- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Leeftijd, opleiding en filmwaardering
Leeftijd, opleiding en filmwaardering
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Wat heeft het doorzien van een boodschap in 's hemelsnaam met 'maturiteit' van doen?
aan 16 jaar sta je daar nog niet echt bij stil
Werkelijk? Ik hield me gedurende mijn puberteit nochtans met weinig anders bezig, en ik kan daarnaast geen (hoogopgeleide) leeftijdsgenoot benoemen die niet minstens eenmaal goed bij de vraag heeft stilgestaan. Generaties veranderen, hé.
Filmkriebel
-
- 9958 berichten
- 4648 stemmen
Wat heeft het doorzien van een boodschap in 's hemelsnaam met 'maturiteit' van doen?
Werkelijk? Ik hield me gedurende mijn puberteit nochtans met weinig anders bezig, en ik kan daarnaast geen (hoogopgeleide) leeftijdsgenoot benoemen die niet minstens eenmaal goed bij de vraag heeft stilgestaan. Generaties veranderen, hé.
Goed voor jou. De één staat er allicht vlugger bij stil dan de ander.
Gizzmann
-
- 5617 berichten
- 2839 stemmen
En geef nu eerlijk toe : aan 16 jaar sta je daar nog niet echt bij stil.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Ach, een nuttige tijdsbesteding is niets meer dan wat je beschouwt als zodanig. Gebruik liever het woord 'doelmatig' (al hangt dat allicht weeral van je doel af - meh). 
Ik vind de vraag naar de zin van het leven overigens sowieso een belachelijke vraag (omdat het een zin vooronderstelt), maar dat terzijde.
Filmkriebel
-
- 9958 berichten
- 4648 stemmen
Ik vind de vraag naar de zin van het leven overigens sowieso een belachelijke vraag (omdat het een zin vooronderstelt), maar dat terzijde.
Nu begrijp ik je ook niet meer. Hij gaat toch niet gewoon naar Alaska uit bevlieging, dus er zit hoe dan ook zin in wat hij doet.
Filmkriebel
-
- 9958 berichten
- 4648 stemmen
Gelukkig bestaat er nog zoiets als evolutie hé? Ik ben daar maar na mijn schooltijd mee bezig geweest. Amusement en studies hielden me meer bezig dan diepzinnigheid op 16 jarige leeftijd.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Mij niet - tenminste niet aanzienlijk veel meer.
Hij gaat toch niet gewoon naar Alaska uit bevlieging, dus er zit hoe dan ook zin in wat hij doet.
Subjectieve, maar geen objectieve zin (waarop ik hierboven doelde).
Never mind, het was zowel mijn intentie niet om een uitgestrekte en voorspelbare discussie aan te manen als om me te moeien in dialogen rondom Into The Wild. 
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Mijn smaak is sterk ontwikkeld door(geloof het of niet) deze site, voor deze site keek ik alleen maar hollywood feel good movies die dat jaar uitkwamen. En door deze site en de leden ervan, sta ik nu meer open voor projecten uit ander landen/culturen. Af en toe vind ik een lekkere hollywoodfilm nog steeds super, maar ik merk wel dat ik steed minder naar deze toe neig.
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Een 16 jarige kan best een goede smaak voor films hebben maar zal nog een hoop kunnen ontwikkelen/leren.
Tharoy
-
- 313 berichten
- 511 stemmen
Ik ben vijftien jaar, doe 4 VWO en ik heb toch wel het idee dat ik mij al erg goed uit kan drukken in woorden(zonder echte grammaticale fouten), en dat ik al een lichte filmsmaak heb ontwikkeld. Into The Wild staat bij mij bijvoorbeeld in de top 10. Daarnaast weet ik de films van Lynch ook erg te waarderen, met name Twin Peaks en Lost Highway.
Kinderachtige komedies zoals American Pie(in ieder geval de recente delen, ook al heb ik de films altijd niet leuk gevonden) en Epic Movie doen het ook niet meer.
Dat ik 4 VWO doe(op een gymnasium, maar goed, dat is tegenwoordig taboe om te zeggen, aangezien mensen dat arrogant vinden klinken) heeft er toch wel iets mee te maken. In de eerste en tweede klas keek ik al wat films uit de top 250, maar toen had ik nog lang niet zo'n specifieke filmsmaak en kwam ik eigenlijk pas net kijken.
Daarnaast wordt er op mijn school op een hoger niveau lesgegeven dan bv op het HAVO. Dat kan ik natuurlijk niet vergelijken, maar ik kan daar wel van uit gaan.
Ook haal ik zonder al te veel problemen negens en tienen voor natuurkunde, wiskunde, economie en eigenlijk wel alle vakken. Mensen vinden dat vast wel weer arrogant en uitslovend klinken, maar ik ben er gewoon goed in.
Ik zeg niet dat opleiding te maken heeft met een betere/slechtere smaak voor films, maar ik denk dat er toch wel meer mensen die bijvoorbeeld de universiteit/andere hoge opleiding zijn doorgelopen of gewoon goed kunnen schrijven, de grammatica goed beheersen en veel verschillende films bekijken(en eventueel echte arthouse films).
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Een 16 jarige kan best een goede smaak voor films hebben maar zal nog een hoop kunnen ontwikkelen/leren.
Green Destiny
-
- 254 berichten
- 1396 stemmen
Het is onmogelijk om een objectieve definitie te geven van 'goede smaak'.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Het is onmogelijk om een objectieve definitie te geven van 'goede smaak'.
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2312 stemmen
Ik ben 14 jaar en daarmee één van de jongste actieve gebruikers hier op Moviemeter. Als filmliefhebber zoek ik vooral originaliteit op, en daarvoor moet ik soms buiten Hollywood gaan zoeken. De laatste tijd kijk ik ook vaak naar de genres documentaire en filmhuis. De beste films draaien ze op Nederland 2 en Canvas naar mijn mening, mensen schrikken daarvan wel een beetje, aangezien mijn leeftijd. Ooh ja, ik volg Handel-Talen in het 3de middelbaar.
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Ik bedoelde te zeggen dat een 16 jarige best over een ontwikkelde smaak kan beschikken.
Zo, das al een stuk objectiever.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
stuk objectiever.
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Nee?
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Het is of subjectief of objectief.. hierin ken ik geen gradaties.
(Toch?)
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Google is je vriend 
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Google is je vriend
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Berichten verplaatst naar Overigen > Televisie > films op tv
camielc
-
- 61 berichten
- 80 stemmen
Grens van mensen boven de 30 zeker?
Ik neem aan dat je niet dat laatste zin op mij richt, want mijn zin die je quote heeft tevens een vraagteken tussen haakjes die ik express neerzette omdat ik daar niet al te van zeker ben; of de film ook zo een positie zou hebben gescoord als die bijgevoegde computerbeelden van ruim 30 jaar geleden had.
Ook heeft mijn persoonlijke stem niets met het wel of niet bijgevoegde computerbeelden te maken, dus daar hoef je geen zorgen over te maken.
Een grens van 21 jaar zou mij niet gek lijken, want dat zou het "hypen" van bepaalde films tegen kunnen gaan, waar zich volgens mij vooral 20-minners schuldig aan maken. Het zal wel bij een idee blijven, want een leeftijdsgrens is op het internet natuurlijk makkelijk te omzeilen.
Gelukkig laat je het oordeel over Apocalypse Now afhangen van andere zaken als alleen de "beeldkwaliteit".
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Het hypen van bepaalde nieuwe films zal altijd wel gebeuren, maar ze hebben hier op MovieMeter wel een goed systeem dat nieuwe films niet meteen de Top 250 "ingehyped" kunnen worden (zoals op IMDB) maar pas 2 jaar na de bioscoop release voor de Top 250 in aanmerking komen.
Een leeftijdsgrens om hier een mening te mogen geven lijkt mij niet wenselijk -dit is een vrij laagdrempelige website over film en geen bloedserieus literair-wetenschappelijk magazine- en ook niet te hanteren in de praktijk.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Het hypen van bepaalde nieuwe films zal altijd wel gebeuren, maar ze hebben hier op MovieMeter wel een goed systeem dat nieuwe films niet meteen de Top 250 "ingehyped" kunnen worden (zoals op IMDB) maar pas 2 jaar na de bioscoop release voor de Top 250 in aanmerking komen.
Een leeftijdsgrens om hier een mening te mogen geven lijkt mij niet wenselijk -dit is een vrij laagdrempelige website over film en geen bloedserieus literair-wetenschappelijk magazine- en ook niet te hanteren in de praktijk.
Probleem dan ook is dat er bij het uitkomen van de film veel fanboys zijn die eenmaal een stem van 5,0* uitbrengen.
Die waren er niet ten tijde van Apocalyspe now. En best wel oneerlijke concurrentie dus.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ach ja, de kijker van zeg boven de 25 kijkt aan de andere kant dan weer anders naar gehypte films en zal met films als AN in het achterhoofd daar juist weer lagere punten aan geven. Het blijft een forum van meningen en als iemand 14 jaar is of zo kan ik best begrijpen dat die met een totaal ander beeld van films is opgegroeid. Leven en laten leven zou ik zeggen. Allemaal lovende recensies en punten, omdat iedereen van een bepaalde leeftijdsgroep een bepaalde film uit het verleden beter begrijpt of er mee opgegroeid is, zou de variatie van meningen alleen maar egaliseren en dat maakt het wat mij betreft saaier.
DaanVG
-
- 91 berichten
- 396 stemmen
Een grens van 21 jaar zou mij niet gek lijken, want dat zou het "hypen" van bepaalde films tegen kunnen gaan, waar zich volgens mij vooral 20-minners schuldig aan maken.
Dan lijden er wel heel veel goeden onder de kwaden, ik snap wel waar het vandaan komt ik vind het zelf ook jammer dat goeie films zoals deze afgerekend word door (sommige) leeftijdsgenoten of mensen jonger dan ikzelf die zich niet voor een paar uurtjes kunnen concentreren.
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Ronduit belachelijk dat er over een leeftijdsgrens gesproken wordt, iedereen heeft het recht zich te uiten. Mensen die zich boven anderen plaatsen op basis van leeftijd/intelligentie zouden juist geblokkeerd mogen worden.
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Zo zijn er ook wel 30ers die 'n film als Transformers 2 in hun top 10 hebben staan.
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4613 stemmen
Een grens van 21 jaar zou mij niet gek lijken, want dat zou het "hypen" van bepaalde films tegen kunnen gaan, waar zich volgens mij vooral 20-minners schuldig aan maken.
En hoe zou je denken dit te controleren? Iedereen kan natuurlijk de leeftijd opgeven die hij wil..
camielc
-
- 61 berichten
- 80 stemmen
En hoe zou je denken dit te controleren? Iedereen kan natuurlijk de leeftijd opgeven die hij wil..
Als jij mij citeert, dan a.u.b. wel volledig. Ik schreef verder nog:
"Het zal wel bij een idee blijven, want een leeftijdsgrens is op het internet natuurlijk makkelijk te omzeilen.
Gelukkig laat je het oordeel over Apocalypse Now afhangen van andere zaken als alleen de "beeldkwaliteit"."
Natuurlijk besef ik dat een dergelijke controle moeilijk is. Ik erger me echter aan het hypen van sommige net uitgebrachte films. Als je het aantal stemmen vergelijkt van een zojuist uitgebrachte film als Avatar (momenteel reeds 1448 stemmen) met een film als Apocalypse Now (3325 stemmen) valt het op dat al snel een momentum kan ontstaan ten faveure van nieuwe bioscoopfilms. Dit lijkt mij oneerlijk voor "oude" films van voor het internettijdperk, die nooit meer in de bioscoop komen.
Misschien is het een beter idee om het stemmen pas toe te laten bij het uitbrengen van de DVD van de film of een jaar na de premiere van een film in de bioscoop. Maar goed, we dwalen langzaam af van de discussie rondom Apocalypse Now.