menu

Film / Algemeen / Belangstelling voor de Grote Namen van de Filmhistorie

zoeken in:
Er lijkt wel een soort razende inhaalslag aan de gang om Moviemeter te voorzien van alle door iedereen klassiek geachte films uit de wereldtop. Intolerance van Griffith zit er nu bij, allerlei Kurosawa's zijn nu aan te klikken, Pabst' Pandora's Box... Fritz Lang... Ozu, niet te vergeten.

Moviemeter is klaar voor de intellectuelen ! Er is vast al iemand bezig met de films van de onsterfelijke Jean Vigo. En als je Eisenstein opneemt, waarom dan niet Pudovkin.
En als je eenmaal bezig bent, waarom dan niet de beroemde maar vergeten Junichiro Kamagotchi ?

Toch zijn er nooit meer dan een paar mensen die belangstelling hebben voor de Grote Namen van de Filmhistorie. Jammer jammer - maar Police Academy # 35 of Revenge Of The Killer Tomatoes trekken nog altijd meer stemmers dan al die briljante, heiligverklaarde russen, chinezen en indiërs bij elkaar.

Ik schrijf dit maar even met een flinke scheut ironie. Misschien is het de moeite waard om er es in breder verband over in discussie te gaan ?

FisherKing
Toch zijn er nooit meer dan een paar mensen die belangstelling hebben voor de Grote Namen van de Filmhistorie. Jammer jammer - maar Police Academy # 35 of Revenge Of The Killer Tomatoes trekken nog altijd meer stemmers dan al die briljante, heiligverklaarde russen, chinezen en indiërs bij elkaar.

Ik schrijf dit maar even met een flinke scheut ironie. Misschien is het de moeite waard om er es in breder verband over in discussie te gaan ?

Goed Idee HugoHei,
De leeftijd van de gebruikers speelt ook wel een rol.
Is de groep 50-80 jarigen eigelijk wel actief op het internet ?
In het verleden was ook de verkrijgbaarheid van films een probleem; maar met de opkomst van Internet en de vele Film-sites over de hele wereld komt er eindelijk meer informatie op een makkelijkere manier beschikbaar.
En je kunt makkelijker aan informatie komen om de desbetreffende film te zien !
Dit is maar een voorzetje hoor

In mijn ogen is de verkrijgbaarheid nog steeds een probleem. Dit soort Aziatische klassiekers komt praktisch niet op tv. Ik zou deze film heel graag een keer willen zien (daarom heb ik 'm ook toegevoegd), maar de kans dat hij nog een keer op tv komt lijkt me niet zo groot. Films op de gok kopen vind ik te riskant, en videotheken bij mij in de buurt hebben alleen recente films. Dat zal de voornaamste reden van het kleine aantal stemmers zijn, niet zozeer de desinteresse.

Ben het eens met Queto. Ik wil bijvoorbeeld heel graag 'M'van Fritz Lang eens zien, maar ja, hoe kom ik aan zo'n film. Geen zender die dat soort films nog uitzendt (misschien Arte?) en in de videotheek kijken ze je onbegrijpend aan en vragen of je misschien ook wat meer letters van de titelnaam weet. En direct maar aanschaffen op dvd, tja... gaat wat ver want echt goedkoop zijn dit soort films niet, en dan mis je vaak nog de Nederlandse ondertiteling. De wil en interesse is er wel, maar je moet er wel heeeel erg je best voor doen.

Yak
Daarom ben ik ook zo blij met de Openbare Bibliotheek van Den Haag. Daar hebben ze de raarste films. Jay, die van jou bijvoorbeeld ook.

terwijl dat soort films gratis (rechten zijn verlopen inmiddels geloof ik?) uitgezonden mogen worden... jammer inderdaad

ik kan gelukkig op internet af en toe nog wel eens een klassieker vinden om te downloaden, blind kopen gaat mij ook te ver... helemaal aangezien mijn ervaring is dat ik veel klassiekers niet goed genoeg vind om 'm te kopen.

Misschien een idee om als er 10 mensen een bepaalde film willen zien (hier op de site), hem gezamenlijk te kopen via Internet, en dan één voor één te kijken (versturen via de post ofzo)

Je ziet een film dan voor een normale "huurprijs"

Hangt ervan af bij welke videotheek je huurt.

Maar je kan ze toch kopen via Ebay, prijs valt vaak reuze mee, en je kan ze ook weer doorverkopen (doe ik ook altijd).

de Openbare Bibliotheek van Den Haag

Het is misschien een stomme vraag, maar gaat het om VHS'en wat die bibliotheek aanbiedt? Ik heb een paar films opgezocht in de database, en er staat meestal "videocassette [...] videoversie van de gelijknamige speelfilm".

Yak
(quote)

Het is misschien een stomme vraag, maar gaat het om VHS'en wat die bibliotheek aanbiedt? Ik heb een paar films opgezocht in de database, en er staat meestal "videocassette [...] videoversie van de gelijknamige speelfilm".

Ik heb inderdaad het vermoeden dat het wat onbekendere werk alleen op VHS verkrijgbaar is bij de OB. DVD's hebben ze inmiddels ook al een hele hoop, maar dat zijn toch de wat bekendere films, of die films uit de VHS-collectie die heel vaak verhuurd werden.

Aha dank je. Overigens was het wel mijn hoop dat het om VHS'en ging, de reden dat ik het vroeg was nl. dat ik geen DVD-speler heb. Ik denk dat ik binnenkort maar eens bij die bibliotheek langsga dan, Den Haag is niet zover hiervandaan.

Even een paar reacties op het bovenstaande.
In de eerste plaats wil ik niemand scheef aankijken die zegt 'hou jij je klassiekers maar - er zijn zat films die ik leuk vind en waar ik me prima mee vermaak'. En ik wil ook niet schoolmeesteren dat je zoveel mist en zo. Dat vind ik een flauwekulargument.
Wél herinner ik me van mezelf als liefhebber van allerlei soorten films (en ook van pulp en kitsch en onzin, in bescheiden mate) dat af en toe je adem stokt als je kennismaakt met een echt meesterwerk waar je tot nu toe geen moer van wist. Dat is fantastisch, vind ik : een brok in je keel krijgen van een obscure japanse film die je hooguit kent als naam in een handboek.
Zo heeft iedereen wel een afwijking.

De Duitse TV zond jaren geleden een stuk of tien films van Ozu uit. Die heb ik voor een deel ongezien opgenomen, en bekeken, als ik daar zin in had. Dat is leuk, want na een paar films is de onwennigheid eraf, en ga je anders kijken (en lees je er es wat omheen). Zo ook met Jean Vigo. Nooit van gehoord, lange tijd - behalve als naam van een sigarendoosgroot bioskoopje in Utrecht. Het hele werk van Vigo bestaat uit twee speelfilms en nog wat kleiner werk. De tv (weet niet meer welke) zond dat uit op twee avonden. Alles opgenomen, en er voorzichtig van geproefd. Móoi, dus. En bijzonder.
Derde voorbeeld : Satyajit Raj (als ik het goed schrijf). De BBC zond een stuk of vier films van hem uit plus een documentaire die veel verhelderde. Wat een rare man !

Kortom. Een belangrijke bijdrage zou kunnen (of zelfs moeten) komen van de televisie, die er immers voor is om ons allerlei culturele zegeningen te brengen. Sterker : daar wordt 1,6 miljard gulden ingestoken, jaarlijks. De tv heeft een TAAK, kortom.

Of ouwe films goedkoper zijn voor de omroepen ? Misschien niet. Raj stierf in 1992. Maar dat mag niet uitmaken. En dat er weinig kijkcijfersucces mee geboekt zal worden, is ook niet van belang.
FILM, omdat het moet !

Daarmee (met series klassiekers op TV) zijn veel verkrijgbaarheidsproblemen opgelost.
In een bioskoopzaal naar Jean Vigo kijken moet je dan maar vergeten. Jammer.
Blind kopen van Pantserkruiser Potemkin - inderdaad te riskant. Tenzij je het risico wilt nemen, en de prijs laag is.
Films kopen en doorverkopen vind ik prachtig, maar ik heb er geen tijd voor, want ik moet m'n brood verdienen. En kijken kost ook al zoveel tijd.

Tipje nog : in de Stadsschouwburg van Amsterdam (waar ze al jarenlang toneel maken - ook mooi) zit de Theater & Film Bookshop (of zoiets). Rechts van de entree als je er voorstaat. Ze hebben ook klassiekers op VHS en DVD, en vakkundige bedieners.
En natuurlijk valt de bibliotheek te proberen - raadpleeg de Gele Gids van uw woon- of verblijfplaats !

Yak
Kortom. Een belangrijke bijdrage zou kunnen (of zelfs moeten) komen van de televisie, die er immers voor is om ons allerlei culturele zegeningen te brengen. Sterker : daar wordt 1,6 miljard gulden ingestoken, jaarlijks. De tv heeft een TAAK, kortom.

Moéten, wat mij betreft ook! Ik kan er niet over uit dat er op Ned 1, 2 en 3 voornamelijk flauwe comedyseries, consumentenmagazines, get the pictures, héél véél sport en om half negen een makkelijk te verteren filmpie te zien zijn. Pas rond middernacht (!) wordt het vaak pas interessant. Geeft ons Groote Kunst!

En als je eenmaal bezig bent, waarom dan niet de beroemde maar vergeten Junichiro Kamagotchi?

Is dat een grap of bestaat die persoon echt? Ik wil best wat van hem toevoegen, maar kan hem niet vinden op de IMDb.

Hij heeft de Kamagotchi gemaakt.
Dat klote ding wat even een rage was.

Yak
Dat was de Tamagotchi

ja sinterklaas of de kerstman wat is het verschil.

Nou, de een komt op 5 december en de ander op 25 december.

Yak
ja sinterklaas of de kerstman wat is het verschil.

Het verschil is dat de Kamagotchi nooit heeft bestaan, in tegenstelling tot de Tamagotchi, en dat Tamagotchi geen regisseur was, en dat daarmee jouw grap nogal in het water valt

Meen je dat nou, ik dacht nou net andersom.

(quote)

Het verschil is dat de Kamagotchi nooit heeft bestaan, in tegenstelling tot de Tamagotchi, en dat Tamagotchi geen regisseur was, en dat daarmee jouw grap nogal in het water valt

IK zal nog eens een grap maken,

Yak
IK zal nog eens een grap maken,

We still love you, Macmanus

Dat doet me goed YAK.

en videotheken bij mij in de buurt hebben alleen recente films. Dat zal de voornaamste reden van het kleine aantal stemmers zijn, niet zozeer de desinteresse.

Precies. Ik wil dolgraag nog 's het complete ouevre van Kurosawa zien, of Wilder, Welles... Maar er is idd zeer moeilijk aan te komen als je alleen maar een Videoland in de buurt hebt... ("David Lynch... Wie?")

En dan te bedenken dat er o.a. in dit topic nog heel wat regisseurs staan waar ik nog nooit van gehoord heb!

Jaja, MM is af en toe nog een goede leerschool ook!

kappeuter (crew)
Wanneer ga je op jezelf wonen Goodfella, in een echte stad ? Je zou toch in Nijmegen gaan studeren ?

Wanneer ga je op jezelf wonen Goodfella, in een echte stad ? Je zou toch in Nijmegen gaan studeren ?

Die studie begint 2 september. En ja, ik heb (naast 9 andere videotheken) de cultvideotheek al ontdekt!!

Dus mocht ik vanaf september op nogal wat obscure werkjes stemmen, weet je waar het aan ligt.

als je alleen maar een Videoland in de buurt hebt... ("David Lynch... Wie?")
Haha, een deja vu. Ik kreeg twee weken terug het zelfde antwoord bij mijn stervideotheek.
Door moviemeter zijn er genoeg films die ik graag wil zien. De videotheek moest echter nee verkopen op de vraag naar Lynch, Coen, Festen, Happines etc.

kappeuter (crew)
Dat is niet best. Heb je geen alternatief ?

Tip:

www.idfx.nl

Da's een cultvideotheek waar je via e-mail ook films via de post kan huren. Vrij prijzig, maar zo heb ik wel de nodige films van Coen en Lynch gezien! (trouwens ook "The Best of Guinea Pig"... walgelijk filmpje, zal 'm wel 's toevoegen als ik tijd heb... )

tovenaar
Tip:

www.idfx.nl

Da's een cultvideotheek waar je via e-mail ook films via de post kan huren.

hmmm, waar ken ik dat van Goodfella?

Idd vergeten erbij te zeggen: alle credit gaat hier naar tovenaar, die mij dit adres ooit eens bezorgde!!

Gast
geplaatst: vandaag om 15:55 uur

geplaatst: vandaag om 15:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.