menu

Film / Algemeen / Invloed van American History X

zoeken in:
Omdat er bij de film American History X een discussie is ontstaan over het al dan niet positief of negatief effect dat deze film op jongeren heeft, wou ik deze discussie hier verdertrekken.
Denken jullie dat deze film een positief of negatief effect (of beiden) heeft, of kan hebben, op jongeren?
Aangezien de film ten dele sympathie wekt voor Derek Vinyard en zijn theorieën denk ik wel dat, voor mensen die makkelijk beïnvloedbaar zijn, het effect van deze film negatief kan zijn. Het politiek discours dat in deze film gevoerd wordt is vrij eenzijdig en heel sterk en overtuigend gebracht, wat die eventuele negatieve invloed alleen maar groter maakt. Ik ben dan ook een beetje bevreesd dat bij sommigen dit politiek discours beter blijft hangen dan de bezinning van Vinyard, waar het uiteindelijk allemaal om draait.

Wat denken jullie? Zal deze film eerder een positief of negatief effect hebben op jongeren die zich makkelijk laten beïnvloeden?

Denk iemand dat al vrij rasistisch is dat dan deze film negatief zal zijn want je ziet dan ook het geweld en de taal enzo dus denk dat dan die politiek die er in voorkomt zal blijven hangen maar dan denk ik ook als je dan ziet van derik zijn straf moet het toch ook een beeld geven van wat als je iets misdoet en denk dat daar de scenes in het gevang wel ook inlvoed zal hebben want niemand wil dat meemaken dusja is het dan zoveel waard.Dus het is eigenlijk van persoon tot persoon afhankelijk voor deze film welke invloed het zal hebben.

Deze film zal twijfelde jongeren over de streep halen denk ik ( op een negatieve manier).
Als ze zien dat de racistische wereld een grote familie is dan zullen ze zich niet alleen voelen, en dan durven ze voor hun mening uit te komen.

De boodschap op het einde van de film zal denk ik over het hoofd gezien worden door de meeste.

Maar hoe gek het ook klinkt, ze voeren wel oorlog voor een zaak.
Alleen voeren ze oorlog op de verkeerde manier, namelijk met geweld.

Maarja, hoe zouden wij het vinden als er miljoenen illegalen kwamen, die ons werk afnamen.
Gelukkig is het in ons land nog niet zover.

Materny schreef:

Gelukkig is het in ons land nog niet zover.

En zal het ook nooit zover komen. De meeste zwarten in Amerika zijn er trouwens zelf heengebracht door blanke slavenhandelaren.

Ik heb het niet alleen over zwarten.
Ik spreek over illegalen, dus ook mexicanen en mensen uit azie.

Wat zou jij doen als je in mexico woonde en geen toekomst had.

Materny schreef:
Ik heb het niet alleen over zwarten.
Ik spreek over illegalen, dus ook mexicanen en mensen uit azie.
Ooit last gehad van illegalen Aziaten en Mexicanen? Is natuurlijk weer zo'n typische opmerking naja. Over deze topic kan je eeuwig discuseren

feanaro surion schreef:

Naar Europa vluchten ipv Amerika .
Neenee, grapje. Het is inderdaad wel triestig, maar het is een mes dat langs twee kanten snijdt, beide partijen maken op een gegeven moment fouten.

koreaan schreef:
(quote)
Ooit last gehad van illegalen Aziaten en Mexicanen? Is natuurlijk weer zo'n typische opmerking naja. Over deze topic kan je eeuwig discuseren

Ik heb niks tegen Mexicane of Aziaten hoor.
Ik vertel hier alleen de feiten, en dat is dat de Vs nu eenmaal veel illegalen heeft uit die betreffende landen.

feanaro surion schreef:
.

Alsof je in de Vs wel een toekomst hebt als je daar bent als illegale.
Je wordt uitgebuit, werkt voor een hongerloon achterin een restaurant en moet telkens op je tellen passen omdat de immigratiedienst rondstruint.

Het is nu eenmaal zo, de meeste mensen in de wereld hebben het niet zo goed getroffen als wij hier in Nl.

feanaro surion schreef:
Mij ook niet. Maar dat ligt eraan dat ze hakenkruizen willen zetten, niet eraan dat ze zestien zijn.

Hakenkruizen zetten is ook meer een vorm van aandacht trekken, wat denk ik toch wel leeftijdsafhankelijk is. Op de basisschool en middelbare school zag ik weleens jongetjes stoer hakenkruizen in hun schrift en op hun hand tekenen. Vol trots als er in de klas wat van gezegd werd, maar thuis aangekomen zijn het brave burgertjes. Naarmate je ouder wordt ga je denk ik ook meer de betekenis erachter zoeken.

U-96 schreef:
(quote)

Hakenkruizen zetten is ook meer een vorm van aandacht trekken, wat denk ik toch wel leeftijdsafhankelijk is.

Klopt, al verschilt dat ook heel erg per persoon. Maar het gaat niet alleen om het hakenkruizen zetten maar om het hele nazi-aanhangen. Dat kan op elke leeftijd, hoe gestoord ook..(De meeste zullen het trouwens inderdaad doen uit meeloperij maar er zijn er ook bij die dat niet doen )

Bij dat soort jongens moet je er gewoon wat dicipline in slaan. Dan leren ze het wel.

Goodfella_90 schreef:
Bij dat soort jongens moet je er gewoon wat dicipline in slaan. Dan leren ze het wel.

Goodfella_90 schreef:
.

Intressante manier van aanpak zeg.

Volgens mij heeft bijvoorbeeld FisherKing zijn beoordeling van deze film drastisch verlaagd toen bleek dat sommige neonazi-groepen deze film omarmen.
De vraag is dus niet zozeer of deze film invloed heeft, maar of je dit aan de film kan wijten. Voorbeeldje: iemand met sterke antisemitische opvattingen zal een film als Schindlers List wellicht gebruiken voor zijn eigen ideeen. Terwijl elk weldenkend mens hier juist de verschrikkingen van de holocaust in ziet.

American History X heeft een sterk anti-racistische boodschap. De film laat zien dat racisme alleen maar verliezers oplevert, dat het leven van mensen totaal wordt ondermijnd door dit soort denkbeelden.
Dat er desondanks figuren rondlopen die met het eerste uur aan de haal gaan zegt dan ook niets over de film. Daarbij denk ik niet dat 'twijfelaars' worden 'overgehaald' tot neo-nazistische denkbeelden. De film brengt racisme namelijk slechts in beeld, neutraal (het eerste uur), maar zeker niet positief.

Door de anti-racistische boodschap van het einde denk ik dat deze film ook zeker positieve invloed heeft. Als er al twijfelaars zijn die worden overgehaald, dan is dat naar de goede kant.

Ik denk dat deze film weinig tot geen invloed heeft op mensen. Ik dacht na het zien ook wel: "Die film moeten ze eens op een neo-nazi party laten zien, dan zullen ze wel anders denken!"
Helaas was ik natuurlijk veels te naief, want ik ga er nu vanuit dat neo-nazi's deze film ook wel degelijk zullen zien, maar alleen maar smullen van de gewelddadige scénes.
Mensen zijn verschillend, en zullen ieder op hun eigen manier naar de film kijken.
Op het moment dat ik zit te gruwelen van de beruchte stoeprandscéne, zal een ander denken: 'Net goed, had hij maar van die autoradio af moeten blijven!'
Mijn mening over neo-nazi's wordt met deze film bevestigd: Ze zijn gewelddadig en dom.
De mening van neo-nazi's wordt met deze film ook bevestigd: Zwarten zijn autodieven, pikken 'onze' baantjes in, en daar moet wat aan gebeuren.
Het is maar hoe je het bekijkt.

Mug
Helaas wordt de anti-racistische boodschap teniet gedaan door harde scenes. (ik ben meer een liefhebber van subtiele scenes)

Dat zie je ook in de reacties. Veel users vinden de film goed/briljant door de stoeprand-scene, de douche-scene, en de anale seks-scene met zijn vriendin, en niet door de boodschap, dat is slechts een bijkomstigheid.

De boodschap kwam ook bij mij niet goed over, een film die memorabel is door een paar grove scenes, en die daardoor blijkbaar uitstijgt boven de rest van de maatschappij-kritische films. Bij mij ging het er niet in in ieder geval. Flutwerk.

eRCee schreef:
De film brengt racisme namelijk slechts in beeld, neutraal (het eerste uur), maar zeker niet positief.

Maar wat zeg je dan over het pleidooi van Vinyard tegenover zijn familieleden? De manier waarom hij de rassenproblematiek op zijn manipulatieve manier weet te verwoorden is werkelijk angstaanjagend en bijna rechtvaardigend. Volgens mij moet je als jongere behoorlijk sterk in je schoenen staan om dit allemaal te kunnen nuanceren.

Misschien heb je gelijk. Voor mij was dat nuanceren niet zo'n probleem, maar jongeren die dit soort denkbeelden toch al hebben zullen hier wellicht in worden versterkt. Blijft mijns inziens staan dat het vervolg van de film hier genoeg voor compenseert.

Deze film heeft helaas bij veel domme puberende gabbertjes/wazi's (wannabee nazi's) al de cult status gekregen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de honderden cu2en partyflock profieltjes waar de afbeelding op staat met teksten zoals "BeStE fIlM oOi! EiGen VolK 3eRsT". De pubertjes die toch vooral uit de dorpjes zonder gekleurde personen (ja die zijn er nog) komen hebben geen idee waar ze het over hebben of wat de eigenlijke boodschap van de film is.

Ik denk dat het vooral een puber fase is (laten we het hopen) en dat zodra de gabber trend weer over is de Nederlandse jeugd weer een beetje leert nadenken.

Ik vind de film persoonlijk trouwens niet zo, maar ik ben dan ook niet van de films die een overdreven politiek correcte boodschap proberen over te brengen.

Hoe zit dat eigenlijk met die gabbercultuur in Nederland?
Hier in België is daar weinig tot niets meer van te merken.

Inmiddels is de grootste hype alweer voorbij (gelukkig). Ten minste hier in Noord-Holland.

Mug
Opmerkelijk dat een skinhead (imago dat te lijden heeft onder vooroordelen en generalisaties) zelf vooroordelen en generalisaties uitspreekt jegens de gabber-cultuur...

En beschouw je je eigen sub-cultuur ook niet als een puberale fase? (maar nu gaan we off-topic, ik wil alleen maar aangeven dat ik het vreemd vind dat je een sub-cultuur aanvalt terwijl je eigen sub-cultuur daar ook veel last van hebt)

On topic, maar dat heb ik al gezegd, de boodschap van de film wordt te veel op de achtergrond geplaatst door opmerkelijke geweld-scenes die juist wel in je herinnering blijven hangen.

Das inderdaad waar.
Off-topic maar gerelateerd met het onderwerp

Maar op scholen wordt er ook al hard opgetreden tegen jongeren die in de 1e fase zijn van het transformeren in neo-nazi''s.

Zo zijn leger-kisten, ijzeren kruizen, en andere millitaire / nazi-symbolen verboden.
Nu vraag je je toch echt af of ze daar niet te ver mee gaan want 80% van alle mensen die leger-kisten aanheeft heeft daar verder geen racistische bedoelingen mee.

Je vraagt je af waar het heen moet, want het probleem wordt op de verkeerde manier aangepakt.

Ok, allemaal waar wat jullie zeggen. Maar we moeten ook de andere kant van deze problematiek even aanhalen vind ik. Ik merk namelijk heel veel racisme op bij migranten ten op zichte van blanken. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar hier in België word je soms uitgekafferd als je blank ben, zonder reden. Onlangs ging ik naar de winkel en ik kom enkele Marokkaanse kindjes (5 jaar schat ik ze) tegen die me aanspraken met "ei kijk, nen blanke". Het waren dan nog de kinderen van m'n overbuur!!! Dan vraag ik me toch af waar ze dat geleerd hebben...
Dus het is duidelijk een probleem van twee kanten.

Mug schreef:
Opmerkelijk dat een skinhead (imago dat te lijden heeft onder vooroordelen en generalisaties) zelf vooroordelen en generalisaties uitspreekt jegens de gabber-cultuur...

En beschouw je je eigen sub-cultuur ook niet als een puberale fase? (maar nu gaan we off-topic, ik wil alleen maar aangeven dat ik het vreemd vind dat je een sub-cultuur aanvalt terwijl je eigen sub-cultuur daar ook veel last van hebt)

On topic, maar dat heb ik al gezegd, de boodschap van de film wordt te veel op de achtergrond geplaatst door opmerkelijke geweld-scenes die juist wel in je herinnering blijven hangen.

Ik had inderdaad iets genuanceerder moeten zijn, heeft ook voor een deel te maken met mijn persoonlijke mening over gabbers. Het is een jeugdcultuur die onze uiterlijke kenmerken overneemt en ze verkeer interperteerd (hetzelfde vind ik trouwens van facistische 'skinheads' die ik ook altijd neo-nazi's noem). Wat ik uit mijn eigen omgeving merk is dat de laatste generatie gabbers er erg veel extreem rechtse denkbeelden op nahouden. Ik denk dat als je even op wat partyflock en cu2 profieltjes kijkt het zelfde zal konstateren zeggen. Ik spreek uit eigen ervaring en wat ik zelf mee maak en zie. Ik zeg ook niet dat alle gabbers zo zijn, maar wel een groot deel (nogmaals dit weet ik uit eigen ervaring).

Halcyon schreef:
Ok, allemaal waar wat jullie zeggen. Maar we moeten ook de andere kant van deze problematiek even aanhalen vind ik. Ik merk namelijk heel veel racisme op bij migranten ten op zichte van blanken. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar hier in België word je soms uitgekafferd als je blank ben, zonder reden. Onlangs ging ik naar de winkel en ik kom enkele Marokkaanse kindjes (5 jaar schat ik ze) tegen die me aanspraken met "ei kijk, nen blanke". Het waren dan nog de kinderen van m'n overbuur!!! Dan vraag ik me toch af waar ze dat geleerd hebben...
Dus het is duidelijk een probleem van twee kanten.

Het komt idd van twee kanten, immigratie is een groot probleem, maar eerst hadden we in Nederland veel problemen met Molukkers en die zijn nu ook geintegreerd. Ik denk dat met het volwassen worden van de derde generatie 'allochtonen' het een stuk rustiger zal worden. Ook is een gebrek aan gezond nationalisme een probleem, kijk naar Amerika waar iedereen zich (zwart of blank) een Amerikaan voelt. Hier in Nederland (en misschien ook Belgie) heerst nog steeds een wij-zij gevoel. Zodra ALLE Nederlanders Nederland als hun vaderland zien zullen de gemoederen sterk dalen (is mijn gevoel).

Materny schreef:
Zo zijn leger-kisten, ijzeren kruizen, en andere millitaire / nazi-symbolen verboden.

- Sinds wanneer zijn legerkisten en ijzeren kruizen nazi symbolen? (Het ijzeren kruis is een teken van moed en het wordt nog steeds gebruikt!)
- Sinds wanneer zijn legerkisten en ijzeren kruizen verboden?

Mug
Sommige middelbare scholen hebben dit soort regels ingesteld. Bijvoorbeeld geen Lonsdale kleren, geen Nederlandse vlag op de mouw van je bomberjack, geen witte veters in je legerkisten, etcetera.
Dat verschilt per middelbare school natuurlijk.

Sommige scholen laten deze film op school zien, andere scholen weer andere films...

Ik weet dat sommige scholen dat soort (onzinnige) regels handhaven.
Beter sturen ze volk dat zich misdraagt van school en informeren ze ouders over het gedrag van hun kinderen.

NB: 99% van de Skins dragen GEEN legerkisten.
NB2: Veters in bepaalde kleuren hoeven geen zak te betekenen. Het is ook nog eens regio-afhankelijk wat sommige kleuren betekenen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:35 uur

geplaatst: vandaag om 12:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.