- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Boek: 1001 Movies You Must See Before You Die
Boek: 1001 Movies You Must See Before You Die
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Stoelendans!
Erin:
998. The Look of Silence
999. Star Wars Episode VII - The Force Awakens
1000. The Revenant
1001. Son of Saul
1002. Bridge of Spies
1003. The Big Short
1004. Spotlight
1005. Tangerine
1006. Straight Outta Compton
1007. Mad Max: Fury Road
Eruit:
977. Cave of Forgotten Dreams
982. Senna
985. Drive
986. The Act of Killing
987. Amour
990. Django Unchained
997. The Wolf of Wall Street
1000. Citizenfour
1003. Guardians of the Galaxy
1006. The Theory of Everything
Tangerine, Straight Outta Compton en The Theory of Everything niet gezien.
Letterlijk een stoelendans. De oscarkandidaten van de laatste oscaruitreiking erin, en die van het jaar daarvoor eruit, zoiets? Volgend jaar gaan dus al deze nieuwkomers er weer uit om plaats te maken voor de komende oscarkandidaten?
Alleen Amour hadden ze erin moeten laten. Van de nieuwkomers heb ik Tangerine, Straight Outta Compton en The Look of Silence (=plaatsvervanger voor The Act of Killing?) niet gezien. En van de verlaters heb ik Cave of Forgotten Dreams, Senna, The Act of Killing en Citizenfour ook niet gezien.
John Milton
-
- 22065 berichten
- 11955 stemmen
Van wat er uitgaat heb ik alles gezien, van de nieuwelingen The Look of Silence en Tangerine nog niet. Staan wel allebei al een tijd klaar.
Ik word niet heel warm van die toevoegingen. Vooral Star Wars, The Big Short en Spotlight. Maar ook Straight Outa Compton. Op TBS na allemaal best goed, maar niet persé geweldig.
Dit brengt me van 638 naar 636 Checks. Kijken of ik dit jaar ergens rond de 675 uit kan komen (zonder bewust titels van deze lijst te pakken).
Onderhond
-
- 87343 berichten
- 12241 stemmen
Wat zijn de criteria eigenlijk om dingen toe te voegen/eruit te halen? Want Drive eruit is toch best vreemd vind ik. Los van wat ik er zelf van vind toch een film die z'n plaatsje in de filmgeschiedenis aan het opeisen is.
mjk87 (moderator films)
-
- 13541 berichten
- 4051 stemmen
En Bridge of Spies erin. Ook los wat je daarvan vindt is daar historisch helemaal niets bijzonders aan.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Vrijwel geen enkele is bijzonder, populariteit en commercie regeert. En wat een jaar geleden populair was is nu uit en maakt plaats voor wat nu populair is. Lijkt me helder dat ze dat als uitgangspunt genomen hebben. Stel je voor dat ze wachten op echt noemenswaardige titels, dan kunnen ze wellicht vijf jaar lang geen nieuwe uitgave uitbrengen... Het is net als met studieboeken, elk jaar een kleine wijziging zodat die van vorig jaar niet meer goed is en je een nieuwe moet kopen. Tellen kunnen ze trouwens ook niet, 1001?
Dopke
-
- 695 berichten
- 8920 stemmen
De toevoegingen voor de 2017 editie zijn bekend:
Erin:
Victoria (2015)
La La Land (2016)
Moonlight (2016)
Manchester By the Sea (2016)
Jackie (2016)
Toni Erdmann (2016)
Under the Shadow (2016)
The 13th (2016)
I, Daniel Blake (2016)
Arrival (2016)
Hell or High Water (2016)
Jungle Book (2016)
Eruit:
Slumdog Millionaire
Black Swan
A Separation
Life of Pi
Ida
Under the Skin
Leviathan
Whiplash
The Look of Silence
Bridge of Spies
The Big Short
Straight Outta Compton
Voor mij betekent dit nog 5 om te zien om de lijst weer compleet te krijgen: Victoria (2015), Jackie (2016), Toni Erdmann (2016), Under the Shadow (2016), The 13th (2016).
mjk87 (moderator films)
-
- 13541 berichten
- 4051 stemmen
Black Swan en Slumdog eruit? Vreemde keuzes.
John Milton
-
- 22065 berichten
- 11955 stemmen
Black Swan en Slumdog eruit? Vreemde keuzes.
Idd, maar voor mij vooral de eerste. A Separation of Under the Skin eruit, terwijl er ruimte is voor de toevoeging van Jungle Book vind ik ook bijzonder. Doen trouwens ook niet onder voor Hell or High Water die erbij komt, wat mij betreft. Prima film, maar geen tite; die persé het noemen waard is in een filmgeschiedenis. Dat geldt voor die andere twee titels wat mij betreft wel eerder.
Maar goed, ik ben geen Steven Jay Schneider.
Ik ga een checkje achteruit met de nieuwe toevoegingen, van 661 naar 660. Moet Victoria en Under The Shadow nog zien.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Sta nu op 585 checks en van alle titels uit de 21ste eeuw mag ik Under the Shadow, 13th, Tangerine, La vie d'Adèle, Toy Story 3, Aileen: Life and Death of a Serial Killer en Kippur nog zien.
John Milton
-
- 22065 berichten
- 11955 stemmen
Sta nu op 585 checks en van alle titels uit de 21ste eeuw mag ik Under the Shadow, 13th, Tangerine, La vie d'Adèle, Toy Story 3, Aileen: Life and Death of a Serial Killer en Kippur nog zien.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Per toeval kwam ik er net achter dat er een nieuwe update heeft plaatsgevonden.
Eruit:
- No Man's Land
- Le Conseguenze dell'Amore
- Tsotsi
- Lincoln
- The Revenant
- Hell or High Water
- The Jungle Book
- Jackie
- Manchester By the Sea
- I, Daniel Blake
- Arrival
Erin:
- The Handmaiden
- Dawson City: Frozen Time
- Lady Macbeth
- LadyBird
- The Shape of Water
- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
- Call Me By Your Name
- Mother!
- Blade Runner 2049
- Get Out
- Black Panther
Sta nu op 623 checks. Zag alleen Black Panther niet.
John Milton
-
- 22065 berichten
- 11955 stemmen
Van die nieuwe zag ik alleen Dawson City niet, maar ligt klaar. Bios niet van gekomen.
Beetje bullshit, deze wisseling. Wat nieuws eruit, wat nieuws erin. Blijft het actueel.
712 checks.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Vijf waardeloze films erin (zes met Black Panther die ik niet heb gezien).
John Milton
-
- 22065 berichten
- 11955 stemmen
Waardeloos, is dat niet een beetje een hyperbool?
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Niet als je het verhoudt tot een lijst van 1001 films, dan ligt de lat toch hoger. Maar de criteria van de lijst maken de keuzes wellicht begrijpelijker. Puur gekeken naar de kwaliteit van de films vind ik de helft van de toevoegingen wel erg mager.
John Milton
-
- 22065 berichten
- 11955 stemmen
Mager kan ik inkomen. Waardeloos is wel harsh
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Waardeloos in de zin dat ze voor mij geen (meer)waarde in zo'n lijst hebben.
mrklm
-
- 9021 berichten
- 8602 stemmen
De lijst met zwijgende films is bijzonder karig. De volgende grote namen komen niet voor in die periode: Asta Nielsen, Mary Dressler, Mabel Normand, Roscoe Arbuckle, Mary Pickford, Tom Mix, Harry Carey, Nazimova, Theda Bara, Pola Negri, Gloria Swanson, John Barrymore, Greta Garbo, John Gilbert, Clara Bow, Cecil B DeMille, Harold Lloyd en Laurel & Hardy. Ook Rudolph Valentino, Douglas Fairbanks en zelfs Charlie Chaplin komen er karig vanaf met slechts één titel!
Verder horen Life of an American Fireman [1902], The Musketeers of Pig Alley [1912], Suspense [1913], Cabiria [1914, Civilization [1915], The Regeneration [1915] en The Battle of the Somme [1916] in deze lijst. Er is ruimte genoeg, als ze maar eens flink snoeien in meer recente films zonder enige filmhistorische betekenis.