ad
  • 141.815 films
  • 6.864 series
  • 20.887 seizoenen
  • 470.530 acteurs
  • 285.308 gebruikers
  • 8.180.833 stemmen

Interessante mislukkingen

zoeken in:

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Wat zijn nou films waarvan je denkt: Het potentieel is er maar wordt niet waargemaakt. Of films die overal gezien minder zijn maar wel enkele interessante punten/ ideeën hebben.

Hieronder mijn lijstje:

01 - Dead or alive: Hanzaisha

Van de +/- 15 films die ik van Miike heb gezien vind ik dit de minste maar ook één van de interessantste. Het middelstuk van de film is een ramp, saaie dialogen en gebeurtenissen. Maar het begin is toch een fijne verzameling van gekke gebeurtenissen. Daarbij heeft deze film misschien wel het leukste eind ooit. Als het middelstuk wat beter was geweest had ik hier dan ook graag een hoge score aan gegeven.

02 - Denchu Kozo no Boken

Niet meteen Tsukamoto's beste maar het talent laat zich wel zien. In de film zitten tal van ideeën die nogal slordig worden uitgewerkt. Maar mede door de hoeveelheid van de ideeën blijft het wel erg leuk. Je vraagt je toch steeds af wat er nog meer komt.

03 - Gwai Wik

Geweldig gegeven: Je komt in je eigen onderbewustzijn terecht die is opgedeeld in "kamers". Met zoiets kan je de meest gekke dingen doen. Dat potentieel wordt maar een klein beetje benut in deze wat matige film. Het ziet er prima uit maar je blijft het gevoel houden dat het allemaal zoveel meer kon zijn. Met iets meer creativiteit had dit een meesterwerk kunnen worden. Nu blijft het bij een aardig filmpje.

04 - Robocop

Verhoeven weet wat entertainment is. Ook in robocop zitten vele leuke dingen. Vooral de reclames zijn prachtig. Maar overal gezien is het nogal een saaiig geheel. Meer reclames, dolle scenes en minder gezever graag. Ook hier had ik het idee dat het allemaal zoveel meer zou kunnen zijn.

05 - Saw

Prima film maar het oogt allemaal wel erg knullig. Normaliter heb ik niet zoveel met verhalen maar hier had ik het graag beter zien uitgewerkt. 2 mannen zitten samen opgesloten en weten niet of ze elkaar kunnen vertrouwen maar moeten wel samenwerken. Zoiets schept verwachtingen maar in Saw wordt het helaas wel erg plat uitgewerkt. Dit is nou 1 van de weinige films waar ik graag wat meer afwerking bij het verhaal zou willen.

Dit zijn 5 films die met wat afwerking erg hoog bij mij hadden kunnen scoren. Nu blijven ze echter allemaal op de 3/3.5 hangen. Al deze films hebben hun geniale momenten maar weten op het eind gewoon niet (genoeg) te overtuigen.

starbright boy (moderator films)

• 19980 berichten
  • 3861 stemmen

Goed topic. Ik ga er eens over nadenken.

Knisper

• 12969 berichten
  • 1228 stemmen

Ik vind mislukking wel een wat harde term trouwens; iets dat interessant is, is dat eigenlijk niet. Maar ik begrijp wel wat je ermee bedoelt. Chungking Express is de eerste film die me te binnen schiet.

danuz

• 12935 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb het wel vaak tijdens een film gedacht, maar kan nu niet direct op titels komen. Zie wel vaak films waar bepaalde scènes of elementen echt briljant zijn (in hun vreemdheid, gekte, mooiheid, puurheid), maar het geheel van de film te normaal/doorsnee/saai is.

Ook ik zal er eens over nadenken..

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Films die interessant zijn, zijn in mijn ogen per definitie niet mislukt. Films die, in alle redelijkheid en vanzelfsprekend aan de hand van persoonlijke criteria, mislukt zijn kunnen mijns inziens interessant zijn.

Ik moet dan in eerste instantie denken aan Plan 9 from Outer Space (1959) van regisseur Edward D. Wood Jr., a.k.a. Ed Wood die na zijn dood de "Golden Turkey" onderscheiding kreeg met als oneerbiedig titel "slechtste regisseur die ooit heeft bestaan".

Doch, hoe amateuristisch de, zichtbaar aan touwtjes hangende, wiebelende vliegende schotels voor de camera werden voortgetrokken heeft het geheel iets unieks. De film ademt een zekere vorm van fanatisme afkomstig van de regisseur. "Niets is onmogelijk, het gaat om het idee.... lijkt het devies van Ed Wood te zijn geweest bij het produceren van deze low-budget science-fiction film.

De film is niet alleen tijd gebonden maar hier leunt fictie op de suggestie. Tot op zekere hoogte geaccepteerd door wellicht jeugdig publiek en tot hilarische nonsens gebombardeerd door volwassenen.

Toch kan niet ontkent worden dat deze film een zeker vorm van vrijmoedigheid over zichzelf afroept, zo flagrant en ongegeneerd hoe geluid-hengels onbedoeld in beeld verschijnen dat het uitblijven van het omvallen van het decor als "mazzel" betiteld kan worden.

Mislukt? Naar moderne maatstaven zeer zeker!

Interessant? Zeer zeker, want de film lijkt meer op te roepen dan waar de film zelf over gaat. Naast de aliens, lieden die bij wijze van spreken gehesen werden in postbank-blauwe outfits en ufo's die aan zichtbare touwtjes bungelen, verteld de film ons iets over doorzettingsvermogen en dat een eindeloos vermogen aan fantasie alles kan suggereren op het witte doek, als je daar, als toeschouwer, maar in durft te geloven. En dit laatste betreft een eer die voor regisseur Ed Wood opgaat en hem nimmer kan worden ontnomen.

maxcomthrilla

• 15512 berichten
  • 2503 stemmen

Interessante mislukkingen, waarbij ik dacht dat er veel meer uit te halen viel. Maar dit werd verpest door vaak een verschrikkelijk irritant element.

01 - Apocalypse Now: De film begint aardig en trekt je langzaam onder water, waardoor je steeds meer in een bepaalde roes gaat verkeren. De film bevat een van de mooiste scenes ever, de helikopteraanval onder begeleiding van Wagner. Verder zijn de surfende soldaten en de ontmoeting met de playmates super in beeld gebracht. Het amusement verstomd langzaam, men komt in steeds vijandelijker gebied terecht, er lijkt geen ontkomen meer aan voor iedereen. Plotseling wordt men staande gehouden....Weg beklemmende spanning, want het zijn de Fransen die er niet alleen voor zorgen dat de spanning plaatsmaakt voor volop eten, sex etc. Tevens geeft de maker van de film zijn mening over de kolonisten, daar heeft hij op zich een punt. Maar niet nu, niet hier....niet in deze film, walgelijk pretentieus! Totaal geen gevoel voor timing.

Nou zou ik natuurlijk de andere versie van Apocalypse Now kunnen kijken, maar die bevat net zoals de redux een einde dat zich laat vergelijken met bagger! Was dit de hel? , had ik hier nou zo lang naar uitgekeken en die domme Franse zoete inval geslikt? Bah, hoe een film op weg leek om een favoriet van mij te worden transformeerde tot een slechte b - film.

02 - Avventura `L: De film begint schitterend, hij speelt zich af in zee en op een eiland. Dit eiland is mysterieus, er is immers wat gebeurd....Maar dan, men verlaat het eiland en een keerpunt dient zich aan. De film verzandt in een lange brij aan zoektocht. Die niet mysterieus of mooi is vormgegeven. Hemeltergend saai soms.

03 - Hadaka no Shima: Ik ergerde mij niet aan de vele herhalingen van handelingen van de personages, ik vond het juist bijdragen aan een geweldige ingetogen, alledaagse werkelijkheid. Nou, mochten momenten van vreugde best ondersteund worden door wat luidruchtigere muziek. Maar de muziek in deze film is op de meest vreemde momenten aanwezig, allesbehalve subtiel en schreeuwend irritant. Het doet de mooie beelden vaak wat teniet.

04 - La Dolce Vita: Deze film duurt helaas veel te lang. De film herbergt geweldige momenten, ik noem: de beginscene, het beklimmen van de kerktoren, de fonteinscene. Niet toevalligerwijs verdwijnt er na het vertek van Egberg een hoop charisma en verzandt de film in ondermaatsheid, waarin er teveel oeverloos geluld wordt.

05 - Play Time: Leuk, apart en een gedurfd concept. Maar over de gehele linie ontzettend saai vormgegeven. Niet omdat de mensen weinig dialoog hebben. Het idee van wat mensen die wat doelloos door Parijs rondslenteren is ook gaaf, alleen zijn de beelden op visueel gebied matigjes en wordt er soms naar ene Mr. Hulot geschakeld die over geen enkel charisma bezit. Zoiets trekt de kar duidelijk niet. De rotonde scene is wel een leuke afsluiter. Alleen uit zo `n concept had veel meer gehaald kunnen worden.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

maxcomthrilla schreef:

01 - Apocalypse Now: ....

Het amusement verstomd langzaam, men komt in steeds vijandelijker gebied terecht, er lijkt geen ontkomen meer aan voor iedereen. Plotseling wordt men staande gehouden....Weg beklemmende spanning, want het zijn de Fransen die er niet alleen voor zorgen dat de spanning plaatsmaakt voor volop eten, sex etc. Tevens geeft de maker van de film zijn mening over de kolonisten, daar heeft hij op zich een punt. Maar niet nu, niet hier....niet in deze film, walgelijk pretentieus! Totaal geen gevoel voor timing.

Nou zou ik natuurlijk de andere versie van Apocalypse Now kunnen kijken, maar die bevat net zoals de redux een einde dat zich laat vergelijken met bagger! Was dit de hel? , had ik hier nou zo lang naar uitgekeken en die domme Franse zoete inval geslikt? Bah, hoe een film op weg leek om een favoriet van mij te worden transformeerde tot een slechte b - film.

Jij refereert aan Apocalypse Now Redux die 45 minuten langer duurt dan het origineel en waarin inderdaad de scènes waarin de Fransen voorkomen.

De noodzaak van die scènes, daar kan men van mening over verschillen maar om nou Apocalypse Now de titel mee te geven die van een slechte "b" film komt niet overeen met de criteria die voor "b" films gelden.

Kenmerkend voor een "b" film categorie film betrof eenvoudig gesteld een gering hoeveelheid budget die voor de regisseur vrij werd gemaakt. En wat men Apocalypse Now nu juist net niet kan verwijten is dat de film een "goedkope" productie betrof. Het tegendeel is een vaststaand gegeven. Dat valt eveneens aan alles te "zien" of was je van mening dat al die helikopters, figuranten, professionele en bekende acteurs hun opwachting maakte voor een paar dollars? De bombastische, en tevens beroemde, scene waarin al die helikopters naar het strand vliegen met Wagner op de achtergrond is memorabel en betreft een knap stukje cinematografie.

B film? Hardly.

Ook met de rest ben ik het niet mee eens. Maar goed, smaken verschillen zal ik maar stellen...

Pastichio Rocker

• 6345 berichten
  • 0 stemmen

American History X, getuige dat regisseur Tony Kaye niet tevreden was over hoe de film geknipt en geplakt zou moeten worden en hem wilde uitbrengen onder de welbekende 'Allan Smithee' naam. In dit rijtje hebben we ook natuurlijk Brian de Palma's Bonfire of the Vanities. En als ik aan Paul Verhoeven denk, denk ik niet aan Robocop maar aan Showgirls.

Gizzmann

• 5604 berichten
  • 2378 stemmen

Lichte mislukkingen:

Man Who Fell to Earth, The: Best boeiend en experimenteel allemaal en daarnaast ben ik ook nog eens een grote Bowie-fan, maar al dat constante gepraat en geregel dat totaal niet interessant was om te volgen verpeste de film voor mij. Een aantal geweldige scenes die echter tussen allerlei slaapwekkende stukken gepropt zitten. Had veel beter kunnen zijn.

Suchîmubôi: Zag er echt geweldig uit, ook vreselijk veel coole designs enzo, maar mijn god wat werd het op een gegeven moment saai. Ik kreeg het gevoel dat ik het eigelijk goed zou moeten vinden, zulke geweldige tekeningen en zo veel spectacel, maar het was zo veel dat het gewoon niet meer werkte. Ik was blij toen het was afgelopen.

Tideland: Ik keek vreselijk uit naar deze film, maar toen ik eenmaal in de bioscoopzaal zat en nadat ik de zaal uitkwam wist ik niet wat ik van deze film nou moest denken. Macaber, maar met een sfeer die ook weer niet super zwartgallig is, goed acteerwerk, maar het lijkt er ook een beetje op dat de acteurs zichzelf compleet voor paal zetten, vaak een beetje tegenvallende regie, maar wel echt schitterende muziek. Geen meesterwerk, maar absoluut niet slecht en in ieder geval een boeiende film om aan terug te denken.

Final Fantasy: The Spirits Within: Kan me herrineren dat ik helemaal ondersteboven was van de computer art, maar het verhaal interesseerde me niet en ik snapte er ook niks van. Nu lijkt de film mij al helemaal niet boeiend meer, maar ik heb nog wel eens wat stills opgezocht en die mochten er toch best nog wezen. Gewoon erg mooi gemaakte saaie prut.

Echte mislukkingen:

James and the Giant Peach: Selick Regisseur van een van mijn absolute favorieten, maar ook de regisseur van twee heel wat mindere films. Hoop dat hij met Coraline wat goed kan maken. James was in ieder geval een film die er waanzinning uitzag, maar die me gewoon niet kon pakken en waarbij ik de hoofdpersonen irritant vond, de liedjes niet mooi waren en het einde helemaal niet zo fijn werkte als bij het boek. Maar altijd als hij op tv komt wil ik hem weer zien vanwegen die prachtige animatie, tegen het einde zet ik hem gewoon weer uit. En het is gewoon ook elke keer weer leuk om Jack Skellington als piraat op te zien treden

Planète Sauvage, La: In tegenstelling tot JatGP heeft Planete Sauvage juist spuuglelijke animatie. Het loopt niet altijd lekker en de tekeningen zijn af en toe gewoon stom. Neemt niet weg dat hij best vermakelijk is en dat de hele '70's weirdness'-sfeer die er omheen hangt erg interessant is. Mede veroorzaakt door de muziek.

What the #$*! Do We (K)now!?: Niet idereen zal het er mee eenz ijn, maar ik vond het echt een interessante film. Ik wou graag weten wat al die mensen te zeggen hadden en vond het leuk om naar te luisteren. Groot deel zou hoogstwaarschijnlijk wel bull zijn, maar ik vond het toch allemaal best boeiend en zeer prettig Het hele verhaal dat er doorheen liep hadden ze echter afwezig mogen laten. Leverde een aantal interessante momenten op, maar die feestscene sloeg echt alles en nam alle geloofwaardigheid COMPLEET weg. Erg jammer. En of je het nou goed vind of niet, je kan er niet omheen dat het toch interessant is dat zo'n raar projectje het nog zo ver geschopt heeft. Welgeteld twee bioscoopfilms en de DVD heeft het (vooral in Amerika) nog helemaal niet zo slecht gedaan.

Old Joy: Een aantal schitterende en rustige opnames van het bos, maar ook een aantal rustige maar saaie momenten van twee mannen die een beetje bijkletsen. Haal alle conversaties weg en geef nog eens wat meer van die fijne natuuropnames en ik zou de film gelijk een stuk hoger waarderen.

kos

• 44994 berichten
  • 7830 stemmen

Gizzmann schreef:

Suchîmubôi: Zag er echt geweldig uit, ook vreselijk veel coole designs enzo, maar mijn god wat werd het op een gegeven moment saai. Ik kreeg het gevoel dat ik het eigelijk goed zou moeten vinden, zulke geweldige tekeningen en zo veel spectacel, maar het was zo veel dat het gewoon niet meer werkte. Ik was blij toen het was afgelopen.

*zich volledig aansluit*.

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

Goto schreef:

Wat zijn nou films waarvan je denkt: Het potentieel is er maar wordt niet waargemaakt. Of films die overal gezien minder zijn maar wel enkele interessante punten/ ideeën hebben.

Past precies bij Blade Runner.

Halcyon

• 9922 berichten
  • 0 stemmen

The Wizard of Gore: Objectief gezien kan je deze film anno 2008 nog moeilijk serieus nemen. Het acteerwerk is hallucinant slecht en daarom hilarisch. Hoewel de gore er erg gedateerd uit ziet, maakt hij toch veel goed omwille van z'n creativiteit. Filmisch gezien een wanproduct maar desalniettemin scoort The Wizard of Gore erg hoog op de entertainmentschaal. De remake is ondertussen gelanceerd met onder andere Crispin Glover en Jeffrey Combs.

Cube: Zou het zeker geen mislukking noemen, maar toch wel zonde van de uitermate zwakke personages. Het geniale concept maakt Cube tot een van de origineelste horrorfilms allertijden.

Fikret8

• 6010 berichten
  • 3772 stemmen

veron35 schreef:

(quote)

Past precies bij Blade Runner.

Mee eens.

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Halcyon schreef:

Cube: Zou het zeker geen mislukking noemen, maar toch wel zonde van de uitermate zwakke personages. Het geniale concept maakt Cube tot een van de origineelste horrorfilms allertijden.

Inderdaad ook een goede. Al overheerst daar voor mij toch het positieve gevoel.

Wat betreft de titel van dit topic is mislukkingen idd. een verkeerde woordkeuze maar ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel.

Halcyon

• 9922 berichten
  • 0 stemmen

Goto schreef:

Inderdaad ook een goede. Al overheerst daar voor mij toch het positieve gevoel.

Idem, het blijft gewoon spijtig concluderen dat er nóg meer in zat.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Mja Tachiguishi Retsuden. Nog nooit zo veel verwacht van een film en nog nooit zo teleurgesteld. Veelbelovend concept, maar belachelijk saai en knullig uitgewerkt.

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Phoenix schreef:

Mja Tachiguishi Retsuden. Nog nooit zo veel verwacht van een film en nog nooit zo teleurgesteld. Veelbelovend concept, maar belachelijk saai en knullig uitgewerkt.

Heb er eigenlijk ook m'n bedenkingen bij. Maar ik wil hem nog wel graag zien, Oshii is niet voor niets m'n lievelings regisseur. Schijnt trouwens dat hij onderdeel is van een trilogy.

Fikret8

• 6010 berichten
  • 3772 stemmen

Bandits

Veel protentie, maar de film had zich wat serieuzer mogen nemen en meer mogen richten op de point (Inside Man is een film die daar wel goed in is geslaagde).

___

Good Night, and Good Luck.

Weinig afwisseling en veel te weinig spanningsboog in de film. Vooral dat laatste is van essentieel belang bij een film die veel leunt op mono- en dialogen. Enkele schaarse momenten waarbij dialogen worden afgewisseld met jazz-muziek helpen de film niet om je verstand erbij te houden (ook mede door de erg zware materie).

Ondanks een relatief korte speelduur is de film een erg lange zit.

wo2-Freak

• 834 berichten
  • 0 stemmen

Ik weet niet wat ter precies bedoelt word op dit topic maar..

In : The Longest Day

Als de Engelse geland zijn, en dat de Duitser wat gerommel hoort in de bossen, als hij zijn kleren aantrekt doet hij zijn laarzen verkeerd om, hij kijkt er na maar loopt verder. Net op het punt dat de Engelse hem willen doden keert hij terug en vermijden ze de confrontatie. Maar een tijd later in de film, zie je een Amerikaanse soldaat liggen en wijst naar de dode duitser met die laarzen verkeerd om, dit vertelt hij aan een andere gewonde soldaat.

Wat hier de mislukking/fout is = Hoe kan die Duitse soldaat die in de Engelse sector gelegerd was, in de Amerikaanse sector komen.

Die afstand was KM's lang!!!!!!!!!!

starbright boy (moderator films)

• 19980 berichten
  • 3861 stemmen

Een van de duidelijkste voorbeelden vind ik It's All About Love van Vinterberg. Schitterende muziek en de film toont bij vlagen (veel) meer visueel talent dan Vinterberg in zijn andere films heeft laten zien. Maar de film als geheel is een onuitgewerkte afstandelijke hoeveelheid aan ideeën. Ik heb geen enkele andere film op een onvoldoende staan waar ik zo duidelijk het idee had dat er ergens een meesterwerk achter schuilt.

Summer of Sam van Spike Lee, veelbelovend uitgangspunt, maar de film maakt het door gebrek aan focus in het script, gebrek aan sfeer en een miscate Brody niet waar.

Van het waargebeurde verhaal uit Party Monster had een echt goede schrijver/regisseur een geweldige film kunnen maken. Nu waren alleen de kostuums echt goed.

Respekked

• 6279 berichten
  • 1151 stemmen

Hoewel ik 'Revolver' van Ritchie een hoge score heb gegeven is het toch moeilijk een geslaagd project te noemen. Veel bekritiseerd en weggeduwd in het pretentieuze verdom hoekje.

Toch is het een zeer interessante afwijking van zijn twee vorige films. De stijl is mogelijk briljanter dan LS en Snatch, alleen het verhaal is zeker naar het einde toe niet meer te volgen. Ik dacht eerst dat ik het wel doorhad, maar na 4 keer kijken snap ik er eigenlijk nog steeds weinig van.

Knappe van Ritchie is dat hij een 'mislukking' nog zo boeiend kan houden met interessante karakters en een geniale stijl.

Pastichio Rocker

• 6345 berichten
  • 0 stemmen

'Takeshi's' van Kitano. Bizarre surrealistische trip door de hersenkronkels van Beat Takeshi. Het is volgens mij vrij autobiografisch, en verschillende films die Kitano heeft gemaakt worden op de hak genomen, maar er is werkelijk geen touw aan vast te knopen aan deze film. Het heeft wel wat weg van een LSD-trip. Als het ergens mee te vergelijken is dan is het wel Izo van Takashi Miike, want dat was net zo'n vage interessante mislukking (hoewel je bij Izo wel flink wat geduld moet hebben om hem helemaal uit te zitten).

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Death Proof. Heel goed idee en waargemaakte aanpak in de eerste helft, dat daarna zomaar weggegooid wordt. Erg zonde.

Onderhond

• 85600 berichten
  • 10122 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

'Takeshi's' van Kitano. Bizarre surrealistische trip door de hersenkronkels van Beat Takeshi. Het is volgens mij vrij autobiografisch, en verschillende films die Kitano heeft gemaakt worden op de hak genomen, maar er is werkelijk geen touw aan vast te knopen aan deze film. Het heeft wel wat weg van een LSD-trip. Als het ergens mee te vergelijken is dan is het wel Izo van Takashi Miike, want dat was net zo'n vage interessante mislukking (hoewel je bij Izo wel flink wat geduld moet hebben om hem helemaal uit te zitten).

Vind de vergelijking met Izo eigenlijk nergens op slaan. Er zijn wel meer films met een nogal losse structuur.

Daarbij is Takeshis' vooral weird, maar nu ook weer niet zo moeilijk te volgen. Doorheen al gekte zit een gewoon verhaaltje.

Zou mensen van Takeshis' in ieder geval niet zomaar naar Izo jagen.

Celluloid Dreams

• 510 berichten
  • 510 stemmen

maxcomthrilla schreef:

05 - Play Time: ontzettend saai vormgegeven.

De beelden zijn op visueel gebied matigjes en wordt er soms naar ene Mr. Hulot geschakeld die over geen enkel charisma bezit.

Nou, leg uit!

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Uhm dat doet hij toch?

maxcomthrilla

• 15512 berichten
  • 2503 stemmen

Celluloid Dreams schreef:

(quote)

Nou, leg uit!

Ik leg al kort uit van hoe of wat, maar vooruit iets uitgebreider dan. Voor verdere uitleg verwijs ik je naar mijn recensie bij de film zelf.

Mr. Hulot wist mij niet te ontroeren. Nou vind ik personages die hun eigen gangetje gaan vaak wel garant staan voor humor, maar dit vond ik van een te afstandelijk, niet grappig niveau. Hij begaf zich in te standaard situaties om uit de verf te komen. Zijn redelijk korte screentijd had op zich wel wat. Alleen werd er veel te weinig leuks mee gedaan. Veel te braaf allemaal.

Visueel veel te pover, constant maar door de stad lopen, in restaurants vertoeven, veel glazen gebouwen, mensen dingen zien doen die je dagelijks wel eens ziet gebeuren vind ik nou niet gelijk grappig, zeker niet als de warmte of komische functie ervan voor mij ontbreekt. Vond het ook verre van absurd allemaal. Typisch een film waar je gegrepen wordt door het sfeertje of niet. De sfeer in deze film pakte mij niet.

Zomaar naar een groep toeristen kijken die allemaal identiteitsloos rondzwalken in een stad vind ik niet gelijk boeiend genoeg. Op een vrouw na, sprong niemand echt uit de ban.

Celluloid Dreams

• 510 berichten
  • 510 stemmen

Volgens mij niet. Ik wil graag weten waarom hij zegt dat Play Time op visueel gebied matigjes is, de vormgeving saai is en Hulot geen charisma heeft.

Dat staat er inmiddels. Morgen reactie terug.

Celluloid Dreams

• 510 berichten
  • 510 stemmen

Het is in deze film ook niet echt de bedoeling dat Mr. Hulot je ontroert. Het is niet voor niets dat hij zichzelf wegcijfert. Hij is er eigenlijk alleen maar voor enige vorm van herkenbaarheid voor het publiek. In de vorige films met Hulot is dit niet het geval (heb je die ook gezien, of niet?). Daar neemt hij je mee, hij laat zien waar je moet kijken en zo zie je de grappen. In deze film wordt je uitgenodigd voor een dagje parijs, en geniet je volledige vrijheid. Wij zijn nu diegene die observeren, wij zijn Hulot. Je mag kijken waar je wil. De gekozen opzet verklaart dus ook waarom de film zo afstandelijk is.

Er gebeuren duizenden dingen tegelijkertijd in de film. Compleet anders dan wat we gewend zijn. Normaal gesproken kijk je naar een comedy film, de grap wordt verteld of onderstreept, je lacht erom of niet. Het is vrij passief. Maar Tati doet het anders in deze film. Je bent constant aan het kijken en kijken (dat zou moeten iniedergeval). Constant wordt je geprikkeld nieuwe dingen te ontdekken. Van links naar rechts en van onder naar boven. En zo zie je de meest fantastische dingen. En dat is één reden waarom deze film visueel zo ontzettend interessant is. Je moet dus blijven speuren. Niet na de ene duidelijke grap een minuut lang naar het doorgaan van die grap blijven kijken of erger nog naar het plafond staren wachtend op het volgende shot.

De tweede reden waarom deze film visueel zo goed is, is het kleurgebruik en de vormgeving van de stad. Het thema van de film is net als in Mon Oncle modernisering, en de consumptiemaatschappij. In de eerdergenoemde film is er nog sprake van twee verschillende werelden. De oude en de nieuwe wereld. De nieuwe wereld heeft in deze film de oude volledig opgeslokt. Dit wordt perfect uitgebeeld door de, inderdaad, povere kleuren. Wat we zien is voornamelijk zwart, wit, grijs of blauw. De rechte lijnen die de film domineren (zelfs de looplijnen van de mensen!) helpen hier alleen maar aan mee.

Daarom snap ik dan ook niet dat je de film visueel matig vind. Er is zo veel te zien en te ontdekken, en de keuzes voor kleuren en de vormgeving van het geheel zijn zo effectief. Zulke strakke compositie. Dat kan toch niet matigjes zijn. Play Time is sowieso niet een film die je na één keer kan afschrijven. Het is namelijk Godsonmogelijk om alles te ontdekken en gezien te hebben in 1 of 2 keer kijken. Het is dus zeker de moeite waard om de film nog eens opnieuw te bekijken (het zou dan ook leuk zijn als je dat een keer zou doen, zeker omdat je geïnteresseerd lijkt te zijn in de film). En ik kan je zeker aanraden iets meer moeite te doen, en vooral op een andere manier te kijken dan je normaal gesproken naar een film kijkt. Kijk verder, en er gaat een complete wereld open. Veel meer dan identiteitsloze toeristen die door Parijs zwalken.

maxcomthrilla

• 15512 berichten
  • 2503 stemmen

Celluloid Dreams schreef:

Wij zijn nu diegene die observeren, wij zijn Hulot. Je mag kijken waar je wil. De gekozen opzet verklaart dus ook waarom de film zo afstandelijk is.

Dit concept is dan ook het sterkste punt van de film.

En dat is één reden waarom deze film visueel zo ontzettend interessant is. Je moet dus blijven speuren. Niet na de ene duidelijke grap een minuut lang naar het doorgaan van die grap blijven kijken of erger nog naar het plafond staren wachtend op het volgende shot.

Maar als de vormgeving je niet aan staat en de humor geen vat op je krijgt dan is er dus weinig te zien. Soms voelde het alsof je van een terrasje naar mensen aan het kijken was. Iets wat zeker leuk kan zijn, echter het mocht hier dan allemaal wel stukken extraverter of juist droger qua toon worden uitgewerkt. Nu is het typische middelmaat.

En ik kan je zeker aanraden iets meer moeite te doen, en vooral op een andere manier te kijken dan je normaal gesproken naar een film kijkt. Kijk verder, en er gaat een complete wereld open. Veel meer dan identiteitsloze toeristen die door Parijs zwalken.

Ik hou ook zeker van films waarbij je gedwongen wordt om verder te kijken. Maar het geheel kwam teveel over als een groepje mensen die je ook ziet rondlopen als je in een willekeurige stad rondloopt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.