ad
  • 141.901 films
  • 6.881 series
  • 20.942 seizoenen
  • 471.172 acteurs
  • 285.411 gebruikers
  • 8.185.161 stemmen

Waardering naar beneden bijstellen na herziening

zoeken in:

Captain Pervert

• 3713 berichten
  • 1891 stemmen

Veel "mindfuck" films worden automatisch minder na herziening omdat je misschien niet de hele film meer weet, maar nog wel dat de hele film een droom is, dat de hoofdpersoon dood is, etc.

Moet het niet een vuistregel zijn om films te beoordelen op basis van de eerste keer dat je ze ziet? Ik vind het echt flauw dat ik bij veel van dergelijke films berichten lees als "na herziening toch aanzienlijk minder dus verlaag ik mijn score". Nou dat je hem minder vond is jouw zaak, maar blijf van die score af! Een film is automatisch al minder wanneer je het einde weet, zeker bij films die puur daarom draaien (Fight Club, Usual Suspects etc etc etc).

Flauw, flauw flauw...

Onderhond

• 85622 berichten
  • 10133 stemmen

Een film is automatisch al minder wanneer je het einde weet

Simpelweg onzin. 't Is gewoon een zware onvolkomendheid van de meeste "mindfuck" films. Het lijkt tegenwoordig wel de beste methode om een populaire film te maken. Steek er een leuke twist in op het einde en iedereen gaat plat. Sorry, maar ik verwacht dat een goeie film ook de tweede keer minstens even boeiend blijft, blijkt dat niet zo, gaat de score simpelweg naar beneden. Begrijp ook je probleem niet. Films als The Usual Suspects worden sowieso al overgewaardeerd, wat maakt enkele stemverlagingen nu ?

En Fight Club zou enkel om het einde draaien ?

FisherKing

• 18698 berichten
  • 0 stemmen

Captain Pervert schreef:

Moet het niet een vuistregel zijn om films te beoordelen op basis van de eerste keer dat je ze ziet? Ik vind het echt flauw dat ik bij veel van dergelijke films berichten lees als "na herziening toch aanzienlijk minder dus verlaag ik mijn score". Nou dat je hem minder vond is jouw zaak, maar blijf van die score af!

Als bij herziening een film mij minder bevalt waardeer ik hem af natuurlijk. En dat kan vele oorzaken hebben. Onderhond gaf al een sterk punt.

Maar wat veel meer speelt, zijn de films die je te lang geleden gezien hebt en toen dacht dat ie goed was. Meestal zijn dat soort films dan ook beter bij herziening, vaak zoveel beter, dat je naar een 5* film gaat. Das het leuke bij herziening. En het waarderen bij herziening, dus.

kos

• 45039 berichten
  • 7832 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Simpelweg onzin. 't Is gewoon een zware onvolkomendheid van de meeste "mindfuck" films. Het lijkt tegenwoordig wel de beste methode om een populaire film te maken. Steek er een leuke twist in op het einde en iedereen gaat plat. Sorry, maar ik verwacht dat een goeie film ook de tweede keer minstens even boeiend blijft, blijkt dat niet zo, gaat de score simpelweg naar beneden.

Tja, vind ik persoonlijk absolute onzin. Dan zou je nooit meer iets verrassends in een film kunnen stoppen. Ik zie niet wat er mis is met een verrassende twist of plotwending of einde.

Dat je dan de tweede keer het meeste al weet is natuurlijk vervelend maar onvermijdelijk, maar voor mij persoonlijk geen minpunt. Dan let ik weer op andere dingen.

Ik moet er niet aan denken dat er geen opmerkelijke verhaalllijntjes of plottwists meer komen, maar je elke film naar voorspelbaarheid zit te kijken.

kos

• 45039 berichten
  • 7832 stemmen

Als je bij het herzien van een film klaagt over dat het voorspelbaar is, ben je mijns inziens sowieso erg vaag bezig trouwens. Nogal logisch dat dit zo is. Van de opening tot de eindcredits heb je al eens gezien namelijk.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

En hoe zit het andersom Captain Pervert? Mag je een film na herziening wel ophogen?

Padd0

• 804 berichten
  • 3074 stemmen

Ach een mindfuck-film moet gewoon meer bieden dan enkel de mindfuck. Wanneer dat niet het geval is dan is het helemaal niet vreemd dat je bij een 2e maal afwaardeert. Zoals Onderhond al zei, het wordt (tegenwoordig) te vaak gebruikt als een gimmick.

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

En wat denk je van films die je de eerste keer nog niet goed begrepen hebt. Ik noem maar even als voorbeeld Donnie Darko en Persona , onder vele andere uiteraard.

Sommige verhaallijnen en ontwikkelingen zitten zo ingenieus en/of subtiel in elkaar, dat je aan een keer kijken niet genoeg hebt om alles in een keer te bevatten. En zo ook met films waar je te jong voor was, of waar je te weinig 'levenservaring' voor had om ze de eerste keer helemaal te begrijpen.

Juist dit soort films zijn zeer geschikt om vaker te zien, zodat je er steeds meer uithaalt en waardoor je waardering kan stijgen.

flipsen

• 1696 berichten
  • 482 stemmen

Er zijn inderdaad gewoon films met "Smaakevolutie" (kan negatief en positief uitwerken), daar kun je niet omheen lijkt me.

Onderhond

• 85622 berichten
  • 10133 stemmen

Dan zou je nooit meer iets verrassends in een film kunnen stoppen. Ik zie niet wat er mis is met een verrassende twist of plotwending of einde.
Ik ook niet, begrijp ook helemaal niet waar je dat vandaan haalt. Maar teveel films steunen veel te veel op dat soort twists, en zijn verder gewoon uiterst doorsnee of gewoon barslecht. Een Fight Club wist mij ook de tweede maal enorm te boeien, terwijl pakweg een Memento de tweede keer bagger was. Dan blijkt dat zo'n film maar een wegwerpitem is, en dan mogen er voor mij best een paar * af.

Captain Pervert

• 3713 berichten
  • 1891 stemmen

Je hebt films die leunen op acteerwerk, of goede grappen, of spectaculaire actiescènes, of dus een goed of verrassend plot.

Al die eerste films kan je na herziening beter vinden, maar plot-films eigenlijk niet, daarom vind ik het afwaarderen van de score bij dergelijke films een beetje een open deur.

Tenzij je dement bent of de film 15 jaar geleden voor het laatst hebt gezien.

Dustyfan

• 5607 berichten
  • 0 stemmen

Captain Pervert schreef:

...of de film 15 jaar geleden voor het laatst hebt gezien.

En dat komt nogal eens voor, aangezien veruit de meeste films ouder zijn dan 15 jaar.

Zelva

• 2186 berichten
  • 2557 stemmen

Captain Pervert schreef:

Je hebt films die leunen op acteerwerk, of goede grappen, of spectaculaire actiescènes, of dus een goed of verrassend plot.

Al die eerste films kan je na herziening beter vinden, maar plot-films eigenlijk niet, daarom vind ik het afwaarderen van de score bij dergelijke films een beetje een open deur.

Als je al weet hoe de film afgelopen is, kan en moet het nog steeds interessant zijn om bijvoorbeeld te zien hoe de film is opgebouwd om tot dat verrassende plot te komen.

Met gedachtenspinsels als: Als ik het zo zie, dan had ik het al kunnen verwachten. Hey, er zitten van die subtiele stille hints in. Hoe heb ik dat detail kunnen missen? Die scene snap ik nu omdat ik het einde weet, wat mooi gedaan zeg.

Heb je dat gevoel niet en is het enige wat overblijft het (niet-)verrassende einde? Ja jammer dan, had het maar niet zo'n soort film moeten worden die alleen leunt op het verrassende.

Captain Pervert

• 3713 berichten
  • 1891 stemmen

Dustyfan schreef:

(quote)

En dat komt nogal eens voor, aangezien veruit de meeste films ouder zijn dan 15 jaar.

Maar die heb je 15 jaar geleden niet een bepaalde waardering gegeven op moviemeter

En het is juist de laatste 5-6 jaar de mode om plottwists in te bouwen. Mij schiet zo 123 geen oudere film te binnen die zich bedient van mindfucks. Misschien iets van David Lynch, maar daar heb ik nog niets van gezien.

Captain Pervert

• 3713 berichten
  • 1891 stemmen

Maar ik snap jullie punt wel, met name goed gezegd door Zelva.

Laten we het hierop houden; als ik een plotfilm na herziening minder vind, kom ik gewoon niet aan de score die ik daar aanvankelijk voor heb gegeven, en denk ik met een glimlach terug aan het moment dat ik van de bank viel van verbazing.

ThaMovieVoter

• 3637 berichten
  • 2048 stemmen

Bij Pulp Fiction is het juist andersom, mensen schijnen na herziening de film vaak beter te vinden, soms wel een verdubbeling van de score.

heel apart..

timbo_

• 13109 berichten
  • 3347 stemmen

Onderhond
Films als The Usual Suspects worden sowieso al overgewaardeerd

leg uit??

Onderhond
Memento de tweede keer bagger was

ben ik het ook totaal niet mee eens

Licht aan het genre bij mij, thrillers zijn nooit echt leuk de tweede keer, komedie & horror wordt alleen beter. Dit geld naar 3jaar ong niet meer als alles vervaagd is

goongumpa

• 3041 berichten
  • 3928 stemmen

Ik zeg: als een film écht goed is, blijft hij na meerdere kijkbeurten overeind.

Ik heb de laatste week heel wat films herzien. Daardoor zijn bepaalde favorieten wat gezakt in mijn waardering, terwijl ik er weer een paar favorieten bij heb gekregen.

Vaak is het bij mij zo dat emotionele films die de kijker op een ruwe (vaak weinig subtiele) manier een SLAG willen toebrengen, de eerste keer een enorme indruk maken, maar de tweede keer toch een beetje "too much" zijn .

Katharina

• 711 berichten
  • 1008 stemmen

Ik vind het goed dat je je stem nog kan veranderen.

Toen ik net op moviemeter was, keek ik vooral chickflicks die ik toen helemaal geweldig vond en ze steeds richting de 5 sterren gaf .

Ik vind ze nog steeds leuk om te kijken, maar zie nu allemaal dingen (of mis dingen) die me toen niet opvielen. Tegenwoordig moet een chickflick wel heel erg goed zijn voordat ik m 5 sterren geef. Dus ook zulke films die ik een tweede x bekijk, beoordeel ik nu lager.

Miron

• 744 berichten
  • 74 stemmen

Er zijn films die barsten van subtiele details waardoor ze keer op keer bij de kijker kunnen groeien.

Fight Club bijvoorbeeld, wordt voor mij keer op keer beter omdat er meer uit de film te halen valt dan op het eerste gezicht lijkt.

Terwijl een film als The Dark Knight over minder details en inhoud beschikt om mij constant te blijven boeien.

Justinw

• 5356 berichten
  • 1317 stemmen

The Game.

Deze film fuckt met je mind op het einde. En ik vind hem geweldig, maar ik ben bang dat als ik hem voor de 2e keer kijk hij alleen maar in aanzien kan dalen.

Karl van H.

• 2801 berichten
  • 1830 stemmen

Simpele oplossing: gewoon niet meer kijken

Justinw

• 5356 berichten
  • 1317 stemmen

De gene die me nu het meest bij blijft staan is toch wel Slumdog Millionaire. Eerst een ruime 3.5, toen een krappe 3. En nu een 1,5.

Film Pegasus (moderator films)

• 27943 berichten
  • 4610 stemmen

Ik bekijk regelmatig geziene films opnieuw. Dat leidt niet meteen tot waardering naar beneden bijstellen, er zijn evengoed films die meer punten bijkrijgen. Sinds ik meer dan 5 jaar geleden hier op MM kwam is mijn visie op film toch bijgesteld. Andere genres, andere dingen waar je op let, ... Films die vroeger indruk maakte, maar waar ik nu iets van heb 'is het dat maar'. En andere films die ik gewoon leuk vond, die juist hoger scoren omdat het spreekwoordelijke plaatje toch beter in elkaar lijkt te steken dan op het eerste gezicht te zien was.

Ik vraag me trouwens af, of mensen die dvd's kopen niet sowieso ergens de intentie hebben om films te herzien. Zou toch anders zonde zijn om die dingen aan te schaffen en maar één keer te bekijken?

Justinw

• 5356 berichten
  • 1317 stemmen

Ja, vooral wat duurdere dingen wil ik vaker gaan bekijken. De 1euro dvd's bekijk ik vaak maar 1x en worden nog wel vaak uitgeleend etc.

Karl van H.

• 2801 berichten
  • 1830 stemmen

Ik koop ook alleen films waarvan ik verwacht dat ze de moeite van het vaker kijken waard zijn. Dus geen blockbusters of iets dergelijks, maar echte 'denkfilms', Mulholland Drive bijvoorbeeld. Of films die ik eerder heb gezien en die een echt goede indruk op me achter gelaten hebben, dat zijn ook films die ik graag nog eens wil zien.

LimeLou

• 2048 berichten
  • 777 stemmen

herziening is niet echt mijn ding. Ik heb bij Mulholland Drive en A Clockwork Orange nooit het gevoel gehad dat als ik het opnieuw bekijk ik een betere ervaring kan krijgen. Alleen bij Memento had ik dat tot nu toe, maar volgens vele werd het verhaal veel te voorgekauwd gebracht (net als bij Inception) wat erg vreemd voor me is. Ik snap nog steeds vele kleine puntjes in het verhaal niet van Memento.

Elineloves

• 23941 berichten
  • 3519 stemmen

Ik heb juist vaker dat ik hem naar boven moet stellen. Onlangs nog gehad bij (500) days of Summer. De eerste keer dat ik hem zag vond ik hem maar mwoah-mwoah, maar nu ik de tijd heb genomen voor de herziening en er met een vrolijk gevoel inging, schoot de film plots flink omhoog in mijn waarde. Wellicht komt dat ook omdat mijn nieuwe crush, Matthew Gray Gubler, er in speelt en ik JGL ook stukken leuker vind dan eerst.

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

Gelukkig vaak ook juist omgekeerd. Teken van een echte goede film. Net History of Violence na herziening een vol punt erbij gegeven. Nu een 4,5*

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.