Disney timmert flink aan de weg met zijn relatief jonge streamingdienst Disney+. Eerder dit jaar werd al bekend dat de dienst het meest succesvolle debuutjaar draaide ten opzichte van zijn concurrenten. Nu zeggen deskundigen dat als Disney deze lijn weet door te zetten, het marktaandeel in 2022 even groot is als dat van Netflix.
De relatief jonge streamingdienst Disney+ heeft in zijn eerste jaar bewezen een serieuze concurrent te zijn van marktleider Netflix. Eerder dit jaar wist de dienst al binnen recordtijd de mijlpaal van 50 miljoen abonnees te passeren, en mocht de Disney+ ook daadwerkelijk het record achter zijn naam schrijven. Met een totaal abonneebestand van maar liefst 73 miljoen abonnees draaide Disney bij uitstek het meest succesvolle debuutjaar van een streamingdienst ooit. Inmiddels staat dat aantal op 86,8 miljoen. Het is dan ook niet zo verrassend dat verschillende deskundigen verwachten dat als de streamingdienst zo doorgaat Disney+ in 2022 een even groot marktaandeel als Netflix heeft, dat over 195 miljoen abonnees beschikt.
Succesformule
Disney+ nam zich bij zijn lancering voor om voor 2024 ongeveer 90 miljoen abonnees aan zich te binden. Met de huidige 87 miljoen is dat streefaantal al bijna gehaald. Volgens Analist Eric Haggstrom van eMarketer is dat succes onder meer toe te schrijven aan regelrechte hitserie als The Mandalorian. Nu ook bekend is geworden dat Disney zich met zijn volledige aanbod meer gaat richten op streaming dan op bioscoopreleases, zal dat alleen maar meer worden. Zeker aangezien ook de nieuw aangetrokken volwassen streamingdienst Star in februari aan de Disney zal worden toegevoegd. Gebruikers van Disney+ gaan vanaf dat moment 2 euro in de maand meer betalen voor hun abonnement, maar krijgen ook de beschikking over films en series van zenders als ABC, Fox Television, FX, Freeform, 20th Century Studios en Searchlight.
Inmiddels heeft Disney+ zijn doel voor de hoeveelheid abonnees in 2024 aangepast naar 230 tot 260 miljoen.
Moet nog zien of dat voor Nederland ook geldt. Persoonlijk ken ik niemand die een Disney+ abonnement heeft (gehouden). Een keer Mandalorian kijken en opzeggen lijkt de norm.
Reacties (1)