• 155.485 films
  • 9.306 series
  • 27.677 seizoenen
  • 604.440 acteurs
  • 346.924 gebruikers
  • 8.764.891 stemmen

Waardering naar beneden bijstellen na herziening

zoeken in:

Elineloves

• 24024 berichten
  • 3580 stemmen

Dat is die met Viggo toch? Wil ik ook nog graag eens herzien. Staat nu nog op een 3.0*, volgens mij is dat te weinig voor deze film. Te lang geleden om er nog objectief naar te kunnen kijken/oordelen.

Reinbo

• 70661 berichten
  • 0 stemmen

Captain Pervert schreef:

Veel "mindfuck" films worden automatisch minder na herziening omdat je misschien niet de hele film meer weet, maar nog wel dat de hele film een droom is, dat de hoofdpersoon dood is, etc.

Juist niet, vaak zijn ze de tweede keer beter of wederom interessant omdat je als kijker van een totaal ander perspectief de film beleefd. Usual Suspects is daarom bij herziening nog leuker.

Apollinisch

• 21263 berichten
  • 0 stemmen

Vrijwel al mijn top tientitels ben ik pas na herziening echt gaan waarderen.

Elephant eerste keer --> saai

25th hour --> goed maar niet geweldig

American beauty --> redelijk

Buffalo '66 --> goed maar niet geweldig

Irréversible --> mwa

Amélie --> goed maar niet geweldig

Magnolia --> redelijk

Pi --> goed maar niet geweldig

Requiem for a dream --> goed maar niet geweldig

De enige film die ik nog slechts één keer heb gezien, Mary and Max, is tegelijk ook de enige titel waarvan ik twijfel of Any way the wind blows of Hwal (hoewel ik ook die nog moet herzien) niet meer recht hebben op dat felbegeerde plekje.

Dick2008

• 10005 berichten
  • 807 stemmen

Katharina schreef:

Ik vind het goed dat je je stem nog kan veranderen.

(Interessant oud topic)

Zeker goed dat je je stem kunt wijzigen en gelukkig wel.

Het stemmen zelf is niet zo moeilijk maar blijft toch een momentopname.

Over het algemeen wordt er veel te hoog gestemd bij een film na eerste keer kijken.

Als een film na herziening toch goed blijft kan je hem, afhankelijk van het aantal keren steeds hoger zetten (of als hij tegenvalt weer lager).

Als je echter nu in een bericht laat weten dat je een film na een eerste kijkbeurt geweldig vindt maar je zet je stem op 2.5 / 3.0 krijg je ongetwijfeld commentaar vanwege te lage stem, vooral omdat iedereen zijn eigen manier van stemmen heeft.

Dick2008

• 10005 berichten
  • 807 stemmen

Film Pegasus schreef:

Ik vraag me trouwens af, of mensen die dvd's kopen niet sowieso ergens de intentie hebben om films te herzien. Zou toch anders zonde zijn om die dingen aan te schaffen en maar één keer te bekijken?

Dit is ook al een bericht waar ik een tijd op naar zoek was. In mijn geval is dat inderdaad zo. Ik heb er een heleboel weg gedaan, waarvan ik dacht wat moet ik er verder mee. Na drie, vier keer heb ik het wel gezien. Maar er zijn ook mensen die kunnen hun hele verzameling weg doen in één keer. Dat vind ik toch wel weer de andere kant. Een aantal blijven toch de moeite waard voor eens in de 1 à 3 jaar.

Verder blijf ik het prettig vinden dat je je stemmen kunt veranderen en je top 10. Dat plaatsen van lijstjes in topics is wat minder ideaal.

Als ik stemmen louter op de eerste keer kijken had afgestemd, had ik heel veel hoge stemmen gehad. Maar dat geeft dan geen goed beeld hoe ik er nu over denk.

Film Pegasus (moderator films)

• 29869 berichten
  • 5071 stemmen

Film Pegasus schreef:

Ik bekijk regelmatig geziene films opnieuw. Dat leidt niet meteen tot waardering naar beneden bijstellen, er zijn evengoed films die meer punten bijkrijgen. Sinds ik meer dan 5 jaar geleden hier op MM kwam is mijn visie op film toch bijgesteld. Andere genres, andere dingen waar je op let, ... Films die vroeger indruk maakte, maar waar ik nu iets van heb 'is het dat maar'. En andere films die ik gewoon leuk vond, die juist hoger scoren omdat het spreekwoordelijke plaatje toch beter in elkaar lijkt te steken dan op het eerste gezicht te zien was.

Ik vraag me trouwens af, of mensen die dvd's kopen niet sowieso ergens de intentie hebben om films te herzien. Zou toch anders zonde zijn om die dingen aan te schaffen en maar één keer te bekijken?

Een mening waar ik 5 jaar later nog steeds achter sta. De score van een film hangt van veel factoren af en niet enkel van de film zelf. Het blijft een oordeel over iets. En zoals bij veel dingen die je beoordeeld, veranderd gaandeweg je mening soms wel eens. Ik neem het voorbeeld van animatie. De meeste mensen zijn opgegroeid met het idee dat animatiefilms enkel van Disney komen. Laatste jaren is daar commercieel wat tegengewicht van gekomen. Maar er zijn veel meer animatiefilms natuurlijk. En eens je de waaier hebt opengetrokken, vallen soms de foutjes op van de films die je gezien hebt. Of vallen nu sommige dingen op, omdat het bij andere films nooit echt lukt.

Film Pegasus (moderator films)

• 29869 berichten
  • 5071 stemmen

Eind vorig jaar viel het mij op bij de Tijdloze van Studio Brussel (een muzieklijst die toch relatief standvastig is) dat namen als dEUS, Smashing Pumpkins, Radiohead of Red Hot Chili Peppers het moeilijk kregen. Zelfs The Rolling Stones zaten in dalende lijn om plaats te maken voor oa Arctic Monkeys, Fleetwood Mac en Oasis. Vooral die twee laatste namen kan je als klassiekers beschouwen en wat dEUS voor mijn generatie was, zal Arctic Monkeys voor de huidige generatie zijn.

Zou dat ook bij films zijn? Hoe kijken jongeren die groot werden met Frozen naar The Lion King? Is Jurassic Park meer dan de hype van de jaren '90? En wie ligt er nog wakker van Avatar? Geen discussie over wat nu een klassieker is, maar het lijkt me logisch dat mensen hun stem bij herziening bijstellen. Zowel omhoog als omlaag. Niet alleen vanwege de tijdsgeest van een film, maar ook de filmkijker die ouder is geworden en al een andere kijkervaring heeft opgebouwd.

Ik weet niet of het mogelijk is om een soort alternatieve top 250 te kunnen samenstellen met stemmen die bvb maximum 10 jaar oud zijn. Als nadien je stem nog wil meetellen moet je de film opnieuw bekijken. Als je een film als Braveheart ziet zal die weinig beweging kennen nu. Filmkijkers die hier al jaren meedraaien zullen die vroeger vast wel gezien hebben. Ik weet niet of veel huidige kijkers deze film zullen oppikken. En of al die kijkers van toen dat nu nog zo'n geweldige film vinden. Tijd voor een herziening dus!

TornadoEF5

• 5457 berichten
  • 1400 stemmen

Bij mij zijn 90% van de herzieningen toch op zijn minst bevestiging en volgens mij de meerderheid corrigeren naar boven. Nu ook weer 1,5* bij een film.

Het omgekeerde gebeurt soms eens, maar niet veel. Dat is onlangs gebeurd bij What We Do In The Shadows, misschien ook een film die zich niet echt leent voor herziening, en daar is een halfje afgetrokken.

Maar het is toch vaker een correctie naar boven. Nu is het wel zo dat ik films vaker herzie waar ik het vermoeden heb dat dit zou kunnen gebeuren, te ver weg in mijn herinnering zitten of gewoon niet voldoende verstond de eerste keer, deels misschien omdat ik niet aandachtig of fit genoeg was de vorige keer. Bovendien verandert je smaak over de jaren heen wel, en probeer je minder bevooroordeeld naar een film te kijken (al is dat soms praktisch erg moeilijk). En soms gebeurt het ook wel eens dat ik een film niet heb uitgekeken jaren geleden, en toch maar eens herzie. Soms ook wel met een positiever gevolg, soms ook niet, maar dat is dan maar zo. Het kan vaak toch geen kwaad.

Herzieningen van films die "fris" in mijn hoofd zitten, zelfs bij films die ik erg leuk vind, doe ik zelden. Ik heb soms wat schrik dat ik een film minder mooi zou vinden de tweede keer. En de enige reden wanneer ik het doe is ofwel omdat ik te veel vergeten ben, ofwel omdat ik aan iemand anders de film wil tonen, en dan maar meekijk. Maar anders doe ik het eigenlijk nooit, want ik zie echt niet het nut van een film herkijken waar ik eigenlijk al vrij goed alles versta en weet wat er zal gebeuren, ook al vallen sommige details beter in de kijker. Maar er zijn te veel films die ik nog niet gezien heb, waardoor ik daar toch geen prioriteit aan geef. En over de jaren heen wordt een herinnering bijvoorbeeld wat vager. Zo zal het wel weer eens tijd worden aan Eyes Wide Shut, of ook eigenlijk aan The Neon Demon. Maar bij de laatste heb ik heel veel schrik dat hij alleen maar kan tegenvallen door de cinema-ervaring die ik de vorige keer had.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.