindelings vertrouwden.
Nieuwe techniek
Hoewel het heroïsche verhaal zoals beschreven door Alex Kershaw dus daadwerkelijk plaatsvond, besloot Netflix geen pure live-action-serie, zoals Band of Brothers te produceren. In plaats daarvan kozen de ontwikkelaars een compleet nieuwe techniek genaamd 'Enhanced Hybrid Animation' toe te passen. Deze techniek combineert en live-action met animatie, wat zorgt voor een wat onwennig visueel resultaat. Iets waar veel kijkers in eerste instantie dan ook niet echt zaten te wachten. Vanuit het publiek klonk kritiek op het feit dat een verhaal van deze epiek een meer realistische weergave had verdient, terwijl anderen de serie ronduit lelijk noemen. De unieke, dubieuze mengvorm werd nooit eerder gebruikt in een project van dit formaat en Netflix zou dan ook een patentaanvraag hebben lopen op de techniek.
Ondanks de vele ergernissen, weet de serie er op IMDb nog wel een voldoende uit te halen. De serie wordt daar beoordeeld met een 6,9. Op Rotten Tomatoes klinken iets positievere geluiden: 71% van de critici vindt de serie de moeite waard, tegenover een indrukwekkende 91% van het grote publiek. De serie is sinds woensdag te zien op Netflix, hieronder is de trailer te bekijken.
Ik begreep in eerste instantie de criticasters niet; diegenen die problemen hebben met de "filter" op de beelden. Het gaat over het verhaal...
Ik heb mij daar proberen over te zetten en dat is mij gelukt. Toch wat de acteurs betreft. Het lukt mij evenwel niet om voorbij de fouten in het beeld te kijken (die dingen die erin gestoken zijn om het beeld oud te doen overkomen), deze storen enorm en leiden voortdurend af.
Reacties (1)