De organisatie van de Academy Awards heeft een nieuwe set diversiteitsrichtlijnen opgesteld voor over vier jaar. Dat meldt The Academy zelf middels een post op Twitter. De richtlijnen zijn opgesteld naar aanleiding van de grote kritiek op het beleid van het evenement dat volgens veel mensen niet divers genoeg is.
The Academy heeft woensdag een nieuwe set richtlijnen geïntroduceerd voor het selecteren en nomineren van films voor de ceremonies vanaf 2024. De organisatie plaatste een foto van een viertal standaarden waaraan een film moet voldoen, voor het een nominatie kan ontvangen. Deze zijn er vooral op toegespitst om de filmprijs meer divers te maken. Zo zijn er nu minimalen gesteld aan de hoeveelheid vrouwen, etnische minderheden, mensen uit de LGBTQ+-gemeenschap en geestelijk of lichamelijk beperkten. Deze richtlijnen gelden zowel voor de hoofdrollen en de rest van de cast als voor andere afdelingen, zoals de crew, het projectteam en de marketing.
Kritiek
Er is de afgelopen jaren veel kritiek gekomen op de Academy Awards, vanwege een gebrek aan diversiteit in de genomineerde films. Dit leidde er zelfs toe dat in 2016 de hashtag #OscarsSoWhite trending was op Twitter. Intussen heeft de organisatie er al het nodige aan gedaan om daar wat verandering in te brengen, maar klaarblijkelijk gaat er in de toekomst dus nog meer veranderen. Daarbij ligt de nadruk op de toekomst, want de eerstkomende drie jaar worden de oude richtlijnen nog gehanteerd. Op die manier kan de organisatie langzaam overschakelen op de nieuwe voorwaarden bij het selecteren van potentiële nominaties.
Het gaat niet meer om de beste acteur en regisseur. Het gaat erom wie het meest pigment heeft blijkbaar. Wat een achterlijk politiek correct gedoe. Dit moeten gekleurde acteurs en actrices toch ook niet willen? Je wil toch op je kwaliteit worden beoordeeld en niet op je huidskleur? De beste moet genomineerd worden en in een land waar het merendeel blank is is het vrij normaal dat dat ras de overhand heeft bij prijsuitreikingen.
Users hierboven hebben duidelijk de richtlijnen niet doorgenomen; je moet als regisseur/producent/leidinggevende echt moeite doen om NIET aan de minimum eisen te voldoen om te kunnen kwalificeren....
Kansloos. De keuze voor een bepaalde casting zou altijd in dienst moeten staan van de film zelf, niet omdat een paar mannetjes en vrouwtjes bij de Oscars dat hebben verzonnen. Betekent automatisch dat de prijs niet meer serieus te nemen is, omdat het belangrijker is om met het blocnote in de hand rassen en geslachten te turven dan naar de daadwerkelijke kwaliteit te kijken.
Met deze eisen kan ik me voorstellen dat veel filmstudio's gaan zorgen dat ze structureel voldoen aan standaard C en D. Met meer diversiteit in stagiaires en in hoge functies ben je er al.
Daarbij reken ik er wel op dat deze eisen op korte termijn gaan tellen voor alle categorieën en niet alleen voor Beste Film. Gezien het zeer beperkte filmaanbod in 2020 is het misschien niet het beste moment om het aantal nominaties in die categorie uit te breiden tot 10. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er wat twijfelachtige nominaties tussen zullen zitten.
Ben ook benieuwd naar de aparte richtlijnen voor 'beste animatiefilm', 'beste documentaire' en 'internationale speelfilm'.
Hier kan ik me nou zo verschrikkelijk kwaad om maken. Wat een tijd is dit waarin we leven joh...
Ik ben tegen racisme, ieder weldenkend mens is dat. Maar moet het niet het allerbelangrijkst zijn dat voor iedere functie de meest geschikte persoon wordt uitgekozen/gecast, in plaats van dat we naar kleuren of sekse gaan kijken? Maakt het mij ene zak uit of ik naar een zwarte of witte acteur zit te kijken?
Blijkbaar discussie uit 2020. Nog effe wakker worden. Maar goed, voor wat het waard is my to cents:
Vind het altijd merkwaardig dat er dingen worden gezegd als "de beste moet genomineerd worden" en "de meest geschikte persoon uitgekozen". Alsof dat niet volstrekt subjectief is. Je hebt toch in een restaurant toch ook niet een ober die de beste is, of in een verpleegkundige die de beste is in het ziekenhuis. Sterker nog, het kan per dag verschillen wie het beste functioneert, of met wiens persoonlijkheidkenmerken of vaardigheden een bepaalde situatie het soepelst kan worden opgelost.
Daarbij is film geen wedstrijd en zijn er geen criteria om te bepalen wat dan gezien moet worden als "beste". De film die de Oscar krijgt voor "beste film" is, in algemene zin, niet objectief beter dan de overige genomineerden in die categorie. En ook niet persé beter dan films die niet genomineerd zijn. Of tenminste, het kan zijn dat je dat bij een bepaalde film vindt, maar dat iemand anders dat weer helemaal niet vindt.
Kortom:
- filmprijzen gaan niet over wat objectief de beste film of beste acteur is, maar over erkenning van artistieke prestaties (vanuit het werkveld). Hier spelen bias en representatie een heel belangrijke rol in.
- medewerkers worden niet geselecteerd op een fictieve hiërarchie van wie "het beste" is, maar waarschijnlijk gewoon op beschikbaarheid, contacten, ervaring enz.
Reacties (15)