• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.079 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.092 acteurs
  • 199.014 gebruikers
  • 9.372.312 stemmen

Filmclichés

zoeken in:

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

Als in enge films ergens machines of stoomleidingen te zien zijn, lekt er altijd wel ergens stoom uit zo'n machine of leiding.

Miss Daisy

• 321 berichten
  • 2291 stemmen

In films hoef je nooit lang te zoeken naar informatie te zoeken op het internet. Nieuwsarchieven, persoonsinformatie, ... Geen probleem binnen de minuut krijg je alle info. Ik wil ook zo een zoekmachine.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

kijkert schreef:
Het leukste voorbeeld hiervan in "The Good, the Bad and the Ugly"

'If you wanna shoot, shoot. Don't talk', waarop the Ugly zijn belager neerschiet.!
Zalig voorbeeld, inderdaad.

BoordAppel schreef:
Leukste voorbeeld in Thriller - En Grym Film waar auto's nog ontploffen als ze met 5 km/u tegen een boom aan rijden
Jaaa! Daar was het echt superhilarisch, je zou haast denken dat het parodisch bedoeld is!

Fugu

• 9 berichten
  • 23 stemmen

Misschien al genoemd maar...

Wanneer iemand een vreselijke nachtmerrie heeft zie je eerst vanuit het nachtkastje camerastandpunt de oogbollen bewegen, en een flinke plak zweet op het voorhoofd. Hoofdrolspeler ligt op zijn zij. Vervolgens wordt het nog spannender (muziek krijgt meer volume) en op het einde hoor je zo'n typiche zoef of schreeuw en boinggg, de hoofdrolspeler schiet uit rugstand rechtop overeind en puft uit, vaak getroost door vriendin die er wakker van werd.

italian

• 1391 berichten
  • 262 stemmen

of een jongen die nieuw is op een school en dan altijd verlegen is en dan vaak ook gepest wordt.

maar uiteindelijk overwint hij de pesters!!

Bramweer

• 380 berichten
  • 845 stemmen

Als mensen aan een touw hangen, gaat dat touw altijd rafelen.

Als je een afgrond ziet moet er altijd een steentje naar beneden vallen.

U-96

• 11875 berichten
  • 2064 stemmen

Als het gevecht tussen de bad guy en en de hoofdpersoon (bijna) afgelopen is hoor je al politiesirenes in de verte, waar dan ook...

waidman

• 2466 berichten
  • 273 stemmen

Door Bramweer op een idee gebracht, wanneer in een film iemand ergens af dreigt te vallen en deze persoon word vastgehouden door iemand, dan volgt steevast de zin: "hou vast", of "ik heb je".

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

waidman schreef:

dan volgt steevast de zin: "hou vast", of "ik heb je".

Aanvullend : ik laat je niet vallen

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Ja, en zo'n situaties zijn ook verdomd veelvoorkomende eindes in actiefilms. Een finale op gevaarlijke hoogte. Mensen zien graag bad guys naar beneden vallen...

Bramweer

• 380 berichten
  • 845 stemmen

Ja en de Badguy valt naar beneden en de held kan zich nog net vasthouden

Arnie

• 1082 berichten
  • 1881 stemmen

djelle schreef:

20 clichés

Kijk aan, daar heb je zo even een blauwdruk gegeven voor een willekeurige James Bond-film...

Overigens valt het me op dat de genoemde clichés bijna altijd van toepassing zijn op actiefilms. Zijn andere films dan echt zoveel beter?

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

Een romantische comedy loopt altijd goed af.

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Knappe actrices bij Hitchcock kunnen zich maar best voorbereiden op het ergste want de kans dat ze het einde van de film halen is nogal beperkt .

mikey

• 28986 berichten
  • 5138 stemmen

Het nerd meisje wordt altijd populair.

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Of sterft op een gruwelijke manier .

mikey

• 28986 berichten
  • 5138 stemmen

Nerd meisjes? nee dat zijn vreemd genoeg de overlevers! toch?

Martin Van K

• 9050 berichten
  • 4553 stemmen

Een nerd-achtig meisje blijkt zonder bril, plooirok en staartjes in het haar plots het mooiste meisje van de school...

mikey

• 28986 berichten
  • 5138 stemmen

Nerd meisjes krijgen altijd verkering met quater backs

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

mikey schreef:

Nerd meisjes? nee dat zijn vreemd genoeg de overlevers! toch?

Da's niet zo vreemd. Ze hebben hersens.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

In een rampenfilm zit altijd een slechterik die berouw krijgt en zijn leven opoffert om anderen te redden.

djelle

• 6070 berichten
  • 0 stemmen

Arnie schreef:

Kijk aan, daar heb je zo even een blauwdruk gegeven voor een willekeurige James Bond-film...

Overigens valt het me op dat de genoemde clichés bijna altijd van toepassing zijn op actiefilms. Zijn andere films dan echt zoveel beter?

Mijn opgesomde clichees gaan inderdaad over de actiefilm.

In principe kan je in alle genres veel clichées terugvinden (de een al meer dan de andere), maar het klopt natuurlijk wat je zegt, de actiefilm is daar wel een absolute koploper in. Maar ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg, integendeel, het heeft wel iets "charmants". Clichees vind ik overigens ook niet noodzakelijk een meter voor kwaliteit... Ik vind ze alleen saai als er echt weinig of niets 'speciaals' inzit (al is het maar een interessante vormgeving) of als er voor de rest niet veel gebeurd (actiemomenten, horror...).

waidman

• 2466 berichten
  • 273 stemmen

Zag gisteravond nog en leuke, tijdens kijken naar Dirty Harry, in de meeste politiefilms hebben de hoofdpersonen meestal te maken met of stupide of corrupte chefs.

Materny

• 10188 berichten
  • 1026 stemmen

De schurk gaat het zelden goed af in actiefilms

waidman

• 2466 berichten
  • 273 stemmen

Dit is een echt western cliché, in veel westerns wordt er in een kerk of tijdens een begrafenis of bruiloft de psalm

We will gather at the river gezongen of gespeeld.

Herisson

• 3413 berichten
  • 607 stemmen

En in westerns waait ook vaak zo'n bosje voorbij.

waidman

• 2466 berichten
  • 273 stemmen

En in de nacht hoor je altijd coyotes huilen

Werwolf

• 4604 berichten
  • 1197 stemmen

En Clint spuwt dan wat tabak op de grond om vervolgens zijn sigaar in zijn mondhoek te laten rusten.

Goodfella_90

• 10407 berichten
  • 2595 stemmen

Haha

waidman

• 2466 berichten
  • 273 stemmen

Zag gisteren, of liever gezegd hoorde er gisteren weer eentje. Zag een soort avonturen film over een beer die een jongen ontvoerde, ben nou eenmaal een dwaas als het gaat om mooie natuuropnames, maar is het jullie wel eens opgevallen dat je altijd de zelfde soort vogel hoort roepen in dit soort films, je weet wel meren en bergen.Heb het eens nagezocht, maar het betreft hier een soort watervogel met een nogal sinistere roep, daarom wordt die altijd in dit soort films gestopt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.