• 13.899 nieuwsartikelen
  • 171.855 films
  • 11.451 series
  • 32.500 seizoenen
  • 634.973 acteurs
  • 197.276 gebruikers
  • 9.234.124 stemmen

Waarom zijn films in films altijd stokoud?

zoeken in:

Captain Pervert

• 4557 berichten
  • 2064 stemmen

Is het jullie ooit opgevallen dat heel vaak, als in een film naar de TV gekeken wordt, dat er altijd hele oude, zwartwit films en programma's te zien zijn? Of soms hele flauwe slapstick. Ook zwartwit.

Ook schijnen er in de fictieve filmwereld alleen maar bioscopen te zijn die alleen maar films als Casablanca draaien...

Just wondering.

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Moet dit niet in het filmclichédraadje?

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3226 stemmen

Het is mij nooit opgevallen eigenlijk. In the Naked Gun draaien ze Platoon, in Donnie Darko The Evil Dead om maar eens twee voorbeelden te noemen.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Is het jullie ooit opgevallen dat heel vaak, als in een film naar de TV gekeken wordt, dat er altijd hele oude, zwartwit films en programma's te zien zijn? Of soms hele flauwe slapstick. Ook zwartwit

Ik denk dat het films zijn die de regisseur in kwestie adoreert. Een eerbetoon.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3207 stemmen

BoordAppel schreef:

Het is mij nooit opgevallen eigenlijk. In the Naked Gun draaien ze Platoon, in Donnie Darko The Evil Dead om maar eens twee voorbeelden te noemen.

In Donnie Darko is de film alleen "stokoud" voor ons, niet voor hun ,aangezien de film zich ook in die tijd afspeelt. (stokoud is een groot woord)

Of bedoelde je dat niet zo?

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3226 stemmen

Ik beschouw een film uit de jaren '80 niet als stokoud. Ik wilde dus met enkele voorbeelden duidelijk maken dat je ook wel eens niet oude films in films ziet.

jassonn

• 5303 berichten
  • 3207 stemmen

Ah oke, dan had ik je verkeerd begrepen.

Devastation HCT

• 405 berichten
  • 1414 stemmen

Ik denk dat het is om terug te grijpen naar klassiekers. Om mensen een gevoel van nostalgie en herkenning te geven. Tijdens Menace II Society zie ik opeens een scène uit It's a Wonderful Life en ik krijg een glimlach op mijn gezicht. Of misschien willen de makers een ode aan hun favoriete films geven.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Iets zegt me dat dat laatste bij Menace niet het geval was

Wolkenmeter

• 640 berichten
  • 1448 stemmen

Vaak gebeurt dat om de film in een bepaald tijdskader te plaatsen: in The Shawshank Redemption die zich in de jaren '40 afspeelt, kijken de gevangen bijvoorbeeld naar Gilda (1946)

Vaak worden oude films inderdaad ook vaak gebruikt als eerbetoon van de regisseur aan zijn voorbeelden, of om de thema's van de film verder uit te diepen en parallellen te trekken: bijvoorbeeld zoals Terry Gilliam in 12 Monkeys een stukje Vertigo laat zien.

GFM

• 1116 berichten
  • 1520 stemmen

Naar welke film kijken ze in Green Mile.......??

Wolkenmeter

• 640 berichten
  • 1448 stemmen

GFM schreef:

Naar welke film kijken ze in Green Mile.......??

Volgens IMDB is dat Top Hat (1935)

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Wolkenmeter schreef:

Vaak worden oude films inderdaad ook vaak gebruikt als eerbetoon van de regisseur aan zijn voorbeelden, of om de thema's van de film verder uit te diepen en parallellen te trekken: bijvoorbeeld zoals Terry Gilliam in 12 Monkeys een stukje Vertigo laat zien.

Of in Brazil waar het Klassieker tijd (oa Casablanca) is, die IEDEREEN op kantoor kijkt

Captain Pervert

• 4557 berichten
  • 2064 stemmen

Nou, kennelijk is het jullie niet zo opgevallen (misschien wel in de toekomst?) want ik heb het echt over films-in-films die totaal geen link hebben met het verhaal, de setting of de personages (dat de oudjes in The Green Mile naar die ouwe koek keken lijkt me duidelijk).

Ik heb het over films die zich in 'deze tijd' (lees: 80s tot heden) afspelen, en waarin zekere personages naar een TV kijken met zwartwit slapstick comedy of een stokoude Draculafilm bijvoorbeeld.

braambes

• 559 berichten
  • 1354 stemmen

geen link zie ik bij :

50 first dates : the sixth sense

butterfly effect : seven

ThaMovieVoter

• 3637 berichten
  • 2199 stemmen

Ik denk dat het is om een scheiding te behouden tussen de film waarnaar je kijkt en de film in de film.

Het is mij ook altijd opgevallen en ik vind het ook nergens op slaan eigenlijk.

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Zou dat niet ook heel veel met rechten (lees: geld) te maken kunnen hebben?

Deskundigen in de zaal?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

The Sixth Sense is natuurlijk een film waarbij heel veel liefhebbers zoiets hebben van "ik wou dat ik 'm weer voor de eerste keer kon zien", dat vond ik dus een begrijpelijke keuze

kos

• 46509 berichten
  • 8701 stemmen

Dat was niet eens in me opgekomen. Ben duidelijk geen fan

Flipman (redacteur)

• 6933 berichten
  • 1133 stemmen

Captain Pervert schreef:

Is het jullie ooit opgevallen dat heel vaak, als in een film naar de TV gekeken wordt, dat er altijd hele oude, zwartwit films en programma's te zien zijn? Of soms hele flauwe slapstick. Ook zwartwit.

Ook schijnen er in de fictieve filmwereld alleen maar bioscopen te zijn die alleen maar films als Casablanca draaien...

Just wondering.

Ja, je ziet het wel heel vaak, maar als de films nog te nieuw zijn, kan het slechte kritieken opleveren omdat je dan populair wilt worden met een recente film, die veel opleverde, waarnaar gerefereerd wordt in je eigen film! Best te begrijpen, eigenljik...

Maar aan de andere kant, het is natuurlijk ook zo dat ouwe films waaraan gerefereerd wordt vaak wel klassiekers zijn, die tegenwoordig nog graag gezien worden. Dus, eigenlijk is het best wel raar, ja...

Flipman (redacteur)

• 6933 berichten
  • 1133 stemmen

Ik denk dat het films zijn die de regisseur in kwestie adoreert. Een eerbetoon.

En dit vind ik ook wel behoorlijk kloppen. En recente films moeten misschien nog op regisseurs inwerken, voordat hij favoriet kan worden: het zal jouzelf toch ook veel moeite kosten om je favoriete film van de eerste plaats gestoten te krijgen door een andere?

matthijs_013

• 3629 berichten
  • 5525 stemmen

Hier heb ik ook over nagedacht. Ik ben zelf een liefhebber van oude films, maar het verbaast me ook dat bijna elke televisiepersonage dit ook lijkt te zijn. Zelfs in "oppervlakkige" series als Beverly Hills, 90210 zijn ze dol op Casablanca.

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Waarschijnlijk omdat de hedendaagse filmmakers uit de oude films hun inspiratie halen.

Welke gangsterfilms kijkt Macauley Culkin eigenlijk in Home Alone 1 & 2?

'I'm gonna give you till the count of three to get your lousy, lying, four-flushing carcass out my door! One, two...

(gunshots)

Three. Merry Christmas, you filthy animal. (shoots) And a Happy New Year.'

Die fragmenten boeiden me vroeger altijd mateloos!

Respekked

• 6286 berichten
  • 1209 stemmen

Mij ook! Het antwoord stelde mij een beetje teleur.

"The movie that Kevin watches on video tape is not a real film, but footage especially created. It was called "Angels With Filthy Souls." Along with other similar era references in the movie, this is a play upon the movie Angels with Dirty Faces (1938) starring James Cagney."

aldus imdb..

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Ik las het net ook inderdaad. En de fragmenten uit deel twee komen uit een zogenaamd vervolg op ´Angels with Filthy Souls´, getiteld ´Angels with Even Filthier Souls´...

latrat

• 264 berichten
  • 580 stemmen

om het contrast te maken?

BenicioDelToro

• 4178 berichten
  • 1391 stemmen

Omdat het er in een sequel altijd twee keer zo heftig aan toegaat denk ik.

latrat

• 264 berichten
  • 580 stemmen

ik had het op de vraag van de topic.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4512 stemmen

Referenties zijn eigenlijk alleen leuk wanneer alleen de echte filmfreak ze begrijpt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.