- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Blauwe of groene schermen (chroma key)
Blauwe of groene schermen (chroma key)

Witch-king
-
- 230 berichten
- 411 stemmen
In sommige films wordt gesproken over blauwe schermen en in andere films over groene schermen.
Nu is mijn vraag daarover, zit er verschil tussen, en zo ja, wat is het verschil dan.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Vroeger gebruikte men Blue screen een blauwe achtergrond die men (digitaal of tijdens het ontwikkelingsproces) weg kan werken en vervangen door een andere achtergrond.
(Nog langer geleden zette ze mensen voor een scherm waarop de achtergrond geprojecteerd werd. Dit valt vooral op bij shots van mensen in rijdende auto's in films tot de jaren 70. Je ziet ze dan druk sturen terwijl ze rechtdoor rijden, of vice versa.)
Tegenwoordig is Greenscreen vaak populair. Beide kleuren worden gebruikt omdat ze ver weg staan van de kleur van de menselijk huid. Je moet dus ook geen groen jurkje aan voor een green screen, want dan verdwijnt dat ook. Waarom tegenwoordig Green screen vaker gebruikt worden zal te maken hebben met de techniek, blijkbaar is het makkelijker digitaal te verwijderen...

cornelis
-
- 4743 berichten
- 672 stemmen
Rear screen projection komt nog steeds voor. Maar als het goed is zie je het niet.

U-96
-
- 11869 berichten
- 1908 stemmen
Haha, ja daar was BA van The A-Team altijd erg goed in.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Rear screen projection komt nog steeds voor. Maar als het goed is zie je het niet.
Nou ik zou niet weten waar, green screen werk veel makkelijker.

cornelis
-
- 4743 berichten
- 672 stemmen
Dat zeg ik. Als het goed gedaan wordt...
Green screen werkt lang niet altijd makkelijker (niet elke situatie is gelijk) en is sowieso vaak kostbaar. RSP komt nog steeds voor en is met goede HD-projectoren ook nog eens heel snel. Ik meen dat ik die techniek ook gebruikt zag worden in de interieure autoscenes in '24'.

Wouter
-
- 18690 berichten
- 3038 stemmen
Nou ik zou niet weten waar.
Genoeg grote films.

Witch-king
-
- 230 berichten
- 411 stemmen
Wat bedoel je met "rear screen protection"?
Ik ben niet zo thuis in die dingen.

aegron
-
- 4030 berichten
- 1195 stemmen
rear screen protection vertaald betekent achterruit bescherming.

cornelis
-
- 4743 berichten
- 672 stemmen
Wat bedoel je
Een (in de studio) geprojecteerde (bewegende) achtergrond voor een scene.
Zie ook 'back(ground) projection' of 'achtergrondprojectie.

eRCee
-
- 13389 berichten
- 1946 stemmen
Projection dus. Het is een techniek waarbij je de voorgrond (vaak de acteurs) in een studio opneemt voor een scherm waarop van achteren een al dan niet bewegend beeld wordt geprojecteerd.

Witch-king
-
- 230 berichten
- 411 stemmen
In ieder geval bedankt voor de uitleg iedereen.

kappeuter (crew films)
-
- 74364 berichten
- 5924 stemmen

Mescaline
-
- 7027 berichten
- 2929 stemmen
Leuk en aardig ja, maar niks is leuker dan echte beelden vind ik.

kappeuter (crew films)
-
- 74364 berichten
- 5924 stemmen
Vind ik ook hoor.
Al word je vaak genept zonder dat je het door hebt.

Mescaline
-
- 7027 berichten
- 2929 stemmen
Das waar ja, maar bij sommige films ziet het er gelijk gemaakter en te perfect uit.

Dk2008
-
- 10867 berichten
- 771 stemmen
Interessante link kappeuter. Dat deden ze vroeger ook al, alleen kunnen ze dat nu veel beter. Maar erg leuk om de verschillen te zien.
Das waar ja, maar bij sommige films ziet het er gelijk gemaakter en te perfect uit.
Ja moet je vooral Blu-Ray aanschaffen. Ik vind dvd's soms al te perfect. Wat je vroeger niet zag, zie je nu opeens wel (dit betreft dan vooral een aantal oude films). Jammer.

Mescaline
-
- 7027 berichten
- 2929 stemmen
Blu-Rays hebben toch helemaal niks te maken met of een film te gemaakt is? Velen klassiekers via Blu-Ray gezien en stond vaak versteld hoe goed het er vandaag de dag nog kan uit zien.
Dat is toch niet ten nadele van het realistische aspect, maar toch juist in het voordeel?

Dk2008
-
- 10867 berichten
- 771 stemmen
Meestal wel. Maar niet altijd. Kleinere details die me vroeger niet opvielen maar nu wel, bijvoorbeeld het gebruik van schaalmodellen bij oorlogsfilms of dat het heel duidelijk in de studio is opgenomen je ziet dan dat ze een scherm of film als achtergrond hebben gebruikt. Te perfect beeld kan soms nadelig werken.

Mescaline
-
- 7027 berichten
- 2929 stemmen
Heb daar nog niet veel last van gehad, maar als inderdaad alles helderder en scherper wordt dan worden die kleinere details dat inderdaad ook.
Maar die gezichtsuitdrukkingen van oudere films op Blu-Ray zijn soms echt levensecht!

kappeuter (crew films)
-
- 74364 berichten
- 5924 stemmen
Dit filmpje zag ik staan in onderstaand artikel:
Pionier van het blauwe scherm Petro Vlahos (96) overleden - Buitenland - VK - volkskrant.nl
(zie ook R.I.P. topic)

kappeuter (crew films)
-
- 74364 berichten
- 5924 stemmen

kappeuter (crew films)
-
- 74364 berichten
- 5924 stemmen

kappeuter (crew films)
-
- 74364 berichten
- 5924 stemmen
Ik dacht dat het een moderne (relatief nieuwe) techniek was, maar blijkbaar toch niet:
De eerste film die blue screens gebruikte was The Thief of Bagdad (1940)
The Thief of Bagdad | FX Making Of - fxmakingof.wordpress.com

kappeuter (crew films)
-
- 74364 berichten
- 5924 stemmen
The green screen is a Hollywood staple. Should it be?
It’s easy to complain about overreliance on special effects, but for projects that require impossible-to-film environments or have incredibly expensive shots, how do you get the flexibility of green screens without the drawbacks?
Charmaine Chan has worked on one of the possible answers. Vox's Phil Edwards spoke to her about her career and how it's at the forefront of a big technological shift. As a compositor for venerable effects house Industrial Light and Magic (ILM), she’s worked on films like The Last Jedi, assembling various digital elements into a beautiful, seamless image. Her job changed on The Mandalorian, one of the first shows to use ILM’s upgrade for the green screen: LED panels that used video game engine technology to place a realistic-looking world behind the actors.
It was a huge improvement, because green screens actually have a lot of drawbacks.

kappeuter (crew films)
-
- 74364 berichten
- 5924 stemmen