De Amerikaanse streamingdienst Disney+ gaat deze week flink met de bezem door het werknemersbestand. Dat weet de Amerikaanse entertainmentwebsite ComicBookte vertellen. Naar verluidt zullen maar liefst 7000 mensen binnen het moederbedrijf hun baan verliezen, waarvan 4000 nog deze week. Media spreken van een 'bloedbad.'
Het gaat momenteel niet al te best met Disney en haar streamingdienst Disney+. De dienst, die in 2020 ook in Nederland werd uitgerold, verloor in de laatste drie maanden van 2022 maar liefst 2,4 miljoen abonnees. Dat maakte het bedrijf afgelopen februari bekend in haar meest recente inkomstenvergadering. Niet alleen hebben de vertrekkende abonnees een grote weerslag op de cijfers, het heeft er zelfs voor gezorgd dat Disney CEO Bob Iger een reorganisatie op touw heeft gezet. Naar verluidt zullen bij het moederbedrijf voor het einde van het jaar maar liefst 7000 mensen hun baan verliezen. Dat is omgerekend zo'n 3,6 procent van alle werknemers. 4000 daarvan kunnen eind deze week al hun spullen pakken.
Hoewel de reorganisatie binnen Disney moeilijk was, kon het bedrijf er niet omheen, zo claimde Iger eerder dit jaar al in een statement. "We moeten Disney beter runnen, al helemaal gedurende deze lastige tijd. We moeten 5,5 miljard dollar besparen en 2,5 miljard dollar minder uitgeven," zo zei hij. "Dit (de ontslagen, red.) was absoluut geen makkelijke beslissing. Ik heb enorm veel respect voor al onze talentvolle medewerkers en dit is een lastig moment voor iedereen."
Ondanks verlies positief
Hoewel de grote verliezen bij Disney zorgwekkend te noemen zijn, werd eerder dit jaar bekend dat de verwachtingen van Wall Street werden overtroffen. "Na een solide eerste kwartaal beginnen we aan een belangrijke transformatie, één die het potentieel van onze creatieve teams van wereldklasse en onze ongeëvenaarde merken en franchises zal maximaliseren," zo zei Iger destijds. "We geloven dat het werk dat we doen om ons bedrijf om te vormen rond creativiteit en tegelijkertijd de kosten te verlagen, zal leiden tot duurzame groei en winstgevendheid voor onze streamingactiviteiten, ons beter zal positioneren om toekomstige verstoringen en wereldwijde economische uitdagingen het hoofd te bieden en waarde zal opleveren voor onze aandeelhouders."
Het is niet de eerste keer dat een grote speler binnen de branche abonnees verliest. Begin vorig jaar kwam namelijk het bericht naar buiten dat ook bij Netflix maar liefst 200.000 abonnees waren vertrokken. Dat was op dat moment nog niet eens de grootste zorg: Netflix verwachtte dat er in het kwartaal daarop nog eens twee miljoen mensen hun abonnement zouden opzeggen. Hoewel dat inderdaad het geval was, wist de dienst uiteindelijk uit de put te klimmen en weer abonnees aan te trekken. Of dat ook voor Disney+ geldt, zal nog moeten blijken.
Er zijn er gewoon te veel. En daardoor hebben ze allemaal een 'mwah'-aanbod. Resultaat is dat er heel veel hoppers zijn die maandelijks van dienst naar dienst hoppen aan de hand van de series (denk House of the Dragon, Ring of Power etc.) die ze aanbieden.
Wat dat betreft zijn muziekstreamingsdiensten een stuk beter.
Disney was vernieuwend met alle Marvel spin-offs , maar inmiddels is het aanbod vrij mager. Niet vernieuwend in ieder geval, en ja dan verlies je abonnees.
Ik moet ook wel zeggen dat er tegenwoordig écht teveel diensten zijn, die toch wel redelijke bedragen p/m vragen. HBO Max en Prime, zijn dan nog een schrijntje met 2,99 en 3,99, maar Netflix is (als je de beste kwaliteit wilt benutten) 16,99€ p/m. Videoland 9,99 en Disney+ idem en ViaPlay 14,99€. Het nadeel is ook nog, dat er heel veel exclusieve rechten hebben, waardoor, als je bijvoorbeeld Star Wars of Marvel wilt checken. Je toch echt Disney moet hebben en andersom is dat met HP bij HBO.
Zelf heb ik ze dan allemaal op Netflix na, maar daardoor heb ik wel de keuze moeten maken om bijvoorbeeld een ViaPlay ook links te laten liggen evenals ESPN. Ik houd van voetbal, maar ik heb al Ziggo sport. Ik vind het vooral ook daar enorm frustrerend, dat ze in die branche ook ineens naar streamingdienstwn gaan schakelen.
misschien moeten ze wat vaker nieuwe films plaatsen, ipv eens per maand 2 a 3 films.
Ze plaatsen / wijzigen het aanbod veel te weinig.
meer afwisseling / variatie zou ze kunnen redden.
Iedere vrijdag plaatsen ze wat er nieuw is die week op Disney+, dat zijn dan een stuk of 30 titels. Iedere week. Ook serieus van 100 afleveringen (Ally McBeal). HBO heeft ook zo'n lijstje, iedere maandag geloof ik. Zitten ze steeds rond de 10 titels. Kan dus erger.
Snap niet dat Disney niet snel(ler) eigen oude al bestaande content plaatst. Kom maar op met 200 afleveringen Home Improbement, Roseanne of The Conners.
Disney + stelt gewoon weinig voor. Star Wars, Marvel en wat overig. De meeste van die titels zie ik al in de bios en hun series boeien me op een enkeling niks. Voor kinderen wel een ideale dienst.
Het is tijd voor 1 streamingaanbieder, waarbij ieder bedrijf dat zich eraan linkt gewoon betaald krijgt voor de hoeveelheid afgespeelde content die zij op die dienst zetten ofzo. Spotify-model. 100 losse diensten schiet niet op.
Reacties (9)