Zonder verstoord te worden door een reclameblok een serie kijken zit er binnenkort misschien niet meer in. Althans, als het aan streamingdienst Netflix ligt. Daar liggen namelijk plannen klaar om te gaan adverteren op de website, maar alleen voor de goedkoopste abonnementen.
Netflix maakt plannen om advertenties toe te voegen aan de website, maakte het bedrijf bekend. Tot nu toe waren er nooit advertenties te zien op de streamingdienst, en konden gebruikers gewoon vrij scrollen en series kijken zonder reclame tegen te komen. Tot nu toe verdiende Netflix zijn geld door de abonnementskosten, die tussen de 7,99 en 15,99 euro per persoon bedragen, afhankelijk van het soort abonnement.
Slecht eerste kwartaal
Dit nieuws komt opvallend snel nadat de kwartaalcijfers van het eerste kwartaal van 2022 van het bedrijf naar buiten kwamen. Daaruit werd duidelijk dat de website voor het eerst sinds 2011 kijkers heeft verloren, voorheen was er elk kwartaal een grote groei te zien. Het bedrijf is duidelijk op zoek naar meer manieren om geld te verdienen, zo kwam bijvoorbeeld ook al naar buiten dat de opties worden bekeken om het delen van een account moeilijker te maken.
Het lijkt er wel op dat niet iedereen last hoeft te krijgen van de advertenties, waarschijnlijk wordt er alleen reclame gemaakt op goedkoperen abonnementen. Netflix CEO Reed Hastings was voorheen 'tegen het ingewikkelde gedoe van adverteren, en een groot fan van de simpelheid van een abonnement' vertelde hij aan The Hollywood Reporter."Maar ondanks dat ik een groot fan ben daarvan, ben ik nog een groter fan van keuze voor de consument. Consumenten die een lagere prijs willen betalen, en daarbij oké zijn met advertenties, moeten kunnen krijgen wat zij willen." Zegt hij.
Het ziet er niet naar uit dat deze veranderingen heel snel worden doorgevoerd. Volgens hastings gaat het bedrijf in de komende twee jaar kijken wat de opties zijn voor een Netflix met advertenties.
Maar je hebt een keuze. Ik houd ook niet van reclame, dus kies ik voor het pakket zonder reclame.
Het is een zeer negatieve oplossing die het product minder aantrekkelijk maakt. Eerst had je geen reclames met hetzelfde abbo en nu wel...
Het is niet hetzelfde als met YouTube want het product is gratis. Hierbij betaal je een abbo en krijg je alsnog reclames. Ik ken geen ander product/dienst die dit model hanteert... het is een slecht model. Ergens ook een overschatting van Netflix heb ik het gevoel.
Reacties (7)