- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Star Wars vs Lord of the Rings
Star Wars vs Lord of the Rings

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Even terzijde vind ik dat Sam wel een sleutelpersonage kan zijn, maa dat ondanks de afgerond 9 uur film er toch maar weinig inhoud aan het personage wordt gegeven.
Als je vind dat Sam in 3 films net zo veel inhoud heeft als Chewbacca in 3 films dan heb je inderdaad waarschijnlijk zo weinig voeling met het genre dat je het verschil niet opmerkt. Met name het derde deel van LotR steunt zowat nog meer op Sam dan op Frodo.

veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen

Dennis the movie
-
- 86 berichten
- 31 stemmen
Bovendien vergeet je iets heel belangrijks:
The Lord of the Rings is cool en Star Wars not [/quote]
echt niet.
ze zijn allebeoi leuk maar star wars is beter

83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
Star wars is voor mensen zonder vrienden.
LOTR is een geweldig filmspecteken.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 29832 berichten
- 5071 stemmen
LOTR is evengoed voor een groot deel een hype als Star Wars. Gewoon kwestie van smaak, meer niet.

planet_of_death
-
- 3962 berichten
- 178 stemmen
Mijn voorkeur is Lord of The Rings. Mooier en epischer.

Reservoir Dogs
-
- 1393 berichten
- 814 stemmen
Yoda - Gandalf, zelfde uiterlijk? Yoda is groen en is 1m groot.

mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3497 stemmen
star wars stelt niet veel voor zeker de laatste 3 die eigelijk de eerste 3 zijn.
lotr is leuker om naar te kijken.

Kr!kke
-
- 5394 berichten
- 2509 stemmen
LOTR vind ik een veel betere reeks dan star wars...

JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
ik ook. Star wars is echt een stuk minder.

JustMike
-
- 3218 berichten
- 751 stemmen
Leia - Sam...
haha. Sam verliefd op Frodo. Frodo verliefd op Sam. Geniaal!

MarkFish
-
- 1031 berichten
- 1299 stemmen
Ik kreeg naar m'n voeten (bij wijzen van spreken) van enkele die hard fans omdat ik bij de Lord of the Ring films het vergelijk maakte tussen Star Wars en de trilogie van Tolkien. Na wat zoeken op het net, blijk ik verre van de eerste te zijn die er gelijkenissen in ziet. Zijn er nog die zaken gemeen zijn? Dit heb ik al gevonden:
Yoda - Gandalf (zelfde spraakgebrek en quasi uiterlijk)
Emperor - Sauron
Anakin - Good Saruman
Darth Vader - Bad Saruman (beiden waren goed, maar zijn naar de dark side getrokken)
Boba Fett - Wormtongue
Obi Wan - Bilbo
The Force - The Ring
Jar Jar - Gollum2 (de goede Gollum is even irritant als Jar Jar)
Luke - Frodo
Leia - Sam (ook al is het ene een vrouw, en ander een man)
Han Solo - Aragorn
Chewbacca - Gimli de dwerg
Queen Amidala - Arwen
Quai Gon Jinn - Galadriel
Mace Windu - Elrond
C-3PO - Merry
R2-D2 - Pippin
Admiral Akbar - Haldir
Biggs - Boromir
Wedge - Faramir
Rancor Cave - Troll
Stormtroopers - Orcs
Clones - Elves
Ewoks - Dwarves
Tauntauns - Horses of Rohan
AT-AT Walkers - Oliphaunts (ongelofelijke gelijkenis vind ik zelf)
Sith - Ringwraiths
Jabba the Hut - Legolas
Ook andere gelijkenissen gaan sterk op (even spoilers gezet hier)
afhakken vinger Frodo - afhakken hand Luke
zwaarden - lichtzwaarden
Aragorn als koning is Leia als koningin
Het verbond van Sauron met Saruman voor de ultieme macht en heerschappij doet met denken aan de senaat die alle macht wil.
De Gouw is het geboortedorp van Anakin. Heel onschuldig met een jong persoon die een grote taak heeft.
In principe is elke film een strijd tussen goed en kwaad (waarbij goed bijna altijd wint) en in deze films gebeurt dat eigenlijk in de ultieme vorm. De karakters zweven als het ware tussen een soort van goede en kwade dimensie en enkele daarvan balanceren op het randje.
Als je Gandalf met iemand wilt vergelijken dan is het Obi Wan Kenobi, want ze ontpoppen zich allebei tot de belangrijkste figuren in de oorlog tegen het kwaad. Zijn allebei onderdeel van een hogere orde, maar schromen niet om ook de handen uit de mouwen te steken.
Zoals de films zijn uitgewerkt kun je Obi-Wan ook met Aragorn vergelijken omdat dat uiteindelijk de helden zijn, maar dat vind ik ook nog steeds een zwaktebod van de films. Gandalf is in de boeken veel onaantastbaarder, en zeker niet de man die in huilen barst voor de poorten van Mordor. En zijn staf wordt ook niet gebroken. Hij is namelijk, op Sauron na, het machtigste wezen dat zich in die periode op Midden Aarde bevindt.
Yoda vind ik lastig te vergelijken omdat die er niet midden staat, maar zich meer op de achtergond houdt tot het moment dat hij gaat vechten (1x in deel 2 en 1x in deel 3).
De rollen/karakters van Christopher Lee lijken heel erg op elkaar. Hij speelt in beide films een machtig figuur (tovenaar/jedi) die ooit goed was, maar is verleid door een nog machtiger wezen (Sauron/Sith Lord) over te stappen naar de duistere zijde en hij probeert Gandal/Obi-Wan over te halen zich bij hem te voegen. In beide gevallen een verrader.
Eigenlijk heb ik verder geen zin om alles te ontkrachten, want ik heb nog meer te doen, maar om zoveel vergelijkingen te maken....Dat gaat nergens over.
Wat ik nog wel kwijt wil: Spraakgebrek????? Als er iemand foutloos Engels uit het boekje spreek spreekt met de ene volzin na de andere dan is het Gandalf wel. Het tegenovergestelde van een spraakgebrek! Zijn fantastische stem/spraak is juist een onderdeel van zijn personage

(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Ik vind Star Wars veel leuker (alleen over de originele trilogie, andere heb ik niet gezien).
Mooi vader/zoon verhaal, volstrekt eigen mythologie (niet met elfen, dwergen etc), sterker plot dan LOTR, niet zo verschrikkelijk langdradig, leukere karakters, betere herkenbaardere muziek. (Dit alles naar mijn mening dan).
Ik ben het hier ongeveer wel mee eens moet ik zeggen

thelolo
-
- 15 berichten
- 8 stemmen
star wars beter verhaal maar lord of the rings is souschef maar wel lang draderig

thelolo
-
- 15 berichten
- 8 stemmen
ik vind stapper niet op solo lijken stapper heeft een beter verhaal

thelolo
-
- 15 berichten
- 8 stemmen
Sinds wanneer heeft Gandalf een spraakgebrek?
sinnds altijd al maar hij is ook een meter groot hoor