menu

Filmdragers en apparatuur / Apparatuur / Beamers en projectieschermen

zoeken in:
Pulse
In Filmdragers > Apparatuur > Beamer en scherm:

Ik wil dit jaar nog mijn Philips breedbeeld t.v. vervangen door een beamer en een projectie-scherm.
Wie heeft dit thuis en heeft misschien wat tips voor me?
Ik heb het internet al afgestruind, maar wil graag wat ervaringen horen van mensen die zoiets dergelijks al hebben.
Dit forum leek mij daar uitermate geschikt voor.
Enkele zaken staan voor mij al vast: de contrast-ratio vind ik erg belangrijk bij een beamer, belangrijker dan ansi lumen.
Als ik van een film ga genieten, gebeurt dat toch vrijwel altijd in een (half) verduisterde kamer, dus dan heb ik geen extra sterke ansi lumen nodig, als het contrast maar mooi is.
Verder wil ik als scherm een spanscherm, dat is een scherm dat op de muur wordt gespannen (met een zwarte rand) en dat daar altijd blijft hangen, als een schillderij als het ware, dus géén rolscherm.
Wie heeft er tips in deze?
Alvast bedankt!

Hoi Pulse!

Ik heb zelf een Beamer van Epson (de TW10H) dat is een native breedbeeld beamer. Te koop voor rond de 1200,- (ik projecteer nu nog op de muur, en wil binnenkort beginnen aan mijn DIY scherm, speciaal doek heb ik besteld via het htforum)

De keuze van je scherm hangt geheel af van het type beamer, en je situatie (hoe groot is de ruimte, en hoever ga je van je scherm afzitten).

Een stel regel die veel gebruikt wordt: minimale zitafstand = 1,5 x beeldbreedte. (is je zitafstand dus 3 meter, projecteer dan dus nooit groter dan 2 meter)

Verder kun je bijv. kiezen voor een High-contrast scherm om zo de zwartwaarden omhoog te krijgen.

Kijk eens op www.htforum.nl voor tips en verkoop adressen.

Greetz,

4Lph4Num3r1c

Ik heb thuis een Sanyo PLV-Z1, die inmiddels voor minder dan 1100 euro te krijgen moet zijn, met daarbij een rolscherm van Projecta. Ik heb het ding altijd naar beneden hangen en hij krult niet of wat dan ook, ziet er prima uit. Hier een plaatje van het geheel:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://members.home.nl/arnaud/schermklaar.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Verder is dit erg goed leesvoer. Als je dat topic hebt doorgespit blijven denk ik weinig vragen over.

http://gathering.tweakers.net/...

Hier heb ik mijn Projecta schem gekocht. Ben erg tevreden, alleen duurde het wat langer dan ze beloofden (normaal 2 weken). Wat ik erg leuk vond was dat ze me na een paar dagen belden om te vragen of het scherm goed was aangekomen en of het beviel

http://www.htforum.nl/ITCshop/

Verder natuurlijk nog http://www.htforum.nl , daar zit ontzettend veel HT kennis.

Een hele coole projector op dit moment is de Panasonic AE500, maar dat ding zul je in dat tweakers.net topic ook wel tegenkomen.

Mocht je verder nog wat willen weten kan je me altijd PM-en.

Heb je geen problemen met lichtinval? volgens mij moet je alles verduisteren om wat te kunnen zien.

Nou ja, ik doe inderdaad wel altijd de luxaflex dicht. Het beeld is op zijn mooist als het donker is, maar ook overdag is het zeer goed te doen. Dat komt door dat scherm, da's een "High Contrast S" scherm, beetje lichtgrijs. Eerst projecteerde ik een paar weken op de muur (geldgebrek), en dat was overdag toch vrij ruk, maar nu is het overdag goed te doen.

Nu kan ik 's avonds ook een lampje erbij aanzetten (zoals op de foto te zien is, rechtsonder). Zonder scherm werd het beeld dan veel minder duidelijk.

Ik heb er nu, 8 maanden later, nog altijd veel plezier van. Maar er is 1 groot nadeel aan een beamer... Het went zo snel

Dustyfan
Captain Pervert schreef:

Maar er is 1 groot nadeel aan een beamer... Het went zo snel

Een luxe-probleem, lijkt me

Mensen ik ga op korte termijn een beamer aanschaffen.

Ik het buitenland zijn deze echter stukken goedkoper.
Vooral in duitsland. Hebben hier mensen ooit een beamer in/uit Duitsgehaald gehaald cq besteld.

Zo ja, wat zijn de ervaringen.

B.v.d.

Neuh, nooit gekocht of besteld en al helemaal niet in Duitsland. Ik ben blij dat je daar zo hard mag rijden als je wil (en reken er maar op dat ik hard wil), dan ben je er zo doorheen. Bah, vieze mensen.

Dustyfan

Misschien wonen in Nederland wel meer vieze mensen dan over de grens.
Ik heb wel meerdere elektronische apparaten gekocht in Duitsland en daar tot nu toe goede ervaringen mee. Het is idd goedkoper en tot nu werkt alles nog dus over reparaties kan ik (nog) niet oordelen.
Maar mocht bv mijn DVD-speler stuk gaan, dan ga ik er gewoon mee naar de dichtsbijzijnde elektrozaak.

Ik raad het je af.

Je zit met de garantie. Reparaties zijn duur. En je kan niet naar de dichtstbijzijnde electrozaak want die sturen beamers toch naar Sanyo, Panasonic of wat dan ook door, en die accepteren alleen maar Nederlandse modellen. Dus is er iets stuk, moet je er mee naar Duitsland.

Rijst dus de vraag of het de moeite waard is. Kijk, als het ding in Nederland 2000 kost en in Duitsland 1500 of minder, is het op zich de moeite waard. Als je al naar Duitsland gaat, zou ik sowieso niet bij een webshop kopen. Dat is dus dubbele onzekerheid: het is in het buitenland én webshops zijn obscuur en kunnen van het ene moment op het andere verdwenen zijn.

Voor een harde schijf of een processortje doe ik nooit moeilijk en ga ik gewoon naar een goede en goedkope webshop, maar bij zo'n grote aanschaf wil ik het kopen in een winkel en dan mee naar huis nemen, en er niet tientallen postbeambten aan laten zitten.

Wat ik in jouw geval zou doen:

De gulden middenweg zoeken. Print wat prijzen uit en ga ermee naar de speciaalzaak. In eerste instantie zullen ze je vertellen dat ze niet kunnen of willen concurreren met webshops (en dat is ook zo, daarmee kan je onmogelijk concurreren, die dingen worden daar met twee tientjes winst verkocht), maar het is een mooi hulpmiddel om wat van de prijs af te krijgen.

Daarom niet doen dus.

Is garantie dan belangrijk? Nou, reken maar. Ik werk in een electronicazaak (audio/video/tv) en er gaat veel stuk. En dat is niet omdat we rotzooi verkopen (we kopen geen rotzooi in want als je garantie moet verlenen heb je als bedrijf zelf de kosten dus wat heb je eraan) maar alle merken hebben uitval, maandagochtendproducten of gewoon dingen die bij transport een tik hebben gehad. Shit happens.

Tips voor het afdingen:

- Kleed je netjes aan en straal uit dat je de centen ook daadwerkelijk bij je hebt
- Zorg dat je niet overkomt als een prijsshopper (iemand die kijkt waar hij de laagste prijs kan krijgen) maar zeg iets van "als je mij hem voor xxx euro kan leveren neem ik hem nu mee". Anders zijn ze bang dat je met hun prijs weer naar de concurrent gaat, die er dan weer onder gaat zitten.

P.S. Veel plezier met je beamer. Vergeet ook niet een scherm erbij te kopen, want dat is echt een must. Check ook dit: http://www.moviemeter.nl/?foru...

stinissen (crew)
Yekezzez schreef:

Neuh, nooit gekocht of besteld en al helemaal niet in Duitsland. Ik ben blij dat je daar zo hard mag rijden als je wil (en reken er maar op dat ik hard wil), dan ben je er zo doorheen. Bah, vieze mensen.

sydney
Ze rijden anders ook hard door ons land...

En wat dacht je van al die boetes die ze niet betalen

FisherKing
Captain Pervert schreef:

Je zit met de garantie. Reparaties zijn duur. En je kan niet naar de dichtstbijzijnde electrozaak want die sturen beamers toch naar Sanyo, Panasonic of wat dan ook door, en die accepteren alleen maar Nederlandse modellen. Dus is er iets stuk, moet je er mee naar Duitsland.
Klopt niet helemaal. Heel vaak hebben die bedrijven een centraal reparatielocatie in Europa. Geloof je echt dat Nederlandse modellen van de Duitse zouden afwijken.

FisherKing schreef:
(quote)
Klopt niet helemaal. Heel vaak hebben die bedrijven een centraal reparatielocatie in Europa. Geloof je echt dat Nederlandse modellen van de Duitse zouden afwijken.

Je ziet het bij digitale camera's, (Canon EOS 300D Rebel bijv.) die ontberen dan de Nederlandse taal in de menu's en handleiding. Is niet altijd zo, dat klopt. Maar dat is ook niet waar het om gaat.

Verreweg de meeste merken hebben gewoon een servicecentrum in Nederland en daar zitten gewoon een aantal voorwaarden aan. Er moet een aankoopbewijs van een Nederlandse dealer bij, en er mogen geen reparaties door niet-merk-geauthoriseerde reparateurs aan verricht worden. Zo zit het grofweg in elkaar.

Maar wil jij het risico lopen?

FisherKing
Captain Pervert schreef:

Maar wil jij het risico lopen?
Welk risico als je dicht op de grens woont. Ze gaan toch geen paspoort vragen ?

Je woont volgens mij niet dicht bij de grens. Alle grensbewoners shoppen namelijk overal. Die kennen namelijk geen grens.

Als apparatuur kapot gaat ben je toch altijd het haasje. Ik koop mijn dvd's ook overal in de wereld waar ze hem hebben. Zonder enig probleem.

Mensen ik heb het hier wel over een verschil van 500 euro of meer.
Lijkt me toch een aardig bedrag???

Soms moet je gewoon een gokje wagen.
Ik denk er nog even over na.

500 is ook een beetje overdreven
Net ff op tweakers gekeken en komt uit op €1335 in Nederland en Rond de €1200 euro in Duitsland.

Dan halen we de beamer toch maar in de lage landen. :d

Veel mensen hebben er goede ervaringen mee en ik kan dat beamen.

Jordy (admin)
haha

Probeer 'm los te peuteren voor 1275 en je hebt een prima deal, geloof me. Garantie is meer waard dan je denkt. Er gaat zo vreselijk veel spul stuk...

Beamer reeds aangeschaft.

Slotje

kappeuter (crew)
Andere mensen kan dit topic nog van nut zijn. Slotje lijkt me niet nodig.

Nou inderdaad, dat 'probleem opgelost dus slotje' geroep stamt van tweakers.net, en alles wat van tweakers stamt is dubieus.

Slotjes zijn voor threads waarin geroepen wordt 'alle negers zijn lijers' of 'waar kan ik The Sims downloaden'. Verder niks. Slotje snotje

Verder natuurlijk veel plezier gewenst met de beamert (Sanyo Z2!)

Thank u... :d

Dit is misschien een domme vraag, maar wat kan je precies met een beamer heb er nooit ervaring mee gehad. Kan je hier ook dvds enzo op de muur mee projecteren of alleen stille beelden?
Moet je zon ding eerst op de tv dan aansluiten als je dit wil of op de dvd speler? Ik zou het echt allemaal niet weten.

Met een video/dataprojector kun je inderdaad bewegend beeld projecteren, vanaf een PC of DVD speler of andere bron. De meeste moderne projectoren zijn dataprojectoren, die zelf een aangeboden videosignaal kunnen opblazen naar hun eigen resolutie ('vroeger' ging dat met prijzige externe scalers / deinterlacers).
Ze hebben geen ingebouwde tuner, dus je kan er niet zonder meer TV op kijken (tenzij je een DVD-recorder of VHS-recorder met ingebouwde tuner erop aansluit).
Projecteren op de muur kan, maar is niet echt aan te raden. Een projectiescherm levert veelal een beter resultaat.
Een geprojecteerd plaatje kan leuk zijn, maar de kwaliteit van een traditionele televisiebuis wordt vooralsnog bij lange na niet gehaald.

Bedankt

Gast
geplaatst: vandaag om 11:23 uur

geplaatst: vandaag om 11:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.