- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmboeken
Filmboeken
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
The James Bond Archives is een peperduur, maar fantastisch boek uitgebracht door Taschen.
Heel erg breed, dik met zo'n ca 600 blz, loeizwaar (ik ging bijna door mijn rug toen ik het de trap op naar boven droeg), het staat vol met prachtige, vaak nooit eerder gebruikte, foto's, alle films worden per apart hoofdstuk behandeld, incl de twee niet officiele films. Zeer de moeite waard en bij de eerste druk zit voorin een echte filmstrip van Dr. No.
Er is ook nog een Gold Edition, dan krijg je er een schets van Ken Adam en een handtekening van Daniel Craig bij, maar die kost geloof ik rond de 800 euro en dat vond ik zelfs te gek voor woorden.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
damn, dat is een mooi boek. Ik wil uit die serie ook de Kubrick Archives nog hebben. Kost zoveel allemaal 
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
damn, dat is een mooi boek. Ik wil uit die serie ook de Kubrick Archives nog hebben. Kost zoveel allemaal
Idd, bij Fnac gaan ze zowaar 150 eurootjes het stuk, zowel voor deze van Bergman, Almodovar, Kubrick en voor James Bond verwacht ik ook zo'n bedrag.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Een tip voor dat soort boeken is De Slegte! Ik heb de Kubrick Archives daar 50€ betaald en die van Bergman 100€. En ze zaten nog alletwee in het kartonnen omhulsel. Het zijn wel 2 verschillende formaten trouwens, die van Kubrick is een stuk kleiner dan die van Bergman maar het zijn fabuleuze boeken.
Taschen 
edit: ik herinner me juist dat mijn Bergman boek van de Fnac komt
Was toen een laatste stuk ofzoiets.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Dat deed me er aan denken, ik was al langer van plan om eens wat foto's te plaatsen van mijn filmboeken (zit ook wat muziek en comic tussen):

thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
Bij De Slechte vragen ze voor dat Bondboek op dit moment 179 euro, dat is zelfs meer dan dat ik er voor heb betaald.
Overigens het kan zijn dat de goedkopere versies al niet meer de eerste druk zijn en die zijn dus zonder de speciale blz voorin met de Dr. No filmstrip. Ik weet bv dat Bol.com (125 euro) niet de eerst druk meer heeft.
De hierboven door Metalfist afgebeelde boeken over Berman en Kubrick zijn idd dezelfde soort uitgave als het Bond Archives boek.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Net volgend juweeltje kunnen kopen:
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Kubrick Archives kun je voor 40-50 euro wel aankomen, ik ga die ergens in het komende jaar wel een keer aanschaffen.
Mooie collectie Metalfist, ik zie best een aantal boeken staan die ik zelf ook heb en ook een aantal die ik nog wil hebben!
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen

mijn nieuwe aanwinst, pas klein stukje in gelezen, maar 2 luxe hardcovers in een slipcase en rijkelijk geillustreerd, doorbladeren gaf meteen een wow-factor. Boek is uit 2012 en ligt voor 39.95 euro in de boekwinkels. Niet goedkoop maar het is het waard wat mij betreft.
tevens heb ik Chaplins autobiografie (Charles Chaplin. Mijn leven) gekocht, helaas in het Nederlands, maar je kunt niet alles hebben.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
mmm ik kick het dan maar even, ik heb weer 3 nieuwe binnen...
The Big Screen by David Thomson

Een prachtige hardcover uitgave en geen standaard geschiedenis van film, maar meer een geschiedenis van het filmkijken. Eerste 50 bladzijden gelezen en Thomson schrijft geweldig. Ik werd gelijk gepakt en kan niet wachten om verder te lezen.
en wat op veel lijstjes van must have filmboeken staat ook maar aangeschaft, de lijvige hardcover editie van The New Biographical Dictionary of Film:

en iets toegespitster, The Cinema of Abbas Kiarostami:

50 inc vanaf amazon.com, een mooie prijs voor dit soort boeken.
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
jaaaa het wordt nog wel eens wat 
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Ja, het begint al ergens op te lijken, maar er staan nog steeds meer filmboeken op mijn wishlist qua aantal dan ik er in de kast heb staan 
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Mob Culture - Hidden Histories of the American Ganster Film
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
ziet er interessant uit! En ik heb me van de week weer laten gaan, dus er zal het een en ander gepost worden de komende weken. De eerste kwam vanmiddag binnen:

The quirky, strange and utterly sagacious meditations of David Caradine written during the making of Quentin Tarantino's contemporary classic in which Carradine played the lead role. When Carradine landed the lead role in Quentin Tarantino's new film, Kill Bill, it catapulted him into the Hollywood limelight. This journal captures his experience of being courted by Tarantino for the role of Bill and the subsequent two years spent making the two-part feature film with co-star Uma Thurman, nominated for a Best Actress Golden Globe. In its mixture of autobiography and behind-the-scenes diary, The Kill Bill Diary takes the reader on a fascinating and witty journey into the world of film-making and the art of an acclaimed director. Along the way Carradine describes the martial arts training required for the role, the experience of filming in China, working with Tarantino and falling in love with Uma Thurman while 'swinging a steel-tempered Samurai sword at her head'. In describing the pre-production, production and promoting of the film, Carradine gives readers a rare and wholly authentic insight into the creation of a Hollywood blockbuster and the experience of a screen legend.
Met dat Lead role ben ik het niet zo eens, maar ik ben zeer benieuwd naar dit boek 
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Tim Bergfelder: International Adventures, German popular cinema and european co-productions in the 1960s
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4511 stemmen
Arnon Grunberg heeft ook een aantal essays over film gebundeld. Dat boekje is dus nu te koop. Wat ik er zo even kort van las, was het zeer de moeite waard. Volgende week plaats ik nog wel een recensie op BoMe.
Buster Keaton Lacht Nooit - Arnon Grunberg (2013) - BoekMeter.nl
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Ik ga die (als ik mijn recensie-exemplaar krijg tenminste) recenseren voor nadelunch.com
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
starbright boy (moderator films)
-
- 22403 berichten
- 5070 stemmen
Heb je maar een deel van die tweedelige uitgave van de speelfilmencyclopedie? 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
lag bij de kringloop voor een euro, kon ik dus niet laten liggen... maar heb er nog niet echt in gebladerd tot nu toe, is meer als herinnering aan vroeger toen ik ze graag bij de bieb leende en al de wonderlijke titels er in me nog helemaal niets zeiden... 
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
leuke collectie, zitten er zeker een paar bij die ik nog wel wens. Die film encyclopedie heb ik in mijn studententijd een keer bij de Slegte ingeleverd om eten te kunnen kopen, kreeg er ook nog eens amper iets voor.
dat Anticristo: The Bible of Nasty Nun Sinema & Culture leek me ook wel een leuke curiositeit, maar ik zie hem amper onder de $150.... Cremaster boek is ook niet te betalen 
Sin in soft focus. Pre-code Hollywood heb ik gelijk besteld nu ik hem nog zag voor anderhalf tientje. Die gaat ook alweer de dure kant op
Ik heb zelf ook alweer een nieuw stapeltje, deze week even delen 
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
thanks
en tja, zijn papieren naslagwerken nog echt nodig?
had vroeger ook nog wel een Maltin guide en soortgelijke boeken, maar die zijn al lang geleden weg gedaan... eten is ook belangrijk 
Brix
-
- 19677 berichten
- 5113 stemmen
Die film encyclopedie heb ik in mijn studententijd een keer bij de Slegte ingeleverd om eten te kunnen kopen, kreeg er ook nog eens amper iets voor.
Zo gauw je iets gaat verkopen i.p.v. kopen bij die zaak verandert de g in de naam in ch 
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Zo tijd voor een update:
Ik zag dat ik vergeten was mijn recensie van

Volgens Verhoeven met jullie te delen. Bij deze.
Mijn nieuwe filmboeken:
Van het volgende boek verschijnt de recensie over een week of 2 gok ik:

Buster Keaton lacht nooit door Arnon Grunberg
Na Chaplins autobiografie laatst, nu ook de meest vooraanstaande biografie op de kop weten te tikken bij de Slegte:

Chaplin: His Life And Art door David Robinson
Dit schijnt (en lijkt inderdaad bij doorbladeren) een van de fijnere boeken over de silent film te zijn:

Silent Movies: The Birth of Film and the Triumph of Movie Culture Peter Kobel Ed.
Uiteindelijk ook deze maar gekocht:

Film in het juiste perspectief Philip Kemp ed.
Een erg leuk oud boekje over de Franse filmmakers van voornamelijk de jaren 50 en 60

French Cinema since 1946
And just because they were giving it away, zie wel of het wat is:

Ingrid door Charlotte Chandler
Ook voor een habbekrats, een stukje microgeschiedenis:

Verstomde Films. Verdwenen Amsterdamse Bioscopen door Thomas Leeflang
Als aanvulling op Ebert en Kael:

The Graham Greene Film Reader: Reviews, Essays, Interviews and Film Stories
Voor het jongetje in mij:

Bond Girls Are Forever. The Women of James Bond door Maryam D'abo en John Cork
En een hele grote, mooie uitgave in slipcase (nu nog zeer goedkoop, straks zeer duur):

James Bond: 50 Years of Movie Posters DK Publishing
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 berichten
- 4511 stemmen
Arnon Grunberg heeft ook een aantal essays over film gebundeld. Dat boekje is dus nu te koop. Wat ik er zo even kort van las, was het zeer de moeite waard. Volgende week plaats ik nog wel een recensie op BoMe.
Als beloof even mijn korte mening: Buster Keaton Lacht Nooit - Arnon Grunberg (2013) - BoekMeter.nl
John Milton
-
- 24220 berichten
- 13385 stemmen
Met dank aan Beavis (voor de tip) nu ook op mijn boekenplank:

Prachtig boek met geweldige foto's zo op het eerste gezicht!