• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.968 gebruikers
  • 9.370.253 stemmen

Zogenaamd moeilijke films

zoeken in:

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

Met zogenaamd moeilijke films bedoel ik films als The Matrix en Minority Report. Je pakt een heel simpel plot en breid er van allerlij aanvast om het moeilijk te laten lijken zodat mensen denken 'O, het zal wel een goed plot zijn omdat ik het niet snap'. Ik vind dit zo irritant. Ik erger me er maatenloos aan bij die films. Kent iemand zo nog een paar van die films?

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

Ik vind dat je maar twee zwakke voorbeelden aanhaalt. Vooral de Matrix doet helemaal niet zogenaamd moeilijk. Wie het plot van de matrix niet snapt..

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Wat ik net bij minority report ook al aangaf. Dat is echt niet aan de orde, het is onzin te stellen dat het ingewikkeld dan wel gemaakt ingewikkeld is.

veron35 schreef:

'O, het zal wel een goed plot zijn omdat ik het niet snap'

Films met dit syndroom zijn er wel, alleen haal je twee hele zwakke voorbeelden aan.

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

En dat zijn er behoorlijk veel. Iedereen uit mijn klas die hem gezien heeft vond het een moeilijke film. En de resensies hier geven hetzelfde aan. Zelfde voor Minority Report.

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

recensies

Dan ligt het niveau in jouw klas domweg niet zo hoog. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze deze simpele sf-films niet begrijpen. Als ze 2001: A Space Odyssey, Rabbits of Mulholland Drive niet begrepen kon ik daar nog wel inkomen, maar deze voorbeelden? Komaan zeg..

Respekked

• 6286 berichten
  • 1228 stemmen

Ik heb nog geen recensie gelezen waarin de Matrix als moeilijk bestempeld wordt. Dat de Wachowski's in deel II en met name III een overdaad aan symboliek plegen, wil nog niet zeggen dat ze zogenaamd moeilijk doen of een onbegrijpelijk geheel in elkaar draaien.

Minority Report had ik de clou al vrij snel door, om de kijker dan toch nog aan het twijfelen te brengen wordt er natuurlijk nog wel wat gesuggereerd door de film heen, dat betekent niet dat er zogenaamd moeilijk wordt gedaan. Spielberg speelt volgens de Hollywood conventies heel iets met het publiek om het geheel 134 minuten lang interessant te houden.

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

Even een paar voorbeelden Respekked:

Jordy schreef:
Geniale film. Het is duidelijk dat de makers flink geleend hebben van andere films (vooral de invloeden van kungfu-films, en de film Dark City zijn overduidelijk), maar deze invloeden worden samengesmeden tot een prachtige film. Naast een erg goed (en voor velen de eerste keer: te ingewikkeld) verhaal, bevat de film de mooiste actiescenes die ik tot nu ooit heb gezien. Zelfs Keanu Reeves kan deze film voor mij niet verpesten, hij speelt z'n rol prima. Kan niet wachten op deel twee en drie, 5 sterren.

indiana helsing schreef:
Erg leuke en vooral speciale actiefilm. Leuke actie, goede special effects. Als je de film de eerste keer ziet dan is hij nogal ingewikkeld, maar daarna word het verhaal steeds makkelijker te begrijpen. Vooral de vervolgdelen waren geweldig. 4*

Amrod Calaelen schreef:
De actiescènes, gewoon top! Helaas af en toe wat moeilijk te volgen, alles zit redelijk ingewikkeld in elkaar. Hugo Weaving als Agent Smith is echt zó geniaal gekozen, hij is echt voor die rol gemaakt lijkt het wel. Net als Elrond in LOTR, overigens.

Stoffeltje schreef:
Vette special effects maar het plot is wat moeilijk. Ik snapte het wel maar je moet er toch even over nadenken. KMaar het echt een heel goed verhaal.

4,5 sterren

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Uitzonderingen op de regel. Ook wel wat minder begaafden, om het even grof uit te drukken. Daarnaast neem ik de users waar het hier om gaat, 14-jarigen en mensen met als favoriete film xXx, ook niet echt serieus [Jordy verwijst in zijn post overigens naar anderen, niet naar zichzelf, mocht iemand denken dat ik het ook over hem heb]. Beweren dat Minority Report of The Matrix erg ingewikkeld is met deze voorbeelden als argument is als beweren dat 100 meter een zeer lange afstand is, omdat een persoon met extreem overgewicht het niet belopen kan.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Memento. Plot stelt niks voor, maar door de a-chronlogische structuur lijkt het heel wat.

Co Jackso

• 21924 berichten
  • 2791 stemmen

Halcyon schreef:

Memento. Plot stelt niks voor, maar door de a-chronlogische structuur lijkt het heel wat.

Memento zou daarom ook niet verfilmd zijn, als het plot chronologisch zou zijn. Net als The Usual Suspects zonder plot-twist niet zou zijn verfilmd.

Persoonlijk ken ik maar weinig films die zogenaamd moeilijk zijn. Een film is wat het is. Moeilijk of niet moeilijk, en niet zogenaamd moeilijk. Het ligt in deze gevallen vooral aan de kijker. The Butterfly Effect is hierbij een goed voorbeeld. Als geoefende kijker prik je al snel door het dunne plot heen, waardoor er weinig overblijft. Andere kijkers zijn constant bezig met het plot, en vergeten hierbij de inhoud. Er zijn dus genoeg slechte films die hun zwakte verhullen met een ingewikkeld lijkend plot.

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

Co Jackso schreef:

(quote)

Memento zou daarom ook niet verfilmd zijn, als het plot chronologisch zou zijn.

Wat bewijst dat de plot flinterdun tot onbestaande is.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Kampioen moeilijk doen om niets is Ocean 13.

JayLunar

• 748 berichten
  • 2961 stemmen

V for Vendetta.

Knisper

• 13038 berichten
  • 1278 stemmen

Co Jackso schreef:

Memento zou daarom ook niet verfilmd zijn, als het plot chronologisch zou zijn.

Inderdaad. Plot is precies zo geschreven om te zorgen dat het werkt met de structuur van de film; dan is het een beetje onzinnig om te praten over de kwaliteit van het plot als het chronologisch zou zijn.

tukkerstein

• 2216 berichten
  • 3467 stemmen

Basic uit 2003

The Butterfly Effect, alhoewel ik dat toch een goede film vind.

Dejavu, ook best een goede film.

Pirates of the Caribbean 3 (wordt extreem ingewikkeld gebracht, terwijl het eigenlijk gewoon een beetje piraatje spelen is).

The Others uit 2001

Van Helsing

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

The Others en Van Helsing, grapje zeker? PotC heb ik nog niet gezien, maar dat kan ik me ook haast niet voorstellen.

N811

• 1459 berichten
  • 913 stemmen

oceans eleven.(wat bagger)

Minority report en The butterly effect zijn typisch grote projecten die o zo ingewikkeld zijn.(not). Die 2de vind ik toch een erg vermakkelijke film

The usual suspects en memento vind ik geniaal.

Niet omdat ze zogenaamd ingewikkeld zijn, maar omdat ze gewoon goed zijn.

tukkerstein

• 2216 berichten
  • 3467 stemmen

The Others heeft een "onverwacht" einde dat bijna hetzelfde/vergelijkbaar is met The Sixth Sense. Hij staat eveneens behoorlijk hoog aangeschreven, terwijl de film verder weinig boeiend/interessant is (maar je hebt gelijk, die titel hoort eigenlijk niet in dit topic). Van Helsing vond ik erg moeilijk te volgen terwijl het verhaal eigenlijk weinig moeilijk was. Hetzelfde geldt voor POTC 3.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

In Film > Nieuws > 'Vanilla Sky' is meest verwarrende allertijden:

HLN Film - 'Vanilla Sky' is meest verwarrende film ooit (1136081)

Belachelijk lijstje. Wat doet 'A Clockwork orange' er in?

John Lee Hooker

• 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Revolver

Gizzmann

• 5617 berichten
  • 2839 stemmen

Memento is ook niet zo moeilijk te snappen. Snap dat mensen even in het begin de structuur moeten snappen, maar ik hoor wel vaker dat je hem twee keer moet kijken. Ik kom er zelf regelmatig achter dat ik bij films er achteraf weinig van heb gesnapt. Maar Memento was mij toch echt klaar duidelijk.

Edit: Ah, zie nu pas de posts hierboven.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Beste voorbeeld vind ik tot dusver Lucky Number Slevin (2006)

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Inception, hadden ze beter Deception kunnen noemen. Gewoon een zwakke Mission Impossible kloon.

Gonzo8000

• 484 berichten
  • 10 stemmen

Goeie film, maar ook heel verwarrend en dus voor een heel groot publiek niet toegankelijk: Watership Down

yeyo

• 6351 berichten
  • 4613 stemmen

AGE-411 schreef:

Inderdaad echt een shitlijst.

wyatt earp

• 5006 berichten
  • 2629 stemmen

AGE-411 schreef:

Gewoon een lijstje met films waarbij je gewoon je kop erbij moet houden. Slaat eigenlijk nergens op.

constructivist

• 135 berichten
  • 3358 stemmen

Films van Lynch.

suussuus76

• 12 berichten
  • 0 stemmen

Ik begreep Donnie Darko pas (denk ik) toen ik voor de tweede keer keek..

De eerste keer bleef ik met een beetje gevoel achter van "euh ben ik nou dom of...of.....waar gaat dit over?"

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Hoezo zogenaamd? Ik snap er werkelijk geen snars van.

Wel gave film, maar verder kan ik die film echt niet volgen. Misschien zoek ik er wel teveel achter (wat dan wel weer pleit voor een vermelding in dit topic).

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Fight Club

The Game

The Fisher King

12 Monkeys

misschien niet moeilijk, maar wel pretentieuze wollige films met stomme plottwisten. Fincher en Gilliam vind ik dan ook alleen geslaagd als ze het plot meer simpel en concreet houden, en zich meer op sfeer en stijl richten.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.