menu

Filmdragers en apparatuur / Koop en ruil / Gezocht: ongeknipte versie van "Deliverance"

zoeken in:
Hoi,
Ben al heel wat jaartjes op zoek naar de ongeknipte versie van "Deliverance" uit 1972 met Jon Voight en Burt Reynolds.
Deze versie is nooit op dvd verschenen.
Ik heb de film begin jaren tachtig op Veronica gezien, dit was waarschijnlijk de tv-premiere van de film.

Wie heeft deze versie ooit opgenomen en nog ergens op band?
De ongeknipte versie is oa te herkennen aan een scene met Burt Reynolds die op krukken loopt tegen het einde van de film (na de ziekenhuis scene).
Voor meer details kun je me een pm sturen.

Bedankt alvast,
Olav

Madecineman (moderator)
Nog nooit van gehoord, wat is het verschil met de "normale" versie?

dragje
Ik wist niet eens dat er een 'ongeknipte' versie bestond

Prachtige film trouwens!

dragje schreef:
Ik wist niet eens dat er een 'ongeknipte' versie bestond

Dat is dus eigenlijk ook niet echt zo.

Wouter,
Bedankt voor de linkjes maar dat is voor mij allemaal oude koek.
Ik heb alle video versies (VHS/Beta/V2000) en alle dvd versies (regio 1 & 2) van Deliverance.
Op geen van de releases staat de ongeknipte versie.

Heb één keer de ongeknipte versie gezien en dat was op tv (Veronica rond 1982). Heb ooit iemand gevonden op IMDB die 'm ook heeft gezien op school in de US.
Hij kon zich, net als ik, precies herinneren wat voor scenes het waren.

Geknipte scene: De vier mannen zitten in een soort blokhut en bespreken wat ze allemaal gaan doen tijdens hun uitje op de rivier, pas in de volgende scene zie je auto's rijden op weg naar hun bestemming.
Deze scene is geknipt maar de conversatie is wel in de film gebleven, de stemmen zijn gedubbed over auto-beelden (begin van de film).

Geknipte scene: Deze scene kan ik me niet goed herinneren maar het betreft een scene waarin Lewis de plek bepaalt waar de jager begraven moet worden, hij doet dit met een pijl van zijn kruisboog. Na deze scene gaan ze een gat graven.

Foto 1 van geknipte scene

Geknipte scene: Lewis heeft een lange dialoog na zijn beenbreuk.
In zijn dialoog overtuigd hij Ed ervan dat hij de overgebleven jager moet doden en dat hij de rots op moet klimmen.
In zijn biografie schrijft Reynolds dat hij erg trots was op deze scene maar dat regisseur Boorman de scene moest knippen omdat hij vond dat Ed (Jon Voight) uit zichzelf de rots op moest gaan en niet door Lewis (Reynolds).

Geknipte scene: De drie mannen keren na een paar weken noodgedwongen terug naar het dorpje omdat er een lijk uit de rivier is gevist. Burt Reynolds is in deze scene te zien op krukken.

Foto 2 van geknipte scene

Er is dus zeker weten een versie van Deliverance met scenes die weggeknipt zijn, alleen had die misschien niet uitgezonden mogen worden.
Maar er moet toch ergens iemand in Nederland zijn die nog een opname op band heeft staan uit 1982 van de Veronica-uitzending?

EDIT: Veronica is onjuist, moet Avro of Tros geweest zijn.

Pastichio Rocker
De TV-zender Veronica bestond nog helemaal niet in 1982 dus het lijkt me heel sterk dat iemand daar een video-opname van heeft.

Veronica was een Nederlandse televisiezender, onderdeel van de Holland Media Groep (HMG, tegenwoordig RTL Nederland).

De zender Veronica is ontstaan op 1 september 1995, toen de Vereniging Veronica uit het publieke bestel stapte.

Dan zal het waarschijnlijk de Avro of de Tros geweest zijn.
Heb bericht aangepast.

Omroep, zender... maakt toch geen reet uit!

kappeuter (crew)
De TV-zender Veronica bestond nog helemaal niet in 1982

De omroep wel.

Pastichio Rocker
kappeuter schreef:
(quote)

De omroep wel.

Daarom zeg ik ook tv-zender.

Op het IMDB-Deliverance-message board zijn ook al mensen die vragen naar de lange versie:
klik

Gast
geplaatst: vandaag om 11:08 uur

geplaatst: vandaag om 11:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.