Bioscoopketen AMC Theatres, 's werelds grootste exploitant van filmtheaters, heeft aangekondigd voortaan geen films meer te vertonen die zijn gemaakt door Universal Studios. Dit omdat de studio van plan is om grote wijzigingen door te voeren in de distributie nu Trolls World Tourhet zo goed doet op Video On Demand.
De grootste bioscoopketen ter wereld AMC Theatres heeft besloten Universal-films te bannen uit de filmzalen van al haar filialen. In een uitgebreide open brief aan de filmstudio laat AMC-directeur Adam Aron weten dat ze begrip had voor het enkel uitbrengen van Trolls World Tour op Video On Demand, maar dat Universal met het statement van directeur Jeff Shell in The Wall Street Journal te ver is afgeweken van de overeenkomsten die beide partijen hadden. In dat statement schreef Shell dat de verwachtingen die Universal had van VOD-diensten werden overtroffen en ze van plan is bij het heropenen van de bioscopen al haar films meteen via beide kanalen uit te brengen. Iets wat bij de bioscoop in het verkeerde keelgat schoot. "De radicale wijziging door Universal in het verdienmodel dat momenteel tussen onze twee bedrijven speelt, is voor ons niets anders dan een nadeel en is absoluut onaanvaardbaar voor AMC Entertainment, 's werelds grootste bioscoopketen," zo zegt Aron. "In de toekomst zal AMC onder deze voorwaarden geen licentie verlenen voor Universal-films in al onze 1.000 theaters wereldwijd."
Ingrijpende maatregel
Hoewel misschien begrijpelijk, is het beëindigen van een samenwerking tussen de Amerikaanse marktleider op het gebied van bioscoopexploitatie en één van 's werelds grootste filmstudio's natuurlijk een kwalijke zaak. Zeker wanneer je bedenkt dat deze studio verantwoordelijk is voor blockbusters als Fast and the Furious, Jurrasic World, Despicable Me, Halloweenen Us. Allemaal films waarvan verwacht wordt dat ze volle zalen zullen trekken zodra de lockdown over is. Of de beslissing wel helemaal op het juiste moment wordt genomen, is ook maar de vraag. AMC verkeert namelijk in grote financiële problemen en moet dan ook vrezen voor faillissement wanneer de bioscopen nog lang dicht zullen blijven. Dat AMC graag een graantje had willen meepikken van de opbrengsten van Trolls World Tour is overigens wel te begrijpen. De film bracht maar liefst 100 miljoen dollar op, iets minder dan wat haar vorige film deed bij haar bioscooprelease in 2016.
Reacties (0)