• 12.308 nieuwsartikelen
  • 166.119 films
  • 10.733 series
  • 30.939 seizoenen
  • 623.904 acteurs
  • 195.092 gebruikers
  • 9.109.497 stemmen

Boek: 1001 Movies You Must See Before You Die

zoeken in:

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Malick schreef:

Stoelendans!

Erin:

998. The Look of Silence

999. Star Wars Episode VII - The Force Awakens

1000. The Revenant

1001. Son of Saul

1002. Bridge of Spies

1003. The Big Short

1004. Spotlight

1005. Tangerine

1006. Straight Outta Compton

1007. Mad Max: Fury Road

Eruit:

977. Cave of Forgotten Dreams

982. Senna

985. Drive

986. The Act of Killing

987. Amour

990. Django Unchained

997. The Wolf of Wall Street

1000. Citizenfour

1003. Guardians of the Galaxy

1006. The Theory of Everything

Tangerine, Straight Outta Compton en The Theory of Everything niet gezien.

Letterlijk een stoelendans. De oscarkandidaten van de laatste oscaruitreiking erin, en die van het jaar daarvoor eruit, zoiets? Volgend jaar gaan dus al deze nieuwkomers er weer uit om plaats te maken voor de komende oscarkandidaten?

Alleen Amour hadden ze erin moeten laten. Van de nieuwkomers heb ik Tangerine, Straight Outta Compton en The Look of Silence (=plaatsvervanger voor The Act of Killing?) niet gezien. En van de verlaters heb ik Cave of Forgotten Dreams, Senna, The Act of Killing en Citizenfour ook niet gezien.

John Milton

• 22065 berichten
  • 11955 stemmen

Van wat er uitgaat heb ik alles gezien, van de nieuwelingen The Look of Silence en Tangerine nog niet. Staan wel allebei al een tijd klaar.

Ik word niet heel warm van die toevoegingen. Vooral Star Wars, The Big Short en Spotlight. Maar ook Straight Outa Compton. Op TBS na allemaal best goed, maar niet persé geweldig.

Dit brengt me van 638 naar 636 Checks. Kijken of ik dit jaar ergens rond de 675 uit kan komen (zonder bewust titels van deze lijst te pakken).

Onderhond

• 87343 berichten
  • 12241 stemmen

Wat zijn de criteria eigenlijk om dingen toe te voegen/eruit te halen? Want Drive eruit is toch best vreemd vind ik. Los van wat ik er zelf van vind toch een film die z'n plaatsje in de filmgeschiedenis aan het opeisen is.

mjk87 (moderator films)

• 13541 berichten
  • 4051 stemmen

En Bridge of Spies erin. Ook los wat je daarvan vindt is daar historisch helemaal niets bijzonders aan.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Vrijwel geen enkele is bijzonder, populariteit en commercie regeert. En wat een jaar geleden populair was is nu uit en maakt plaats voor wat nu populair is. Lijkt me helder dat ze dat als uitgangspunt genomen hebben. Stel je voor dat ze wachten op echt noemenswaardige titels, dan kunnen ze wellicht vijf jaar lang geen nieuwe uitgave uitbrengen... Het is net als met studieboeken, elk jaar een kleine wijziging zodat die van vorig jaar niet meer goed is en je een nieuwe moet kopen. Tellen kunnen ze trouwens ook niet, 1001?

Dopke

• 695 berichten
  • 8920 stemmen

De toevoegingen voor de 2017 editie zijn bekend:

Erin:

Victoria (2015)

La La Land (2016)

Moonlight (2016)

Manchester By the Sea (2016)

Jackie (2016)

Toni Erdmann (2016)

Under the Shadow (2016)

The 13th (2016)

I, Daniel Blake (2016)

Arrival (2016)

Hell or High Water (2016)

Jungle Book (2016)

Eruit:

Slumdog Millionaire

Black Swan

A Separation

Life of Pi

Ida

Under the Skin

Leviathan

Whiplash

The Look of Silence

Bridge of Spies

The Big Short

Straight Outta Compton

Voor mij betekent dit nog 5 om te zien om de lijst weer compleet te krijgen: Victoria (2015), Jackie (2016), Toni Erdmann (2016), Under the Shadow (2016), The 13th (2016).

mjk87 (moderator films)

• 13541 berichten
  • 4051 stemmen

Black Swan en Slumdog eruit? Vreemde keuzes.

John Milton

• 22065 berichten
  • 11955 stemmen

mjk87 schreef:

Black Swan en Slumdog eruit? Vreemde keuzes.

Idd, maar voor mij vooral de eerste. A Separation of Under the Skin eruit, terwijl er ruimte is voor de toevoeging van Jungle Book vind ik ook bijzonder. Doen trouwens ook niet onder voor Hell or High Water die erbij komt, wat mij betreft. Prima film, maar geen tite; die persé het noemen waard is in een filmgeschiedenis. Dat geldt voor die andere twee titels wat mij betreft wel eerder.

Maar goed, ik ben geen Steven Jay Schneider.

Ik ga een checkje achteruit met de nieuwe toevoegingen, van 661 naar 660. Moet Victoria en Under The Shadow nog zien.

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

Sta nu op 585 checks en van alle titels uit de 21ste eeuw mag ik Under the Shadow, 13th, Tangerine, La vie d'Adèle, Toy Story 3, Aileen: Life and Death of a Serial Killer en Kippur nog zien.

John Milton

• 22065 berichten
  • 11955 stemmen

Malick schreef:

Sta nu op 585 checks en van alle titels uit de 21ste eeuw mag ik Under the Shadow, 13th, Tangerine, La vie d'Adèle, Toy Story 3, Aileen: Life and Death of a Serial Killer en Kippur nog zien.

Ik dacht dat zijn er best nog wat, gezien het bescheiden rijtje van recente titels in de lijst, maar er staan meer 21e eeuwse titels in dan ik dacht. Ik blijk van de 21e eeuw zelf Under the Shadow, Tangerine, Victoria, Wadjda, Le conseguenze dell'amore, Moolaadé, Aileen: Life and Death of a Serial Killer, Osama en Kippur nog te moeten zien. Drie titels meer zelfs dan jij dus

Malick

• 9014 berichten
  • 0 stemmen

Per toeval kwam ik er net achter dat er een nieuwe update heeft plaatsgevonden.

Eruit:

- No Man's Land

- Le Conseguenze dell'Amore

- Tsotsi

- Lincoln

- The Revenant

- Hell or High Water

- The Jungle Book

- Jackie

- Manchester By the Sea

- I, Daniel Blake

- Arrival

Erin:

- The Handmaiden

- Dawson City: Frozen Time

- Lady Macbeth

- LadyBird

- The Shape of Water

- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

- Call Me By Your Name

- Mother!

- Blade Runner 2049

- Get Out

- Black Panther

Sta nu op 623 checks. Zag alleen Black Panther niet.

John Milton

• 22065 berichten
  • 11955 stemmen

Van die nieuwe zag ik alleen Dawson City niet, maar ligt klaar. Bios niet van gekomen.

Beetje bullshit, deze wisseling. Wat nieuws eruit, wat nieuws erin. Blijft het actueel.

712 checks.

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Vijf waardeloze films erin (zes met Black Panther die ik niet heb gezien).

John Milton

• 22065 berichten
  • 11955 stemmen

Waardeloos, is dat niet een beetje een hyperbool?

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Niet als je het verhoudt tot een lijst van 1001 films, dan ligt de lat toch hoger. Maar de criteria van de lijst maken de keuzes wellicht begrijpelijker. Puur gekeken naar de kwaliteit van de films vind ik de helft van de toevoegingen wel erg mager.

John Milton

• 22065 berichten
  • 11955 stemmen

Mager kan ik inkomen. Waardeloos is wel harsh

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Waardeloos in de zin dat ze voor mij geen (meer)waarde in zo'n lijst hebben.

mrklm

• 9021 berichten
  • 8602 stemmen

De lijst met zwijgende films is bijzonder karig. De volgende grote namen komen niet voor in die periode: Asta Nielsen, Mary Dressler, Mabel Normand, Roscoe Arbuckle, Mary Pickford, Tom Mix, Harry Carey, Nazimova, Theda Bara, Pola Negri, Gloria Swanson, John Barrymore, Greta Garbo, John Gilbert, Clara Bow, Cecil B DeMille, Harold Lloyd en Laurel & Hardy. Ook Rudolph Valentino, Douglas Fairbanks en zelfs Charlie Chaplin komen er karig vanaf met slechts één titel!

Verder horen Life of an American Fireman [1902], The Musketeers of Pig Alley [1912], Suspense [1913], Cabiria [1914, Civilization [1915], The Regeneration [1915] en The Battle of the Somme [1916] in deze lijst. Er is ruimte genoeg, als ze maar eens flink snoeien in meer recente films zonder enige filmhistorische betekenis.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.