- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Shockerende films
Shockerende films
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Oftewel, we willen het een beetje gestileerd zien, anders kunnen we net zo goed bloederige journaalbeelden kijken, nietwaar?
Boothead
-
- 154 berichten
- 963 stemmen
Een vooroordeel dat spijtig genoeg al te vaak de ronde doet...
Ik ben wel benieuwd naar de beweeg redenen om zo'n film te maken. Het is te makkelijk om het onder het kopje kunst te plaatsen. Wat is de reden om zo'n film te maken, wat is de reden om zo'n film te willen hebben en dus vaker te willen zien? Niet voor het verhaal want dat zit er bijvoorbeeld niet in. De enige reden die ik kan bedenken dat je films zoals deze zou willen zien, is omdat je kikt op het geweld en de narigheid.
Maar misschien kan jij (Halcyon) me antwoord op deze vragen geven. Ik heb hem afgekeken omdat ik wilde weten of er nog uitleg, motivatie of wat dan ook kwam voor alle zieke shit die ik gezien heb, maar helaas, die kwam niet (ook hou ik er niet van om films halverwege af te zetten).
Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op horror en hou erg van de obscure films, maar dit soort spul kan ik niet waarderen.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ten eerste is het niet zo dat al wie dit soort films ziet (heb het dan vooral over extreme zaken als Aftermath, Men Behind The Sun, ...) er ook echt van geniet. Wat mezelf betreft wil ik zoiets gewoon zien uit pure interesse voor dit genre, horror in het algemeen. Ik heb ook zoiets van "ik wil zoveel mogelijk zien om over zoveel mogelijk te kunnen meepraten". Bovendien hangt er ook zo'n mythische sfeer rond, films die in meer dan 60 landen verbannen zijn en quasi nergens verkrijgbaar zijn, ... Al wat verboden is trekt ons toch aan, niet?
edit: Ik wil er ook nog aan toevoegen dat met al dat geweld op TV ik echt niet gevoelloos wordt voor geweld in real life. Integendeel zelfs. Toen ik zojuist journaalbeelden zag van een zwarte die in mekaar is geslagen wegens verkeersagressie en niemand hem kwam helpen terwijl hij om hulp riep, kreeg ik gewoonweg tranen in m'n ogen en koude rillingen over heel m'n lichaam. Ikzelf heb ook nog nooit in m'n leven geweld gebruikt en wens dat zo te houden. Ik heb een enorme afkeer van geweld.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Ikzelf heb ook nog nooit in m'n leven geweld gebruikt en wens dat zo te houden. Ik heb een enorme afkeer van geweld.

Het is ook belachelijk te beweren dat mensen gewelddadig van horror worden.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen

Dat is het zeker, maar spijtig genoeg circuleren er zo'n vooroordelen...
Remi
-
- 6720 berichten
- 0 stemmen
Rancid, heb je al wat van deze films gezien die wij jou hebben aanbevolen? Zoja, waren ze goor genoeg?

Boothead
-
- 154 berichten
- 963 stemmen

Absoluut, wel denk ik dat mensen die aanleg voor geweldadig gedrag hebben (om wat voor reden dan ook) eerder dit soort films zullen kijken en kopen. Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die op dit soort troep kicken en waar het verder gaat dan nieuwschierigheid.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Mordum lijkt mij een andere film, die ik daarentegen wel een keer wil zien.
Heb hem net gezien, en ik raad hem je sterk af. Tenzij je, zoals ik, bereid bent je grenzen voor één keer te overschrijden. Lees hier maar waarom. Heb al spijt dat ik em gezien heb.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Kijk het maar.
Doe ik toch ook 
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Heb hem net gezien, en ik raad hem je sterk af. Tenzij je, zoals ik, bereid bent je grenzen voor één keer te overschrijden. Lees hier maar waarom. Heb al spijt dat ik em gezien heb.
De recensie maakt mij wel erg nieuwsgierig Halcyon, aangezien ik ook opzoek ben naar mijn grens op horror gebied. Binnenkort toch eens een gokje gaan wagen met August Underground's Mordum (2003).
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
De recensie maakt mij wel erg nieuwsgierig Halcyon, aangezien ik ook opzoek ben naar mijn grens ligt op horror gebied. Binnenkort toch eens een gokje gaan wagen met August Underground's Mordum (2003).
Hehe, dat was nu net niet de bedoeling
. Maar ja, een verboden vrucht smaakt nu eenmaal beter, dat besef ik ook wel.
Boothead
-
- 154 berichten
- 963 stemmen
Doe ik toch ook 
Leg me dan maar uit waarom het geen troep is. Lees mijn voorgaande posts en je zal weten waarom ik Murder-set-pieces troep vind.
Boothead
-
- 154 berichten
- 963 stemmen
Ik had bij Murder-set-pieces de grens berijkt en ik geloof dat Mordum nog een stap (wellicht 10 stappen) verder gaat. Ik hou van Horror, maar het moet wel leuk blijven. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Heb je recensie gelezen, had toch al geen zin in de film, maar het spoiler stukje had letterlijk uit het boek van American Psycho kunnen komen, wat in schrift, zelfs nog een heel stuk verder gaat.......
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Mja, maar eenmaal je zoiets in beeld ziet (en er zijn overigens nog een pak meer van die zieke/nutteloze scènes), is dat toch nog anders dan wanneer je het leest denk ik. Het feit dat er ook met handcamera in docustijl is gefilmd doet er geen goed aan. Het realiteitsgehalte is zo hoog dat je niet anders kan dan walgen. Pure wansmaak.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Geloof ik graag, maar zoals ik al zei, 't is sowieso niet mijn ding....
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Mja, maar eenmaal je zoiets in beeld ziet (en er zijn overigens nog een pak meer van die zieke/nutteloze scènes), is dat toch nog anders dan wanneer je het leest denk ik. Het feit dat er ook met handcamera in docustijl is gefilmd doet er geen goed aan. Het realiteitsgehalte is zo hoog dat je niet anders kan dan walgen. Pure wansmaak.
Tja daar heb ik ook een hekel aan. Ik was even in de veronderstelling dat je het over horror in het algemeen had.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Heb niets tegen docustijl hoor, maar bij Mordum werkte het de sickness nog wat meer in de hand...
Rancid
-
- 599 berichten
- 866 stemmen
Zo daar ben ik weer.
Hm Halcyon, als jij gaat typen dat iemand 'doodleuk' z'n lul in een wond steekt, krijg ik alleen maar een grijns op mn gezicht. Misschien moet je geen grappige woordjes als doodleuk gebruiken als je iets echt verschrikkelijks over wilt brengen haha. In ieder geval kan jouw recensie mij er niet echt van overtuigen dat ik deze film niet moet zien. Daarentegen sta ik er ook niet om te springen om hem wél te zien, omdat ik er van uit ga dat het stylistisch een belachelijk slechte klotefilm is. Maar het feit dat er zo'n discussie over loskomt en dat er 'echte horrorfans' zijn die hem te ver vonden gaan, klinkt dan weer wel aantrekkelijk eigenlijk.
Verder ben ik het helemaal eens met de stelling dat je zelf zeker niet geweldadig of wat dan ook hoeft te zijn, als je graag horror- of geweldadige films kijkt. Op de een of andere manier moet ik altijd een beetje lachen als ik geweld in films zie, terwijl ik doorgaans zachtaardig ben en nog nooit iemand geweld heb aan willen doen/heb gedaan. Ik denk dus niet dat dit persé verband houdt met elkaar. Bij mij is het ook meer nieuwsgierigheid.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Nu, een weekje later kan ik die film best wel relativeren. Schokkend was hij ook niet meteen, gewoon nutteloos ranzig en erg realistisch in beeld gezet (handcamera, docustijl, ...). Ik had ook gewoon een enorme hekel aan de personages, vandaar ook een groot stuk van m'n afkeer. Het is zo'n film die ranzig is om ranzig te zijn, en daar ook in slaagt...
Tja, meer heb ik er niet aan toe te voegen.
Rancid
-
- 599 berichten
- 866 stemmen
Om op Remi zijn logische vraag in te gaan:
Cannibal Holocaust:
eindelijk voor het eerst gezien en vond het nogal meevallen eigenlijk. Dat kwam ook mede door het belabberde acteerwerk. Wat ik wel een ernstig stukje vond was dat in de fik steken van het dorp en het vervolgens 'uitlachen' van een verbrand iemand die nog steeds leeft. Dat ging mij erg ver en hoef ik ook niet persé nog eens te zien, ik hou meer van heel veel bloed. Ik bedenk nu trouwens dat in Killing Zoe ook een soortgelijk stukje zit, na een ontploffende handgranaat, om de een of andere reden zijn dat weer wel shockerende stukjes voor mij.
Salo:
al dik een jaar geleden gezien en wel leuk hier en daar, maar te saai om echt heel ziek of shockerend genoemd te worden.
Re-animator: tijdje terug al gezien, nogal een tegenvaller, de gore momenten zijn mij veel te schaars en de rest van de film te slecht.
Toxic Avenger: grappig omdat het zó B is, maar ik heb geen gore-moment gezien.
Story of Ricky:
paar leuke gorestukjes, maar schaarser dan ik had verwacht en de rest van de film was ook niet al te goed.
Nekromantik: tja, och, leuk om een keer te zien, maar niet echt ernstig en veel te slecht en te saai om echt indruk te maken.
Bad Taste: al lang gezien, leuk!!!!!!!!!!
Basket Case: tegenvaller, weinig gore en rampzalig slecht
Irreversible:
goed!!! Niet zo ziek/gewelddadig als ik had verwacht, maar de film an sich was daarentegen weer wel erg goed.
Visitor Q:
geniaal, heb me kapot gelachen en hier en daar issie ook nog wat ranzig ook:)
Braindead: voor mij nog steeds de topper. Heb al zolang naar iets gezocht wat Braindead overtreft, maar kan het niet vinden. Goede muziek, jaren '80 sfeer, lekker B maar wel ok, erg leuke grappen en zoooo ranzig, nog steeds mijn favoriet in het horrorgenre. Overigens ben ik meer van het bloed en humor, dan van psychologische horror en geesten etc, totaal niet mijn ding, dat durf ik niet eens in m'n eentje te kijken. Maar films die van goorigheid je maag doen omdraaien, dat vind ik te gek.
Samenvattend: favorieten zijn Braindead en Visitor Q, met name de laatste vind ik shockerender dan Cannibal Holocaust, die ik op zijn beurt weer vind mee/tegenvallen.
De rest heb ik nog niet gezien dan wel doordat ik ook nog 'gewone' films op mn verlanglijstje had staan, dan wel omdat de meesten nogal wat kosten en ik daar geen geld voor (over) heb. Zal dus wat meer tijd moeten gaan kosten.
Films die ik dankzij jullie en deze site de afgelopen weken heb gezien:
cannibal holocaust (al was ik dat al langer van plan), irreversible, re-animator, toxic avenger, story of ricky.
Waar ik erg naar uitkijk: Calvaire!
Rancid
-
- 599 berichten
- 866 stemmen
Nu, een weekje later kan ik die film best wel relativeren. Schokkend was hij ook niet meteen, gewoon nutteloos ranzig en erg realistisch in beeld gezet (handcamera, docustijl, ...). Ik had ook gewoon een enorme hekel aan de personages, vandaar ook een groot stuk van m'n afkeer. Het is zo'n film die ranzig is om ranzig te zijn, en daar ook in slaagt...
Tja, meer heb ik er niet aan toe te voegen.
Oooh, een weekje later pas, vandaar. Had het idee dat je'm al weet-ik-veel-hoelang geleden had gezien en dat het echt dé film was waar jij een afkeer van had en die je zo, tja, duivels? vond dat je hem iedereen wilde afraden.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, had hem al een tijdje liggen gezien z'n reputatie, maar gezien de to-see list zo groot was onlangs pas aan toegekomen
.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Waar ik erg naar uitkijk: Calvaire!
Kijk hier maar naar uit, is het meer dan waard.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Films die ik dankzij jullie en deze site de afgelopen weken heb gezien:
cannibal holocaust (al was ik dat al langer van plan), irreversible, re-animator, toxic avenger, story of ricky.
Re-Animator en Basket Case vind ik wel toppers, de eerste is erg geestig, de tweede erg bizar....
Rancid
-
- 599 berichten
- 866 stemmen
Hm ik moest nauwelijks lachen om Re-animator en Basket case vond ik helemaal niet bizar, gewoon een erg slechte en saaie film. Maar gelukkig verschillen smaken:)
Haute Tension, daar kijk ik idd ook naar uit! Nu maar eens te pakken zien te krijgen....
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen